زندانهایی که سینماهای کرج را از رونق می اندازند


3 سینما در برابر 4 زندان؛

زندانهایی که سینماهای کرج را از رونق می اندازند

استان تهران - خبرگزاری مهر: شهرستان کرج در حصار چهار زندان بزرگ اسیر شده و در حال حاضر تنها سه سینما مسیر فعالیتهای فرهنگی و هنری شهر را هدایت می کنند.


به گزارش خبرنگار مهر در کرج، در سال 1279 که ناصرالدین شاه به همراه میرزا ابراهیم خان عکاس باشی برای اولین بار به تماشای دستگاه "سینما فتو گراف" رفت و خواستار ورود این صنعت جدید و عجیب به کشور شد، کسی نمی دانست روزی خواهد رسید که سینما بخش عمده ای از اوقات مردم قرن 21 را به خود اختصاص می دهد.
مردم به شوق دیدن تصاویری بدیع در ژانرهای مختلف پا به سالنهای سینما می گذارند و برای نظاره تصاویر این پرده عظیم نقره ای بهایی را نیز به عنوان ورودی می پردازند.
با این همه و برغم کشش و جذابیت این صنعت، نحوه توزیع مجموعه های سینمایی و سالنهای نمایش فیلم در کشور و به تبع آن در شهرستان ها از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.
این به گونه ای است که از 400 سینمای موجود در کشور تنها سه سینما در کلانشهر کرج با بیش از دو و نیم میلیون جمعیت واقع شده است.
کلانشهر کرج با وسعت دو هزار و 452 کیلومتر پس از تهران پرجمعیت ترین شهر استان تهران و یکی از اصلی ترین و موثرترین همسایه های پایتخت ایران محسوب می شود.
عدم تناسب امکانات تخصیصی و بودجه کافی به منطقه با میزان فشردگی جمعیت و وسعت آن نکته ای است که در حوزه های گوناگون از جمله فرهنگ این شهرستان به شدت خودنمایی می کند.
ساکنین شهرهای اقماری کرج برای تماشای فیلمی که روی پرده در حال اکران عمومی است محکوم به صرف وقت و هزینه بسیاری هستند، آنان باید از نقاط مختلف شهر خود را به یکی از سه سینمای موجود رسانده تا از امکان دیدن یک فیلم جدید بهره مند شوند.
این در شرایطی است که دو سینمای ساویز و فردیس یکی به دلیل خصوصی بودن و دیگری به جهت نوساز بودن در وضعیت نسبتا بهتری به سر می برند اما سینمای مرکزی شهر از این میان موقعیتی نامناسب دارد.
شرایط نامناسب فرهنگی منطقه، نوع بنا با قدمت بیش از نیم قرن، وضعیت داخلی آن نظیر سالنها، صندلی ها و ... از جمله مسائلی ست که به شدت به جنبه فرهنگی و هنری آن ضربه زده است.
یک کارشناس فیلم سازی در این خصوص چیدمان و فضای داخلی سینماها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سینماها باید بتوانند مانند یک موزه مردم را با تاریخ سینما، نوع فیلم، مراحل فیلم سازی و ... آشنا کند.
اما آیا فضای موجود کنونی سینمای مرکزی و یا شکل تجاری مجموعه ای چون ساویز می تواند در آشنا کردن مردم به صنعت فیلم سازی و جنبه هنری این رشته نقشی داشته باشد؟
این در حالیست که در شهری چنین مهاجرپذیر و جرم خیز آمار سینماها که مراکزی فرهنگی و سرگرم کننده هستند با آمار ندامتگاه های آن برابر است! اما آن کجا و این کجا...؟!
پرسش اینجاست که حقیقتا در طول سال چه تعداد تماشاگر برای تماشای فیلم و تخلیه انرژی های روحی و روانی خود وارد سینماها می شوند و میزان بزهکارانی که در این مدت شاهد گشودن درب زندان ها به روی خود هستند چقدر است؟
مسئولان فرهنگی اغلب در حوزه ساخت سینما به سیاست دولت مبنی بر خصوصی سازی اشاره می کنند و ساخت وسرمایه گذاری در این حوزه را به بخش خصوصی واگذار می کنند.
طبق اخبار هم اکنون در کرج دو سینما در مناطق هفت تیر و مهر شهر در دست ساخت است و یک سینما نیز در مرحله دریافت مجوز قرار داد. از این میان سینمای پنج طبقه پرشین مهرشهر با 95 درصد پیشرفت سازه در حال آماده سازی است.
این سینما دارای سه سالن نمایش و ظرفیت 380 صندلی است که با ساخت و تکمیل آن تعداد سالنهای موجود در شهر به 9 سالن افزایش خواهد یافت.
با این همه افزایش کیفیت و رسیدگی به سالنهای موجود و تکمیل هر چه سریعتر این پروژه ها از ملزومات بسیار مهم فرهنگی در کلانشهر دو میلیون نفری کرج به شمار می رود که امید است این روند با همکاری مناسب ارگان های مربوطه روز به روز افزایش یافته و گسترش پیدا کند.

تاریخ انتشار، تهران: ۰۹:۰۷ , ۱۳۸۹/۰۶/۰۲

0 نظرهای شما: