اجراي طرح «شهاب» از مدتي پيش به صورت خاموش آغاز شده است


معاون پژوهشي بنياد ملي نخبگان:

اجراي طرح «شهاب» از مدتي پيش
به صورت خاموش آغاز شده است

دانش‌آموزان مشمول «شهاب» به طور نامحسوس شناسايي و هدايت مي‌شوند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
معاون پژوهشي بنياد ملي نخبگان با اشاره به برگزاري نخستين جلسه شوراي راهبري طرح «شهاب» (شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر) در جهت شناسايي، جذب و هدايت استعدادهاي برتر دانش‌آموزي اظهار كرد: در اين طرح استعدادهاي برتر دانش‌اموزي به صورت نامحسوس شناسايي و بدون اطلاع دانش‌آموزان در راستاي فعاليت‌هاي علمي و ساير زمينه‌هاي استعدادشان رصد و هدايت مي‌شوند.
دكتر آريا الستي در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص وظايف شوراي راهبري طرح «شهاب» گفت: وظيفه اصلي اين شورا در مرحله اول بررسي و تعيين مدل نظري زمينه نحوه شناسايي استعدادهاي برتر و مجموعه فعاليت‌هاي هدايتي است و طراحي سياست‌هاي كلان و مدل نظري و علمي توسط اين شورا صورت مي‌گيرد.
معاون پژوهشي بنياد ملي نخبگان خاطرنشان كرد: از سوي ديگر، وظيفه اصلي ستاد اجرايي هم تعيين مدل اجرايي است تا مشخص شود كه اين كار به چه نحوي انجام شود. همچنين اين ستاد بايد ساختار و نظام اجرايي اين كار در سطح كشور، اعتبار لازم و نحوه اجرا را تعيين كند.
وي با تاكيد بر اين كه مجري طرح شهاب، آموزش و پرورش است، تصريح كرد: بنياد ملي نخبگان در اجراي اين طرح تاكيد داشته تا نهاد سازي نكند، بلكه از پتانسيل‌هاي موجود استفاده كند.
الستي افزود: طرح شهاب بايد در سطح كشور فراگير شود، بنابراين نمي توان اجراي آن را به صورت ناگهاني در كل كشور به اجرا در آورد، بنابراين اين طرح بايد به صورت بخش‌هاي آزمايشي آغاز شود و به تدريج با كسب تجربه و تصحيح در كل كشور گسترش يابد.
وي خاطرنشان كرد: البته اجراي طرح شهاب از مدتي قبل به صورت خاموش و بدون حتي عنوان شهاب به صورت آزمايشي آغاز شده است.
معاون پژوهشي بنياد ملي نخبگان درباره نحوه اجراي طرح توضيح داد: بر اساس آنچه كه در متن اساسنامه طرح آمده است، طرح شهاب، معلم محور است و قرار نيست دانش‌آموز از محيط درس و زندگي جدا شود و حتي عنوان هم نخواهد شد يعني در اين طرح قرار نيست دانش‌آموزش به صورت فيزيكي و غير فيزيكي حس كنند كه نسبت به ديگران ارجحيت‌هايي داشته و از ديگران جدا شده است، بلكه به صورت ساكت شناسايي مي‌شوند و رشد آنها هم از نظر علمي، معنوي و زمينه استعدادشان مورد رصد و هدايت نامحسوس قرار مي‌گيرد.
به گفته وي، اجراي طرح «شهاب» در مدرسه و توسط معلم انجام مي‌شود و قرار نيست موسسه‌اي جداگانه ايجاد شده و دانش‌آموزان را شناسايي كند تا در برخي دانش‌آموزان موجب توهم و در ديگر دانش‌آموزان موجب نااميدي شود.
الستي با بيان اين كه طرح شهاب به صورت محدود در يكي از شهرهاي كشور و در چند منطقه و مدرسه آغاز مي‌شود به ايسنا گفت: اين كه طرح دقيقا به چه شكل اجرا خواهد شد، پس از تدوين شيوه نامه مشخص مي‌شود. اما بديهي است كه در اين طرح آموزش دانش‌آموز به صورت مستقيم وجود ندارد بلكه اين معلمان و اوليا مدرسه هستند كه در راستاي شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر آموزش مي‌بينند.
به گفته وي اجراي طرح شهاب دائم و تدريجي خواهد بود و به همين ترتيب گسترش يافته و كل كشور را مي‌پوشاند.

كد خبر: 8905-14041

0 نظرهای شما: