تهديد به حمله عليه نيروگاه بوشهر واكنش شديد ايران را به دنبال دارد

مهمانپرست:

تهديد به حمله عليه نيروگاه بوشهر

واكنش شديد ايران را به دنبال دارد

اين حق جمهوري اسلامي ايران است كه اگر تشخيص داد به تهيه سوخت با غلظت بيشتر از 3/5درصد بپردازد و براي تامين آن اقدام كند/هدف از پروژه ايران هراسي ايجاد رعب و آماده كردن كشورهاي منطقه براي فروش سلاح به آنهاست.


ایلنا-: سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به تهديدات برخي از كشورها كه عليه نيروگاه اتمي بوشهر مطرح مي‌شود گفت:هفته آينده سوخت وارد نيروگاه بوشهر مي‌شود و در حال حاضركه سوخت در مجاورت نيروگاه قرار دارد هر نوع عملي واكنش شديد به دنبال خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست در نشست خبري اين هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر تهديد اخير رژيم صهيونيستي درباره حمله به نيروگاه بوشهر گفت: اين تهديدات تكراري شده و طبق قوانين بين‌المللي تاسيساتي كه در آن سوخت هسته‌اي وجود داشته باشد به خاطر تبعاتي كه دارد، نمي‌توان به آن آسيب رساند. وي درباره اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا كه گفته بود با راه اندازي نيروگاه بوشهر – تهران نيازي به غني‌سازي ندارد گفت: حتما اين فرد متوجه نيست كه فعاليت تاسيسات هسته‌اي در يك كشور بدين معنا است كه آن كشور به سوخت و غني‌سازي نياز دارد. دستيار ارشد وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه موضع وزارت امور خارجه در قبال فروش سلاح توسط آمريكا به منظور مقابله با نفوذ ايران چيست، اظهار داشت: اين مسئله بارها توسط مقامات جمهوري اسلامي ايران گفته شده كه پروژه‌هاي اسلام هراسي و ايران هراسي كه از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا ترويج مي‌شود هدفش ايجاد رعب و وحشت و آماده كردن كشورهاي منطقه براي فروش سلاح به آنهاست.
بنابراين ما به اين كشورها توصيه مي‌كنيم كه امنيت منطقه را با مشاركت همديگر تضمين كنند و بي‌جهت ثروت‌هاي منطقه را به جيب اين كشورها نريزند. وي در پاسخ به سوالي درباره دعوت ايران از بنگلادش براي پروژه خط لوله گاز ايران گفت: پروژه‌هاي نفتي و گازي ما طبق برنامه پيش مي‌رود و در اين راستا تامين امنيت منطقه بايد در اولويت قرار گيرد. مهمانپرست خاطرنشان كرد: خط لوله پاكستان كار خود را پيش مي‌برد و كشورهاي ديگر نيز اگر مي‌خواهند در اين پروژه‌ه همكاري كنند ما از آن استقبال مي‌كنيم. وي درباره حمايت رئيس‌جمهور آرژانتين از برنامه هسته‌اي ايران و احتمال عادي‌سازي روابط ميان ايران و آرژانتين تصريح كرد: اينكه كشورهاي مختلفي كه در NPT تعهداتي دارند از برنامه هسته‌اي ما حمايت مي‌كنند امري طبيعي است.
نكته‌اي كه جاي سوال دارد مخالفت و مانع تراشي كشورهايي است كه با اين برنامه‌هاي قانوني مخالفت مي‌كنند. سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالي در باره موضع گيري حزب العراقيه به سود گروهك تروريستي منافقين گفت: اين گروهك وجودش براي منطقه خطرناك است و آسايش مردم عراق را تهديد مي‌كند.اين گروهك تروريستي با كشتارهايي كه در ايران انجام داده ميان مردم جايگاهي ندارد و موضع ما هم اين است كه بايد تكليفشان مشخص شود.
وي در واكنش به سخنان يكي از مسوولان آمريكايي كه اعلام كرده بود بايد كاري كرد ايران تحريم‌ها را دور نزند نيز گفت: سخنان اين فرد در راستاي تحريكات لابي صهيونيستي است و اين روش‌ها نتيجه‌اي در پي نخواهد داشت. هيچ ملت بزرگي به خاطر فشار‌ها دست از خواسته‌هاي خود برنمي‌دارد. مهمانپرست در پاسخ به سوالي در رابطه با تحويل محموله بنزين ونزوئلا به ايران و بي توجهي شركت هاي روسي به تحريم هاي يكجانبه اروپا و آمريكا عليه صنعت انرژي كشورمان،اظهارداشت: قطعنامه 1929 كه ما اصل آن را غير قانوني مي‌دانيم اشاره مستقيمي به خيلي از موارد تحريمي كه امريكا و اروپا آن را دنبال مي‌كنند،ندارد و اين امر مورد اعتراض بسياري از كشورهايي قرار گرفته كه حتي در چارچوب همين قطعنامه مبادرت به تحريم ايران كردند. وي درباره اينكه آيا ابلاغ مصوبه صيانت از دستاوردهاي هسته‌اي ايران از طرف رئيس‌جمهور بهانه‌اي براي نشست آتي گروه وين فراهم خواهد كرد يا نه تصريح كرد: بحث‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌اي ما كاملاً روشن است و تحت نظارت منظم آژانس دنبال مي‌شود نيازهاي بلند مدت ما نيز شناسايي شده و اين حق جمهوري اسلامي ايران است كه اگر تشخيص داد به تهيه سوخت با غلظت بيشتر از 5/3 درصد بپردازد و براي تامين آن اقدام كند.
دستيار ارشد وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ايلنا، مبني بر اظهارات رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص استقبال ايران از ساخت نيروگاه‌هاي اتمي از سوي آمريكا ،گفت: در راستاي برنامه‌هاي آينده‌كشور و اجراي مصوبات مجلس براي تامين 20 هزار مگاوات برق كه نيروگاه‌هاي ما در ظرف زماني خاص بايد آن را تامين كنند آمادگي داريم ، با هر كشوري كه مي‌خواهد در اين پروژه‌هاي اقتصادي با ما همكاري كند و بتواند با استاندارد بالا اين نيروگاه‌را براي ما بسازد ، مشاركت كنيم. وي در پاسخ به سوالي درباره درخواست رئيس‌جمهور برزيل براي اعطاي پناهندگي به سكينه آشتياني كه در ايران به جرم قتل به اعدام محكوم شده است،خاطرنشان كرد: كشورهاي غربي بعد از اينكه نتوانستند فعاليت‌هاي هسته‌اي ما را متوقف كنند و در اجلاس تهران با حضور تركيه و برزيل با رويه جديد كشورهاي مستقل دنيا روبه‌رو شدند، ناراحتي حاصل از بيانيه تهران و نقش تركيه و برزيل؛ كشورهاي غربي را دچار درماندگي كرد در اين راستا آنها كارهاي زيادي عليه جمهوري اسلامي ايران در منطقه انجام دادند.
از همان زمان هم فشارها روي تركيه و برزيل شروع شد و آخرين ترفندي كه آمريكايي‌ها و رژيم صهيونيستي دنبال مي‌كنند اين است كه با طرح موضوعات مختلف ميان ما و كشورهاي مستقل اختلاف بياندازند. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ما مطمئنيم سخنان رئيس‌جمهور محترم برزيل در رابطه با يكي از محكومان ايراني به خاطر انسان‌دوستي و روابط نزديكي است كه با ما دارد. ما بايد با اطلاع‌رساني به آنها بگوييم كه اينها توطئه‌اي براي دخالت در روابط ميان كشورها است. مهمانپرست ادامه داد: پرونده‌ها در ايران روال خود را دارد به ويژه آنكه اگر پرونده قتل باشد.
اين پرونده پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد و بررسي بر اين مسئله در اختيار مقامات قضايي است. سخنگوي وزارت امور‌خارجه با بيان اين مطلب كه هيچ كشوري در دنيا اجازه دخالت در امور داخلي خود را نمي‌دهد، تاكيد كرد: مباحث قضايي بايد در روال خود انجام شود و اگر قرار باشد در جامعه بشري به كساني كه جرم‌هاي بزرگ دارند، آزادي داده شود كه ديگر امنيتي باقي نمي‌ماند. مهمانپرست خطاب به كشورهاي غربي گفت: اگر اينطور است ما هم مي‌خواهيم شما قاتل‌هايتان را آزاد كنيد.

1389/5/26 - 12:35:10


0 نظرهای شما: