چهارشنبه سوزي و مرگ 6 نفر بر اثر ساخت مواد محترقه خطرناك

گزارش فارس
چهارشنبه سوزي و مرگ 6 نفر
بر اثر ساخت مواد محترقه خطرناك
خبرگزاري فارس: چهارشنبه سوزي ديگري در راه است، جانشين فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي اعلام كرده است:« طي چند هفته گذشته در چند منزل كه در آنها مواد محترقه دست ساز خطرناك توليد مي‌شد انفجارهايي رخ داد كه علاوه بر خسارت‌هاي مادي،‌ 6 نفر جان خود را از دست دادند.»
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس،‌ با فرا رسيدن روزهاي پاياني سال، سكوت كوچه‌هاي شهر با صداي وحشتناك نارنجك‌هاي دست‌ساز و ترقه‌ها در هم مي‌شكند. كمتر كسي را مي‌توان يافت كه از اين هنجارشكني دل خوشي داشته باشد. صداي خوفناك مواد محترقه به‌معناي نزديك شدن به چهارشنبه پايان سال است كه سال‌هاست به چهارشنبه سوزي معروف شده، روزي كه، بوي باروت، اكليل و سرنج به خود گرفته است. با فرا رسيدن روزهاي پاياني سال، سكوت كوچه‌هاي شهر با صداي وحشتناك نارنجك‌هاي دست ساز و ترقه‌ها در هم مي‌شكند. كمتر كسي را مي‌توان يافت كه از اين هنجارشكني دل خوشي داشته باشد. صداي خوفناك مواد محترقه به معناي نزديك شدن به چهارشنبه سوزي است، اين روز پاياني سال، بوي باروت، اكليل و سرنج به خود گرفته است. عده‌اي در روز چهارشنبه آخر سال با انجام كارهاي خطرناك و استفاده از مواد منفجره و محترقه به خيال خود به استقبال سال نو مي‌روند. چند سالي است كه عده‌اي با منفجر كردن ترقه و آتش‌بازي، سلامت جسمي،‌ روحي و رواني مردم را هدف قرار داده‌اند و با انجام رفتارهاي ضد اجتماعي، موجب هرج و مرج در شهر مي‌شوند. در اين روز عده‌اي از افروختن آتش خوشحالند و صدايشان گوش فلك را كر مي‌كند و عده‌اي نيز از شدت سوختگي به خود مي‌پيچند و صداي ناله‌شان در گلو خفه مي‌شود. براي مهار اين آتش سوزي و خودسوزي همه سازمان‌ها بسيج مي‌شوند تا از عده‌اي ماجراجو بخواهند كه آرامش شهر و سلامت مردم را قرباني بازي شبه كودكانه خود نكنند، بازي با آتش درد دارد و سوختگي؛ حاصل اين آتش افروزي از دست دادن سلامت، بينايي و يك عمر حسرت است.
* 70 ميليون عدد مواد محترقه خطرناك كشف شد
چند روز پيش جانشين فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي گفت: بيش از 70 ميليون عدد مواد محترقه از انواع خطرناك و غيرقانوني در كشور كشف و ضبط شده كه در نوع خود بي‌نظير است. سردارسرتيپ احمدرضا رادان افزود: مقادير زيادي از وسايلي كه مي تواند به توليد مواد محترقه دست ساز كمك كند تحت كنترل ناجا قرار گرفته است تا پس از پايان تعطيلات براي مصارف خاص از آنها استفاده شود. وي ادامه داد: متاسفانه در چند روز گذشته در چند منزل كه در آنها مواد محترقه دست ساز خطرناك توليد مي شد انفجارهايي رخ داد كه علاوه بر خسارت هاي مادي،‌ شش نفر از شهروندان هم جان خود را از دست دادند. جانشين فرمانده نيروي انتظامي اظهار داشت: وزارت دفاع در اين زمينه توليدات بي خطر و مفرحي داشته است كه براي استفاده مردم مناسب است. وي ادامه داد: تأمين امنيت مردم و جلوگيري از بروز ناهنجاري‌ها و مزاحمت براي قاطبه مردم از وظايف پليس در مراسم چهارشنبه آخر سال است. سردار رادان افزود: در برخي مناطق مرزي كه مسير احتمالي ورود مواد محترقه خطرناك بود و همچنين در استان‌هايي كه معمولاً مواد محترقه خطرناك توليد مي‌شود طرح‌هاي مختلفي اجرا يا در حال اجرا است.براي برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال پليس و دستگاه‌هاي اجتماعي به دنبال اين هستند كه مانند گذشته‌هاي دور كه اين مراسم با مشاركت بزرگ‌ترها اجرا مي‌شد به همان شكل انجام شود. روز چهارشنبه پايان سال پليس، اورژانس، آتش‌نشاني، هلال احمر، شهرداري و ... در وضعيت آماده باش هستند و از ماه‌ها قبل انرژي و وقت خود را صرف مانور چگونگي مهار حوادث اين روز مي‌كنند. در سال‌هاي اخير، چهارشنبه آخرسال به يك ميدان جنگ تبديل شده است. شركت در مراسم چهارشنبه آخرسال، بيشتر شبيه به يك خودكشي است.
* مزاحمان چهارشنبه آخر سال تا پايان تعطيلات نوروز بازداشت مي‌شوند
شرايطي كه در چهارشنبه آخر سال به وجود مي‌آيد، باعث مي‌شود تا مردم از پليس كمك بخواهند، در اين روز آلودگي صوتي در تهران و ديگر شهر ها به بالاترين حد خود مي‌رسد و نماي شهر نشان از يك جنگ تمام عيار دارد، عده‌اي اوباش و مزاحم آرامش شهر را به هم مي‌زنند. اين‌جاست كه پليس بايد توان خود را صرف مقابله با حوادث اين روز كند. پليس هر ساله هشدارهاي لازم را به مردم ارائه مي‌دهد. جانشين فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: مزاحمان چهارشنبه آخر سال در صورت دستگيري تا پايان تعطيلات نوروزي بازداشت مي‌شوند. وي اظهار داشت: امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته، پليس با خط قرمزهايي مانند ايجاد مزاحمت براي شهروندان، راهبندان در خيابان و ... برخورد قانوني مي‌كند. سردار رادان افزود:‌ معتمدان محلات مي‌توانند در اجراي مراسم چهارشنبه آخر سال نظارت بيشتري داشته باشند. جانشين فرمانده ناجا گفت: خانواده‌ها مراقب استفاده از وسايل محترقه خطرناك و غيراستاندارد باشند زيرا جان فرزندانشان را به خطر مي‌اندازد، در سال‌هاي اخير شهروندان مراسم چهارشنبه آخر سال را به خوبي اجرا مي‌كنند، و با توجه به هشدارهاي پليس و مسئولان ذيربط سعي مي‌كنند از بروز هر گونه حوادث احتمالي جلوگيري كنند. اين مقام ارشد پليس اعلام كرد: با افرادي كه با عبور از خط قرمزها براي شهروندان مزاحمت ايجاد مي‌كنند، برخورد قانوني مي‌شود،‌ مانند سال‌هاي گذشته، ضمن هماهنگي با مقامات قضايي اگر كسي با اين ناهنجاري‌ها قصد ايجاد مزاحمت، راهبندان و آزار و اذيت شهروندان را فراهم كند پس از دستگيري تا پايان تعطيلات نوروزي در بازداشت مي‌ماند. وي اظهار داشت: خودروهاي توقيفي نيز تا پايان تعطيلات در پاركينگ متوقف خواهند شد. جانشين فرمانده ناجا افزود: مواد محترقه بيشتر از مرزهاي شمال غرب و بعضاً جنوب شرق وارد كشور مي‌شود، پليس اقدامات كنترلي خود را در مرزها براي جلوگيري از ورود هرگونه موادمحترقه افزايش داده است.
* احكام شديد دادستاني براي اخلال‌گران چهارشنبه سوري‌
دادستان تهران هم در اين ارتباط گفته است: به كساني كه بخواهند به بهانه شادي در چهارشنبه آخر سال با ايجاد سر و صدا و انفجار مواد منفجره امنيت و آرامش مردم را مورد آسيب قرار دهند برخورد جدي مي‌كنيم. دولت‌آبادي گفت: در خصوص چهارشنبه آخر سال از مردم و خانواده‌ها مي‌خواهيم تا مانع از حضور فرزندانشان در ميان كساني كه با ايجاد سر و صدا و انفجارهاي مهيب امنيت مردم را مورد خدشه قرار مي‌دهند، شوند. وي افزود: برخي افراد در چهارشنبه آخر سال ممكن است به بهانه شادي‌ امنيت مردم را مورد آسيب قرار دهند كه از مسئولين نيروي انتظامي، دادسراها، قضات و خانواده‌ها مي‌خواهيم مانع از اين اتفاق شوند. دادستان تهران تأكيد كرد: ما با خوشحالي مخالفتي نداريم و بحث كساني كه خوشحالي مي‌كنند و كساني كه به بهانه اين مي‌خواهند اخلال‌گري كنند و با سوء استفاده آرامش و امنيت مردم را سلب كنند با اين افراد جدا است. جعفري دولت آبادي افزود: همين جا به اين افراد هشدار مي‌دهند كه دادستان‌ها، قضات و نيروي انتظامي حضور پررنگي براي مقابله با افراد در روز چهارشنبه آخر سال خواهند داشت و اجازه نمي‌دهند كه عده‌اي با انفجار و سر و صدا و آسيب رساني به مردم عقده‌هاي خود را خالي كنند. وي همچنين خطاب به خانواده‌ها عنوان كرد: مردم خود اين جريانات را مديريت كنند و اجازه ندهند كه به بهانه شادي و تفريح امنيت و آرامش‌شان ضربه بخورد، عمده فروشان و خريداران مواد منفجره را دستگير و براي آنها احكام شديدي صادر مي‌شود.
* 60درصد از مجروحان حوادث چهارشنبه‌سوري رهگذران هستند
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي بزرگ اعلام كرد: طبق بررسي‌ها 60درصد از مجروحان حوادث چهارشنبه سوري رهگذران هستند. سرهنگ رضا غني‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پليس مخالفتي با شادي و تفريح مردم ندارد، اما حوادث تلخ سال‌هاي گذشته درس عبرتي براي متخلفان است. وي اظهار داشت: در مراسم چهارشنبه پايان سال شاهد آسيب‌هاي جسمي و روحي بر اثر انفجار مواد محترقه هستيم كه موجب قطع عضو و آسيب‌هاي چشمي مي‌شود. سرهنگ غني‌لو افزود: بر اساس قانون مجازات اسلامي هرگونه قاچاق، خريد، فروش، نگهداري، حمل و نقل و مخفي كردن يا ساختن مواد منفجره و محترقه ممنوع است. معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي بزرگ گفت: ماده 618 قانون مجازات اسلامي تأكيد مي‌كند هركس با هياهو، جنجال و حركات غيرمتعارف يا تعرض به افراد مخل نظم، آسايش و آرامش عمومي شود، يا مردم را از كسب و كار باز دارد به حبس از 3 ماه تا يك سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد. سرهنگ غني‌لو تأكيد كرد: پليس طبق قانون و براساس استمداد مردم با متخلفاني كه در چهارشنبه آخر سال با ايجاد مزاحمت، بستن معابر، ايجاد ناهنجاري و حركات ناشايست و با استفاده از مواد محترقه براي مردم سلب آسايش و آرامش كنند برخورد قاطع و جدي خواهد كرد. اين مقام انتظامي گفت: شهروندان در صورت مشاهده افرادي كه اقدام به توليد و خريد و فروش مواد محترقه مي‌كنند، با پليس 110 تماس بگيرند. به گزارش مسئولان وزارت بهداشت سال گذشته در مراسم چهارشنبه سوري 306 نفر حادثه ديدند و راهي بيمارستان شدند، اين ميزان نسبت به سال قبل 55 درصد كمتر بود و حداقل يك نفر در همين شب بر اثر حادثه بازي با آتش جان خود را از دست داد. با اين حال چنين روزي بود كه شنيديم، "بر اثر آتش‌بازي يك باب نانوايي در خيابان 17 شهريور آتش گرفت "، "سازمان آتش نشاني اعلام كرد: بر اثر آتش بازي 20 نقطه تهران آتش گرفت. "، " رئيس اورژانس تهران گفت: بازي با ترقه در تهران 12 نفر را دچار سوختگي در ناحيه صورت و دست و پا و راهي بيمارستان كرد. "، "دست2 نفر بر اثر انفجار مواد محترقه قطع شد، اين دو نوجوان 15 ساله در نارمك و خاني آباد تهران به علت انفجار مواد محترقه دست راست خود را از دست دادند. همچنين بر اثر انفجار نارنجك دست‌ساز در ميدان رسالت پيرمرد 55 ساله‌اي دچار لكنت زبان شد "، " رئيس بيمارستان سوانح و سوختگي مطهري اعلام كرد: امسال ركورد پذيرش مصدومان در چهارشنبه آخر سال شكسته شد كه البته بيشتر آنان سرپايي درمان شدند. " در بين پذيرش شدگان بيمارستان مطهري، 4 نفر به علت سوختگي در ناحيه دست، پا و صورت به بيمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) و يك نفر به علت شدت آسيب‌ديدگي چشمي به بيمارستان حضرت رسول(ص) ارجاع داده شدند و بقيه اين مصدومان به صورت سرپايي درمان شدند. فرداي چهارشنبه آخر سال 87 بود كه محمدرضا منتظر خراساني، رئيس ستاد عمليات بحران وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: آمار نهايي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد، حوادث چهارشنبه سوري امسال در مجموع 306 مصدوم در سراسر كشور داشت كه بيشترين ميزان آن در قطب تهران و كمترين ميزان آن در قطب آذربايجان شرقي گزارش شده است.
* 23 تن مواد محترقه در تهران كشف شد
فرمانده انتظامي تهران بزرگ اعلام كرده: طي روزهاي گذشته 23 تن مواد محترقه غيراستاندارد و خطرناك توسط پليس كشف شده و 80 هزار مواد محترقه دست ساز نيز از فروشندگان به دست آمده است. 88 نفر در ارتباط با فروش و توزيع توسط پليس دستگير شده‌اند. سردار ساجدي‌نيا گفت: پليس با هر‌گونه هنجارشكني و ايجاد مزاحت براي مردم در چهارشنبه آخر سال برخورد جدي مي‌كند. فرمانده انتظامي تهران بزرگ اظهار كرد: فروشندگان و توزيع كنندگان مواد محترقه با برخورد سخت پليس مواجه خواهند شد و آنها را به دستگاه قضايي معرفي مي‌كنيم. وي اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته 15هزار تماس بيشتر در بحث فروش مواد محترقه از طرف مردم داشته‌ايم.‌
* هشدارهاي پليس در آستانه چهارشنبه آخر سال
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ اعلام كرد: والدين در مراسم چهارشنبه آخرسال حتماً در كنار فرزندانشان حاضر شوند. سرهنگ غني‌لو گفت: به فرزندان‌مان توصيه كنيم شايد در همسايگي‌مان شخصي در بستر بيماري يا در حال استراحت باشد. وي اظهار داشت:احتمالاً فرزندان‌مان از قدرت تخريب مواد محترقه اطلاعي ندارند، با ارائه توصيه و آموزش‌هاي لازم از وقوع حوادث ناگوار جلوگيري كنيم. معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي تهران افزود: مواد محترقه از مواد شيميايي قابل اشتعالي هستند كه از حساسيت بالايي برخوردار بوده و هنگام جابه‌جايي، اصابت ضربه و افزايش دما به سرعت منفجر مي‌شوند. از قرار دادن مواد محترقه در مجاورت ظروف مايعات قابل اشتعال مثل بنزين و نفت يا شعله آتش اجتناب كنند. سال گذشته آمار حوادث چهارشنبه سوري كاهش يافته بود و اين روند به دليل حساسيت والدين و ارائه آموزش‌هاي لازم توسط پليس و ديگر دستگاه‌ها امسال نيز تداوم خواهد يافت. مراسم سنتي و ساده ايرانيان باستان، امروز به ميدان جنگي تبديل شده كه موجب خسارت‌هاي جاني و مالي به مردم شده و موجب سوختگي‌هاي شديد اعضاي بدن، نابينا شدن بسياري از كودكان و نوجوانان، تخريب منازل و تأسيسات عمومي و خصوصي و آتش‌سوزي‌هاي شديد مي‌شود. خانواده‌ها با رعايت نكات ايمني و عمل به هشدارهاي پليس مي‌توانند با شادي و سلامت كامل به استقبال سال نو بروند.

0 نظرهای شما: