هيچ دستوري در ممنوعيت پخش ربنا با صداي شجريان ابلاغ نشده است

دبير شوراي معارف سيما در گفتگو با ايلنا:
هيچ دستوري در ممنوعيت پخش ربنا

با صداي شجريان ابلاغ نشده است


بابالا گرفتن موج خبرهايي كه از ممنوعيت پخش دعاي ربنا با صداي استاد شجريان در رسانه‌ملي خبر مي‌دهد، دبير شوراي‌معارف سيما تاكيد كرد: هيچ دستوري مبني بر ممنوعيت پخش اين دعا ابلاغ نشده و احتمال پخش آن در آينده وجود دارد.


ایلنا- : ماه رمضان هرساله براي ايرانيان يادآور چند دعاي شنيدني و ماندگار است كه دعاي ربنا با صداي محمدرضا شجريان ازجمله آنهاست.
از سال گذشته كه ماجراي كشمكش‌هاي انتخاباتي به اوج خود رسيد و به دنبال اظهارنظرهاي محمدرضا شجريان درباره برخي مسايل مطرح شده ازسوي شخصيت‌هاي دولتي و همچنين درخواست اين استاد آواز ايراني در عدم پخش صداي وي از صدا و سيما، بحث پخش نشدن ربناي استاد شجريان در رسانه ملي نيز قوت گرفت اگرچه شجريان خود؛ دعاي ربنا و مناجات افشاري را از فهرست آثار ممنوعه مستثنا كرده بود.
مديران صدا و سيما نيز پس از ماجراي شكايت اين استاد آواز ايراني و برخي اظهارنظرهاي وي، ابتدا قصد داشتند از پخش دعاي ربنا در اين رسانه خودداري كنند كه شايد به دليل حمايت افكار عمومي از پخش اين دعاي خاطره‌انگيز؛ از تصميم خود منصرف شدند و سرانجام پيش از ماه مبارك رمضان درجريان يك نشست مطبوعاتي اعلام كردند؛ اين دعا از رسانه ملي پخش مي‌شود كه اين اتفاق هم افتاد هرچند محدود و تنها در چند نوبت. امسال هم با فرارسيدن ماه مبارك رمضان؛ باز تب اخبار مربوط به ربنا بالا گرفته و برخي رسانه‌ها اعلام كردند كه صدا و سيما پخش دعاي ربناي استاد شجريان را ممنوع كرده است.
اين موضوع را گذشت چند شب از ماه مبارك رمضان و عدم پخش اين دعا از شبكه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني تقويت كرد. تا آنجا كه برخي سايت‌هاي خبري؛ از دستور جديد مديران ارشد صدا و سيما مبني بر ممنوعيت پخش ربناي استاد شجريان خبر دادند اما پرويز فارسيجاني(ديبر شوراي معارف سيما) كه مسئوليت برنامه‌هاي سيما در ماه رمضان برعهده اوست، ابلاغ چنين دستوري را تكذيب كرد.
پرويز فارسيجاني(دبير شوراي معارف سيما) در گفتگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اين مطلب افزود: تاكنون هيچ تصميم و دستوري مبني بر ممنوعيت پخش دعاي ربنا با صداي محمدرضا شجريان به ما ابلاغ نشده است و امكان دارد در روزهاي آينده اين دعا از رسانه ملي پخش شود. وي ادامه داد: سال گذشته نيز دعاي ربنا از يكي از شبكه‌هاي سيما پخش مي‌شده است. فارسيجاني افزود: ذات رسانه؛ تنوع در برنامه‌هاست.
ما در حوزه معارف نيز سعي كرده‌ايم باتوجه به سليقه مخاطبان؛ اين تنوع را حفظ كنيم. به طور مثال تاكنون دعاي «يا علي و يا عظيم» با صداي حسام‌الدين سراج و دعاي سحر با صداي محمد اصفهاني تهيه شده تا از اين رسانه پخش شود.
فارسيجاني تاكيد كرد: هيچ دستور جديدي درخصوص دعاي ربناي شجريان ابلاغ نشده و اگر چنين دستوري در روزهاي اخير صادر مي‌شد قطعا من در جريان آن بودم و احتمال آن‌كه دعاي ربناي شجريان در روزهاي آينده پخش شود؛ وجود دارد.

1389/5/24 - 15:38:40


0 نظرهای شما: