لوريس چكناواريان؛ اپراي ضحاك را نوشت

لوريس چكناواريان؛ اپراي ضحاك را نوشت

لوريس چكناواريان پس از داستان‌هاي رستم و سهراب، رستم و اسفنديار و سياوش هم‌اكنون به سراغ داستان ضحاك رفته و آن را به صورت اپرا نوشته است.



ایلنا- : لوريس چكناواريان(آهنگساز) از نوشتن اپراي ضحاك خبر داد و گفت: كار آهنگسازي اپراي ضحاك كه برگرفته از داستان‌هاي شاهنامه است هم اكنون به پايان رسيده است. چكناواريان در گفتگو با خبرنگار ايلنا افزود: اين اپرا درمقايسه با ديگر اپراها به صورت مدرن‌تر نوشته شده است و داستان ضحاك را از پايان پادشاهي جمشيد تا حكومت ضحاك روايت مي‌كند. وي درباره اينكه چرا فقط داستان‌های اصیل ایرانی را براي نوشتن اپرا انتخاب كرده است، خاطرنشان كرد: من ایرانی هستم و باید در مرحله اول داستان‌های مملکت خودم را به آهنگ دربیاورم مثل شاعری که شعرهایش را به زبان مادری‌اش می‌سراید و بعد آنها را به زبان‌های دیگر ترجمه می‌کند. من معتقدم باید اول از جامعه خود شروع کنم و اگر توانستم اینجا موفق شوم بعد در سطح بین‌المللی کار کنم. لوریس چکناوریان از ارمنی‌های ایرانی و زاده بروجرد است. او تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. چکناواریان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران و... (به عنوان رهبر میهمان)، آثار متعددی آفرید که اکثر آنها در تالار رودکی اجرا شد. چکناواریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد و پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزید و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه ‌داد. از مهمترين آثار اين آهنگساز مي‌توان به اپرای پردیس و پریسا، اپرای رستم و سهراب، رستم و اسفنديار، سياوش، باله سیمرغ، آهنگ نور و صدا برای جشن‌های تخت جمشید،توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی، سمفونی پرسپولیس در سال 1384 و ... اشاره كرد.

1389/5/23 - 11:35:56 کد خبر : 141563

0 نظرهای شما: