پرورش شترمرغ در مرکز بازپروری معتادان در لرستان!


گزارش خبری مهر

پرورش شترمرغ
در مرکز بازپروری معتادان در لرستان!


خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالیکه استان لرستان در زمینه وجود مرکز دولتی بازپروری به شدت با مشکل مواجه است که مدیر کل بهزیستی استان لرستان مدعی شد که تنها مرکز بازپروری این استان در شهرستان بروجرد به محل پرورش مرغ و شترمرغ تبدیل شده است.


به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، مرتضی رحیمی چگنیدر جلسه کارگروه ساماندهی متکدیان استان در سخنانی اظهار داشت: یکی از وظایفی که بر عهده بهزیستی گذاشته شده تشکیل بانک اطلاعاتی متکدیان در این استان است.
67 نفر از 83 متکدی جمع آوری شده در لرستان معتاد هستند
وی به پذیرش 83 نفر در این بانک اطلاعاتی اشاره کرد و بیان داشت: از این تعداد 67 نفر معتاد بوده اند.
مدیر کل بهزیستی استان لرستان ادامه داد: همچنین از تعداد متکدیان ثبت نام شده در بانک اطلاعاتی 49 نفر زن و 34 نفر مرد بوده است.
رحیمی از وجود هفت نفر سالمند و دو نفر معلول در میان متکدیان پذیرش شده خبر داد و یادآور شد: از تعداد متکدیان ثبت نام شده 37 نفر برای بار اول از سوی این نهاد جمع آوری می شده اند.
26 متکدی در لرستان برای سومین بار جمع آوری شده اند
وی با اشاره به جمع آوری 20 متکدی برای بار دوم، خاطر نشان کرد: همچنین از تعداد متکدیان جمع آوری شده در سطح استان 26 نفر برای بار سوم جمع آوری شده اند.
مدیر کل بهزیستی استان لرستان همچنین تعداد کودکان خیابانی در سطح استان را 41 نفر برشمرد و گفت: از این تعداد 31 نفر کودکان کار، شش نفر کودکان فراری و دو نفر کودکان متکدی بوده اند.
رحیمی با اشاره به اینکه درصد بالایی از متکدیان در لرستان معتادان تشکیل می دهند، یادآور شد: برای معتادین مرکز بازپروری شهرستان بروجرد را تجهیز و به متولیان تحویل داده ایم.
مرکز بازپروری لرستان در شهرستان بروجرد به یک ساختمان متروکه تبدیل شده است
وی با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر به یک ساختمان متروکه تبدیل شده است، افزود: در حال حاضر با وجود نیاز مبرمی که در این بخش وجود دارد متاسفانه هیچ گونه استفاده از این مرکز صورت نمی گیرد.
مدیر کل بهزیستی استان لرستان با اشاره به بازدیدهایی که از محل مرکز بازپروری استان در شهرستان بروجرد صورت گرفته است، عنوان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته به جز شترمرغ و پرنده چیز دیگری را مشاهده نکردیم.
این سخنان مدیر کل بهزیستی استان لرستان در حالی مطرح می شود که عدم وجود مرکز بازپروری معتادان در این استان موجب جولان کمپ های ترک مجاز غیرمجاز و ورود معتادان به زندانهای استان شده است.
ارجاع معتادان به زندانهای لرستان مشکل ساز شده است
رئیس کل دادگستری استان لرستان در آخرین اظهارات خود با اشاره به مشکلات موجود در زندانهای این استان اظهار داشت: تا زمانیکه زندان مرکزی خرم آباد به بهره برداری می رسد ما با دو مشکل کثرت زندانیان و کمبود جا مواجه هستیم.
وی ادامه داد: آمار زندانیان به نسبت مکانی که در آن قرار دارند زیاد است که این امر مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
رئیس کل دادگستری استان لرستان از حضور معتادان به اتهامات دیگر در زندانها را به عنوان یکی دیگر از مشکلات این حوزه نام برد و بیان داشت: حضور این زندانیان به اتهام سرقت، شکایت خانواده ها و ... موجب ایجاد مشکلاتی برای مسئولان زندان و سایر زندانیان شده است.
خدائیان با بیان اینکه اگر در لرستان اردوگاه بازپروری معتادان وجود داشته باشد این مشکلات وجود نخواهد داشت، خواستار همکاری دستگاه های مختلف از جمله علوم پزشکی، بهزیستی، نیروی انتظامی و ... برای احداث این اردوگاه شد.
این سخنان رئیس کل دادگستری استان لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در جلسه شورای سلامت استان با اشاره به وضعیت رشد قارچ گونه مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز در استان خواستار ایجاد مرکز بهبودی دولتی شده بود.
جولان مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز در نبود مرکز بهبودی دولتی در لرستان
اردشیر شیخ آزادی در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر حدود 33 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در این استان وجود دارد که در هیچ جایی این مراکز ثبت نشده اند.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر نگران شرایط بهداشتی حاکم بر این اماکن هستیم و یکی از نکاتی که موجب ترس ما شده این است که ما شاهد بروز و شیوع برخی بیماریهای واگیردار از طریق این مراکز در سطح جامعه باشیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان از این مراکز به عنوان نقاط تهدید و ضعف در مقوله سلامت یاد کرد و بیان داشت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه این مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد وجود دارد رشد سریع و قارچ گونه این مراکز است.
راه اندازی مراکز بهبودی و ترک اعتیاد دولتی راهکار برون رفت از بحران
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان همچنین به برخی راهکارها برای حذف این مراکز اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارها این است که اردوگاههای کار اجباری سابق که یکی از آنها در شهر زاغه خرم آباد قرار دارد به کمک بهزیستی، هلال احمر و استانداری تجهیز و بازسازی شود و به عنوان مرکز ترک اعتیاد دولتی مورد استفاده قرار گیرد.
به هر حال حضور متکدیان معتاد در سطح شهر علاوه بر اینکه نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است می تواند موجب ایجاد مخاطراتی برای سلامت جامعه نیز محسوب شود.
از سوی دیگر ورود این افراد به عنوان مجرم به زندانها نیز چاره ساز این موضوع نیست چرا که این امر نیز مخاطرات و تبعات خاص خود را در پی خواهد داشت.
آنچه مسلم است با استمرار روند فعلی هم ورود معتادان به عنوان مجرم در زندانها چالشهای زیادی را برای مجموعه زندانهای استان فراهم خواهد آورد و هم در صورت عدم ساماندهی مراکز ترک اعتیاد این چالش در سطح جامعه موجب مخاطراتی خواهد شد که به نظر می رسد یکی از راهکارهایی که می تواند از مخاطرات یاد شده جلوگیری کند و گامی در راستای ساماندهی وضعیت فعلی نیز باشد ایجاد مراکز ترک اعتیاد مجاز و زیر نظرمتولیان مربوطه در سطح استان است.
این در حالی است که با توجه به اظهارات مدیر کل بهزیستی استان لرستان چنین مرکزی در استان و در شهرستان بروجرد وجود دارد که به دلیل کوتاهی متولیان به مرکز پرورش شترمرغ و ساختمانی متروکه تبدیل شده است.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۱:۰۹ , ۱۳۸۹/۰۵/۲۹




0 نظرهای شما: