نقد شفاهي سريالهاي ماه مبارك رمضان
استادي: اعتراض به لهجه
«در مسير زاينده رود» منصفانه نيست
خبرگزاري فارس: «رضا استادي» معتقد است كه حجم اعتراض به لهجه به اين سريال منصفانه نيست و «در مسير زاينده رود» نسبت به ساير كارهاي مناسبتي تلويزيون حال و هواي متنوعتري دارد.
«رضا استادي» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفتوگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد مجموعه تلويزيوني «در مسير زاينده رود» ساخته حسن فتحي، اظهار داشت: نكته اولي كه در مورد اين سريال ميتوان گفت اين است كه همواره در جشنوارههاي استاني صداوسيما اين انتقاد وجود داشت كه چرا اكثر سريالها در لوكيشن تهران اتفاق ميافتد و ما در مجموع به آداب و سنن شهرستانهاي مختلف نميپردازيم. وي ادامه داد: حالا سريال «در مسير زاينده رود» از تهران به اصفهان رفته، متعجبم كه چرا با حجم زيادي از انتقاد مواجه شده است، صرف اينكه لهجه اصفهاني اصيل نيست؟ در صورتيكه خود دوستان اصفهاني هم اصفهاني اصيل صحبت نميكنند. البته اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه همه چيز من جمله لهجه نيز بايد در يك چارچوب قانونمندي صورت بگيرد. اين منتقد در ادامه افزود: به نظر من بايد تحمل ما بالاتر برود و اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه توهين به يك لهجه نيز كار اشتباهي است اما به نظر من سازندگان اين سريال قصد توهين به لهجه اصفهاني را نداشتهاند و در همين تلويزيون ما بارها، سريالهايي پخش شده كه نه تنها لهجه، بلكه آداب و رسوم يك شهر را به سخره گرفتهاند و آنقدر واكنشي هم نداشته است. وي در ادامه افزود: خوشبختانه در سريال «در مسير زاينده رود» نكات مثبتي رخ داده است كه كار را جذاب كرده است، برخلاف اينكه سريالها در ماه مبارك رمضان، يك مرد ميانسال را محور داستان خود قرار ميدهند و سير تحولي آن را به تصوير ميكشند، اين بار يك جوان محور داستان قرار دارد و سير تحولي دارد. استادي در ادامه افزود: نكته بعدي كه اين سريال را جذاب نشان ميدهد اشارهاي به جا در زمينه فوتبال است اما در اين ميان «اشكان خطيبي» فاقد جذابيت است و به نظر من اگر از بازيگر شاخصتري در اين زمينه استفاده ميشد، بهتر بود. «اشكان خطيبي»، تكليفش با نقش روشن نيست و نتوانسته نقش را از آن خود كند. اين منتقد در ادامه افزود:به نظر من اگر از بازيگران بومي استفاده ميشد، كار لحن يكدستتري به خود ميگرفت. در مجموع سريال «در مسير زاينده رود»، حال و هواي متنوعتري نسبت به ساير كارهاي مناسبتي دارد كه اين فضا كار را نيز جذاب كرده است. وي در ادامه در مورد اينكه آيا اين سريال در كارنامه «حسن فتحي» پيشرفت يا پسرفت است نيز اظهار داشت: به نظر من خيلي اتفاق خاصي رخ نداده اما روند كار «حسن فتحي» در سريالسازي، روند خوبي است و اكثر سريالهايي كه تا كنون «حسن فتحي» ساخته، بازتاب مثبت داشته و اين روند هم معقول است. او گفت: به نظر من «حسن فتحي» همچنان كارگردان تلويزيون است و در سينما اقبالي زيادي نداشته است و به نحوه روايت اشراف دارد و در نهايت حوصله به خرج ميدهد و توقع مخاطب هم از او بالا رفته چرا كه هر كارگرداني نميتواند سريال موفقي چون «شب دهم» بسازد. استادي در پايان اين گفتوگو در مورد انتخاب شهر اصفهان به عنوان لوكيشن اين سريال نيز اظهار داشت: تصاويري كه ما از شهر اصفهان ميبينيم، كارت پستالي است و به روز است به زبان ديگراين مجموعه با سريال «قصهها مجيد» ساخته كيومرث پوراحمد، نيز تفاوت دارد اما به نظر من اگر لوكيشن اين كار شهر ديگري بود، كار جذابتر ميشد چرا كه ما در طول يك سال چند اثر در شهر اصفهان مشاهده ميكنيم و بعضي از كارگردانها هم اصفهاني هستند. به طور مثال اگر اين سريال در جنوب بود، خيلي بهتر ميشد.
0 نظرهای شما:
Post a Comment