مردم ارتفاعات مازندران نوروز امسال در انتظار بارش برف باشند

مردم ارتفاعات مازندران نوروز امسال در انتظار بارش برف باشند
ساری - خبرگزاری مهر: رئیس ستاد حوادث پیش بینی نشده مازندران گفت: بر اساس اطلاعات پیش یابی سازمان هواشناسی استان، بارش برف بهاری از روزهای اولیه نوروز 89 در ارتفاعات مازندران آغاز می شود. به گزارش خبرنگار مهر، سید علی اکبر طاهایی بعد از ظهر پنج شنبه در جلسه ستاد بحران مازندران در استانداری افزود: مردم شهرهای مرکزی و دامنه استان سه روز اول فروردین را بارانی و ارتفاعات غرب و شرق استان بارش برف بهاری را شاهد خواهند بود.
وی خاطر نشان کرد: نزولات جوی از برکات خداوندی بوده که از ابتدای سال 89 بر مردم مازندران باریدن خواهد گرفت که باید قدردان این نعمات الهی بود. استاندار مازندران با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز باید با آموزش واطلاع رسانی کشاورزان را برای کشت زودرس آماده کنند تصریح کرد: اختیارات حمایتی استانداران با تفویض اختبار رئیس جمهوری در بخش های مختلف کشاورزی در سال 89 ارتقاء خواهد یافت.
طاهایی با بیان اینکه کشاورزان دغدغه فروش محصول برنج خود را در سال آتی با حمایت های استانداران شمالی و دولت نخواهد داشت، یادآور شد: تا استانداران امضایی بر ورود و خروج محصولات بازرگانی نداشته باشند هیچ محصولی به راحتی وارد کشور نمی شود. وی با اعلام این مهم که کشاورزان مازندرانی افرادی خرده پا و آسیب پذیر هستند از مدیران بانکها خواست تا با امهال بدهی های کشاورزان بتوانند تسهیلات معوقه را دریافت کنند. استاندار مازندران با اشاره به اینکه آب منطقه ای استان باید با مدیریت صحیح تامین آب کشاورزان را به صورت اصولی در بین نقاط کشاورزی مازندران توزیع نماید گفت: برق منطقه ای استان نیز باید با اصلاح شبکه های برق زمینه فراموشی را در ایام نوروز فراهم نیاورد.
طاهایی با بیان اینکه بهینه سازی مصرف انرژی باید در سال آینده در مازندران نیز تداوم یابد افزود: شلوغی جایگاه های سی ان جی در شهرهای استان باید با احداث جایگاه های عرضه گاز طبیعی در ایام نوروز کاهش تا برای گردشگران و شهروندان مشکلات مضاعف ایجاد نشود. وی همچنین از همه دستگاه های اجرایی عضو ستاد تسهیلات سفر خواست حضور فعالانه ای در ایام نوروزی در ستاد داشته باشند و افزود: سازمان گردشگری باید زمینه اسکان و تامین معیشت رفاهی گردشگران را در این ایام فراهم کند. عزیزالله واحد، مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز با اشاره به اینکه برداشت از منابع آبی در مازندران زیاد است اظهار داشت: هم اکنون تنها 9 درصد سدها و 12 درصد آب بندان های مازندران قابلیت بهره برداری دارند.
وی با بیان اینکه میزان ذخیره فعلی آب سدهای استان 230 میلیون متر مکعب است افزود: ظرفیت کلی جمع آوری آب سدهای استان 336 میلیون متر مکعب بوده در حالی که نیاز آبی اراضی کشاورزی مازندران دو میلیارد و 837 میلیون متر مکعب است. وی با اشاره به اینکه 60 درصد آب مازندران برای مصارف کشاورزی در بهار و 40 درصد در تابستان صورت می گیرد اظهار داشت: میزان بارندگی فصل زراعی جدید تا پایان بهمن 88 نسبت به بهمن سال قبل از کاهش 18 درصدی برخوردار بوده است.
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه هواشناسی استان نوید بارش باران و برف را در دو ماهه نخست سال 89 به کشاورزان داده است افزود: کشاورزان بهتر است عملیات کاشت محصولات را زودتر از زمان مقرر آغاز کنند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۶:۱۷ , ۱۳۸۸/۱۲/۲۷

0 نظرهای شما: