ايلنا از مشكلات موجود در خطوط BRT گزارش مي دهد
طعم تلخ سفر با اتوبوسهاي تندرو
كولر اكثر اين اتوبوسها خاموش است يا اصلا به سيستم كولر مجهز نشده اند/برخي از اين اتوبوس ها در ميدان ونك و ميدان وليعصر به دلخواه توقف مي كنند و مسافران مجبور ميشوند از اتوبوسها پياده شده و اتوبوس ديگري را سوار شوند.
ایلنا-: خطوط بيآرتي (bus rapid system) با هدف جابجايي و حملونقل سريعالسير مسافران در حجم بالايي از سال 86 احداث شد تا مردم بتوانند از اين وسيله حملونقل عمومي با سرعت و اطمينان بهرهمند شده و به مقاصد خود برسند.افزايش سرعت تردد اين اتوبوسها كه شاخصه آن محسوب ميشود نيازمند ايجاد خطوطي ويژه در وسط خيابانهاي شهر بود تا مديريت زمان و تحولي بنيادي در رفاه و جابجايي مسافران را به ارمغان بياورد، مقولهاي كه در تهران گاهي با مشكلاتي همراه ميشود. به گزارش خبرنگار ايلنا، مسير تردد اين اتوبوسها از خطوط مياني خيابان عبور كرده و داراي ايستگاههايي است كه هر يك از اين ايستگاهها به صورت سه ورودي مسافران را به سمت اتوبوسها هدايت ميكند و طبق طراحيهاي انجام شده از سمت چپ پهلوگيري ميكند. سوار و پياده شدن مسافران پرخطر شده و خيابانهاي اصلي پرترافيك ميشوند اين در حالي است كه مسيرهاي ويژه تردد اتوبوسهاي BRT در خط يك، طي روزهاي اخير دچار مشكلاتي شده به گونهاي كه اتوبوسها را مجبور ميكند به دليل بهسازي آسفالت، در ايستگاههاي مربوطه توقف نكند. در اين روزها مسير اتوبوسهاي BRT برخي ايستگاهها در خط يك از خط ويژه به سطح خيابان تغيير كرده و اين امر موجب شده تا مسافتي را در ميان انبوه ترافيك خودروها طي كنند در حاليكه درست كه بهسازي آسفالت مقابل ايستگاهها اهميت دارد اما مهمتر آن اين است كه مسئولان حملونقل عمومي، اطلاعرساني مناسب را قبل از تعمير آسفالت ها انجام مي دادند تا مسافران در حين استفاده از اين سيستم در سردرگمي فرو نروند چرا كه اين تغيير مسير منجر شده تا اتوبوسها در ايستگاه مربوطه توقف نكنند. البته اين تغيير مسير و توقف در خيابان اصلي براي سوار و پياده شدن مسافران خطرآفرين شده اين درحالي است كه ترافيك خيابانها را سنگينتر كرده است. توقف دلبخواهي اتوبوسهاي تندرو در مسيرهاي از پيش تعيين شده همچنين مردم نسبت به مسير اتوبوسهاي تندرو از پارك وي تا راه آهن اعتراضاتي را داشته و به ايلنا گفتهاند برخي از اين اتوبوس ها در ميدان ونك و ميدان وليعصر به دلخواه توقف مي كنند و مسافران مجبور ميشوند از اتوبوسها پياده شده و اتوبوس ديگري را سوار شوند.اين درحالي است كه اين خطوط از ابتدا تا انتهاي مسير نبايد به دلخواه مسير خود را به اتمام برساند و مسافران را براي ارائه بليط مجدد مجبور كند.پياده و سوار شدن مسافران در ازدحام جمعيت بالا سختيهايي را موجب شده است. كولر اكثر اين اتوبوسها خاموش است يا اصلا به سيستم كولر مجهز نشدهاند اتوبوسهاي BRT طبق استانداردهاي حملونقل روز دنيا داراي طراحي مدرن، استاندارد و با ظرفيت جابجايي 250 تا 300 نفر است كه بايد به سيستمهاي اطلاعرساني، تابلوهاي متغير نمايشگر اعلام مسير، سيستم تهويه و كولر مجهز باشد در حالي كه عليرغم فصل گرم تابستان و ازديام تردد مسافران، كولر اكثر اين اتوبوسها خاموش است يا اصلا به سيستم كولر مجهز نشده اند، نمايشگرهاي مسير نيز اغلب با اتصال سيستم مواجهاند. مسئولان شهري وعدههاي خود را به ياد آورند! اما طبق گفته معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در زمان احداث اولين خط BRT در تهران، بايد تمامي ايستگاههاي BRT امكانات رفاهي مناسبي نظير سيستم اطلاعرساني نقشه مسيريابي، تلفن براي مسافران در ايستگاهها داشته باشد. همچنين وي وعده داده بود كه تمامي ايستگاهها به بلندگوهايي مجهز شوند تا از طريق آن لحظاتي قبل از بسته شدن دربهاي اتوبوس به مسافران هشدار داده شود. در حاليكه اين وعدهها هم اكنون در خطوط BRT مشاهده نميشود. همچنين گفته شده بود كه امكان استفاده ازناوگان حملونقل عمومي براي معلولان و افرادي كه ناتواني جسمي و حركتي دارند از طريق برخي اتوبوسهاي BRT فراهم شده در حاليكه اين اتوبوسها چنان با ازدحام جمعيت مواجه هستند كه مسافران به سختي ميتوانند كيف، چادر، مانتو و حتي گاهي خود را از لاي درب آن بيرون بكشند. كيفيت نامناسب اتوبوسها و صندليهاي خط 2 BRT درعين حال برخي از شهروندان نيز نسبت به كيفيت نامناسب اتوبوسها و صندليهاي خط 2 BRT اظهار نارضايتي كردهاند و گفتهاند اتوبوسهايي كه در اين خط كار ميكنند اتوبوسهاي مسافربر معمولي خطوط ديگر هستند و سيستم تهويه نيز ندارند. بنابراين اين سوال مطرح است؛ آيا مسئولان حوزه شهري كه در فكر توسعه خطوط BRT در سطح شهر هستند نبايد مشكلات موجود خطوط 1و 2 و 3 را قبل از ايجاد خطوط جديد برطرف كنند، خطوطي كه با هدف تشويق مردم به استفاده از حملونقل عمومي راهاندازي شده بود.
1389/6/1 - 14:45:29 کد خبر : 143582
1389/6/1 - 14:45:29 کد خبر : 143582
0 نظرهای شما:
Post a Comment