نخست وزیر ترکیه ۱۰۰ هزار ارمنی را به اخراج تهدید می کند

نخست وزیر ترکیه ۱۰۰ هزار ارمنی را به اخراج تهدید می کند
نخست وزیر ترکیه تهدید کرده است که ۱۰۰ هزار مهاجر ارمنی غیر قانونی را اخراج کند.
رجب طیب اردوغان، روز چهارشنبه در به سرویس ترکی بی بی سی گفت در ترکیه حدود ۱۷۰ هزار ارمنی زندگی می کنند اما فقط ۷۰ هزار نفر آنها شهروند قانونی هستند.
پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا و قانون گذاران سوئدی، هفته پیش کشتار ارامنه در جنگ دوم جهانی را توسط ترک های عثمانی، نسل کشی نامیدند، اردوغان اعلام کرد ممکن است به اخراج تعداد زیادی از مهاجران ارمنی، اقدام کند. وی افزود او تعهدی ندارد که مهاجران غیر قانونی را در کشور خود نگاهدارد.
مقامات ترکیه این نظر را تقبیح کرده و می گویند این اقدام کوشش های ترکیه برای عادی سازی مناسبات به ارمنستان را پیچیده خواهد ساخت.
بر اساس مدارک مستدل و مورد تائید محافل بین المللی، بین سال های ۱۹۱۵ و ۱۹۲۳ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی توسط ترک های عثمانی قتل عام شدند. ترک ها کشته شدن ارامنه را تایید می کنند اما می گویند درباره تعداد آنها گزافه
گویی شده است، و ارامنه در یک جنگ داخلی که با فروپاشی امپراتوری عثمانی همراه بود، کشته شدنداما آنها نمی گویند که در این به اصطلاح جنگ داخلی، فقط ارامنه کشنه شدند؟ آنهم 1.5000.000 نفر ... .
ارمنستان از تصویب قطعنامه ها استقبال کرد، اما ترکیه در اعتراض به این اقدام سفیران خود را از آمریکا و سوئد فراخواند.
نا گفته نماند که همین اقدام دولت ترکیه موید خوی ارمنی ستیزی آنان بوده و برای اثبات واقعه قتل عام ارامنه و کوچ آنان از سرزمینهای خود در سالهای 1915 تا 20 کافی است .مسئله ای که ضمن آزار دادد وجدانهای بیدار بشری،، مسئولین دولت ترکیه را در کابوسی تمام نشدنی گرفتار کرده است.

0 نظرهای شما: