کاخ سفید از کنگره آمریکا خواسته است قطعنامه کشتار ارامنه را تصویب نکند

کاخ سفید از کنگره آمریکا خواسته است قطعنامه کشتار ارامنه را تصویب نکند
95 سال پس از اولین نژاد کشی فرن بیستم
کاخ سفید می گوید قطعنامه کنگره آمریکا که قتل های ارامنه به وسیله ترک های عثمانی در جنگ جهانی اول را نسل کشی می نامد، می تواند به مناسبات بین ارمنستان و ترکیه آسیب برساند.
سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه در تماسی با رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اظهار داشت اقدامات بیشتر گنگره می تواند از پیشرفت روند عادی سازی مناسبات بین ترکیه و ارمنستان جلوگیری کند.
کمیته روز پنجشنبه بحث درباره قطعنامه را که لازم الاجرا نیست، پیش از آن که به آن رای داده شود، آغاز کرد، و در صورت تصویب برای بررسی به جلسه علنی مجلس فرستاده خواهد شد.
ترکیه هشدار داده است که اگر قطعنامه تصویب شود، روابط آنکارا با واشنگتن صدمه خواهد دید.
بر اساس یافته های مستند تاریخی، کشتار یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در فاصله ۱۹۱۵ و ۱۹۲۳ نتیجه کمپین هماهنگ شده ترک های عثمانی بود. ترکیه اتهام نسل کشی را به گستاخانه رد می کند و می گوید تعداد کشته شدگان به مراتب کمتر بود و ارامنه در جنگ داخلی کشته شدند.
وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در قاهره به خبرنگاران گفت اگر قطعنامه در سطح کمیته تصویب شود، دولت اوباما باید برای اطمینان از عدم تصویب آن در کنگره گام هایی بردارد.
او گفت شناسایی قتل ها به عنوان نسل کشی نه فقط به مناسبات آمریکا و ترکیه صدمه خواهد زد، بلکه برای روابط بین ترکیه و ارمنستان، زیانبخش خواهد بود.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت مناسبات آنکارا و ایروان با همکاری نیرومند و علاقه به پایان دادن به ده ها سال خصومت، در بهترین مرحله قرار دارد.

0 نظرهای شما: