از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه تا 7 روز آینده

در گفتگو با مهر عنوان شد:

از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه
تا 7 روز آینده
یک مقام مسئول در شرکت گاز با اشاره به آمادگی ایران برای تحویل گاز به ترکیه، گفت: براساس اعلام شرکت بوتاش، صادرات گاز به ترکیه تا 7 روز آینده از سر گرفته می‌شود.
ولی الله دینی در گفتگو با مهر با اشاره به آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای تحویل گاز به ترکیه، گفت: هم اکنون تعمیرات خطوط لوله گاز ترکیه در 174 کیلومتری مرز بازرگان در حال انجام است.
مدیر منطقه 8 شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه مذاکرات انجام شده با بوتاش برای از سرگیری صادرات گاز طبیعی انجام شده است، تصریح کرد: بر اساس اعلام این شرکت ترکیه ای، امکان برقراری صادرات گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا هفت روز آینده فراهم می شود. در همین حال جواد اوجی معاون وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی گاز برای اعزام متخصصان و انجام تعمیرات خطوط لوله گاز ترکیه اعلام آمادگی کرده است به خبرنگار مهر گفت: پیش بینی می کنیم تا 7 روز آینده امکان صادرات مجدد گاز طبیعی به ترکیه فراهم شود.
به گزارش مهر، صادرات گاز ایران از ساعات اولیه بامداد سه شهریور ماه امسال به دلیل انفجار در خطوط لوله گاز بوتاش متوقف شد. از ابتدای سالجاری تاکنون 3.4 میلیارد متر مکعب گاز از ایران به کشورهای همسایه صادر شده که سهم ترکیه از این حجم گاز به طور متوسط 23 میلیون متر مکعب در روز بوده است. در همین حال، مقامات تهران – آنکارا آگوست 1996 میلادی قراردادی 25 ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود. سال گذشته در مجموع بالغ بر 6 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شد که پیش بینی می شود ظرفیت صدور گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا سقف 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه 40 میلیون متر مکعب معادل 15 میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد. پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود. در حال حاضر بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله 365 کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۱:۱۰ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

0 نظرهای شما: