هر وحدتی خوب نیست و هر اختلافی هم بد نیست

آيت‌الله مصباح يزدي:

هر وحدتی خوب نیست و هر اختلافی هم بد نیست

هر وحدتی خوب نیست و هر اختلافی هم بد نیست/ همان‌گونه که بر اساس اسلام، در مواقع ضروری و استثنایی، دروغ گفتن واجب است، وحدت نیز استثناهایی دارد؛ یعنی در مواقعی خوب است و در مواقعی خوب نیست.



ایلنا- : «رئیس مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: «هر وحدتی خوب نیست و هر اختلافی هم بد نیست؛ چرا که اگر این گونه بود، دیگر نیازی به پیامبران نبود.»
به گزارش ایلنا به نقل از دیپنا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، شب گذشته در ادامۀ سلسله نشست‌های شرح خطبۀ فدکیه، اظهار داشت: «گاهی در بین جوامع این چنین القا می‌شود که امر "وحدت"، یک ارزش مطلق است، حال این که این گونه نیست.» وی افزود: «در ادبیات، بسیار آمده که هرچه انسان‌ها با هم متحدتر باشند، بدون هیچ گونه قید و شرطی مطلوب است؛ چرا که دیگر کسی نمی‌تواند آنها را شکست دهد، حال آن که اینها هیچ کدام ارزش برهانی ندارد.» رئیس مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: «همانگونه که بر اساس اسلام، در مواقع ضروری و استثنایی، دروغ گفتن واجب است، وحدت نیز استثناهایی دارد؛ یعنی در مواقعی خوب است و در مواقعی خوب نیست.»
وی تصریح کرد: «وحدت، خیلی خوب است، اما آن وحدتی که در راه خوبی‌ها باشد و بر همین اساس اگر کسانی اتحاد کنند که جلوی ظلمی را بگیرند، خوب است؛ اما اگر کسانی اتحاد کنند که فسادی را ترویج و ظالمی را یاری کنند و ... این اتحاد را نمی‌توان اتحاد خوبی دانست.»
آیت الله مصباح یزدی، نتیجه گرفت: «حسن وحدت، و حسن اتحاد، از آراء مشهوره است.» وی با اشاره به زمان‌هایی که اکثر انسان‌ها بت‌پرست بودند و هرکس که به مخالفت قدم بر می‌داشت، او را از بین برندۀ وحدت جامعه می‌نامیدند، گفت: «اگر وحدت بدون قید و شرط خوب بود، پس چه نیازی به پیامبران بود؛ پیامبران با ایجاد اختلافی مبارک در وحدت جامعۀ جاهل آن روز خود، در صدد بودند تا ظلم بزرگ آن روزها را ریشه کن کنند.» عضو خبرگان رهبری، خاطرنشان ساخت: «پس هر اختلافی، بد نیست و هر وحدتی نیز خوب نیست؛ ارزش وحدت و ارزش اتحاد، یک ارزش ذاتی و مطلق نیست و وحدت زمانی خوب است که در راه حق باشد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که اختلافات موجود در جامعه، به دوبخش تقسیم می‌شود، اظهار داشت: «گاهی اختلافات در امور سلیقه‌ای مانند مدلباس و... است، اما گاهی اختلافات به روی ارزش‌های دین دست می‌گذارد؛ مثلا کسانی می‌گویند، این کارها را بکنید که الی‌الابد خوشبخت خواهید شد و یا این کارها را نکنید که الی‌الابد بدبخت خواهید شد.» آیت الله مصباح یزدی، ادامه داد: «اینجا دیگر اختلاف سلیقه مانند نحوۀ آش پختن نیست، بلکه اختلاف بر سر راه سعادت و خوشبختی و یا بدبختی انسان‌هاست.» وی با بیان این‌که لازم است با این اختلافات عمیق، راه صحیح را بشناسیم، اظهار داشت: «ما معتقدیم که انبیا، با آنچه که برای مردم آورده‌اند، حجت را بر مردم تمام کرده‌اند، چرا که راه انبیا آن قدر روشن است که جای هیچ گونه شک و تردیدی باقی نمی‌گذارد؛ اما اگر کسی آمد و گفت راه انبیای الهی، راهی است که ما می‌گوییم و شما در مصداق معین کردن اشتباه دارید، قاعده اولیه این است که با هم به گفت و گو بنشینیم و اختلافات را رفع کنیم، اما اینها شیاطینی هستند که می‌خواهند با گل آلود کردن آب، ایجاد اختلاف کنند و هدفی جز این ندارند.»
استاد برجستۀ حوزۀ علمیۀ قم، با بیان این‌که ایجاد اختلاف و قرائت‌های سطحی از دین، در ادیان گذشته، بسیار اتفاق افتاده است، گفت: «بعد از ایجاد اختلافات، راه شناخت حقیقت برای آیندگان، یا ممکن نیست و یا بسیار سخت خواهد بود.» وی با تأکید بر این‌که راه رفع قرائت‌های مختلف از دین، گفت‌وگو است، اظهار داشت: «سردمداران قرائت‌های دروغین از دین به دلیل این که پاسخی قانع کننده ندارند و تنها از طریق همین تشکیک‌ها در دین و غبار آلوده کردن فضا، می‌توانند به اهداف خود برسند، حاضر به گفت‌وگو نیستند؛ اما در میان اتباع همین‌ها، کسانی وجود دارند که اهل حق هستند.»
آیت الله مصباح یزدی در بیان چگونگی برخورد صحیح با این افراد، گفت: «در مقابل این گونه افراد، بهترین روش، برخورد بر اساس منطق است.» وی اضافه کرد: «برای مثال اگر مبانی شیعی درست تبیین شود، بسیاری از اهل سنت، شیعه می‌شوند، اما در این راه بایستی با عقل و منطق حرکت کرد و به گونه‌ای نباشد که به شخصیت پیروان اهل سنت، بر بخورد.» رئیس مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: «مسألۀ تحقیق در مسائل اعتقادی و اثبات اعتقادات شیعی، از وظایف اصلی ماست و البته در این راه نباید دیگران را تحریک کنیم.»

1389/5/24 - 15:56:40 کد خبر : 141966

0 نظرهای شما: