اسطوره

اسطوره


چاپ اول کتاب "اسطوره" نوشته رابرت آلن سگال و ترجمه فریده فرنودفر در شمارگان 1000 نسخه در 262 صفحه و قطع پالتویی از سوی انتشارات بصیرت منتشر شده است.



خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه:رابرت آلن سگال که در زمینه اسطوره و دین‏پژوهی از استادان و پژوهشگران برجسته دانشگاه لنکستر انگلستان است کتاب "اسطوره" را به بحث و بررسی نظریه‏های اسطوره در دو سده نوزدهم و بیستم اختصاص داده است.
وی به گونه‏ای مختصر و مفید در هشت فصل رویکردهای مختلف به اسطوره را در بسترهایی چون علم، فلسفه، دین، آیین و مناسک، ادبیات، روانشناسی، ساختارگرایی و جامعه‏شناسی بررسی می‏کند.
وی در هر یک از این فصول آراء اصلی ترین و محوری ترین صاحبنظران مربوط به اسطوره در آن حوزه خاص را طرح می‏کند و با آوردن قطعاتی از مهمترین آثار این صاحبنظران در زمینه اسطوره، به روشنتر شدن بحث یاری می‏رساند.
وی در مقدمه کتاب خود با اشاره به اینکه از یک اسطوره خاص نظیر اسطوره آدونیس بهره می‏گیرد تا بتواند شدت و ضعف هر یک از این نظریه‏ها را در تحلیل این اسطوره مشخص سازد، در پایان هر فصل کارآمدی نظریه‏های مطرح شده را با به کار بستن آنها در خصوص اسطوره آدونیس نشان می‏دهد که البته این اقدام سگال با نقاط قوت و ضعفی نیز همراه است.
نقطه قوتش این است که این کار به خواننده کمک می‏کند تا بتواند نظریه‏های مطرح شده را به خوبی با یکدیگر مقایسه کند که همین امر موجب فهم بیشتر آنها می‏شود. نقطه ضعف این کار اما این است که طبیعتاً برخی از نظریه‏ها با این اسطوره خاص سازگار نیستند. بناباین سگال در برخی موارد به جای اسطوره آدونیس از اسطوره ادیپوس استفاده می‏کند.
وی در بخش پایانی فصل هشتم و همچنین در قسمت نتیجه‏گیری، پس از بیان و تحلیل نظریات مختلف، به طرح رأی خود درباره اسطوره آدونیس و آینده اسطوره‏پژوهی می‏پردازد. این کتاب به زعم سگال، مقدمه‏ای بر رویکردهایی به اسطوره یا نظریه‏هایی در باب اسطوره است که تنها به طرح نظریه‏های مدرن محدود نمی‏شود.
"اسطوره" در سال 2004 از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد در قالب مجموعه Very Short Introductionو سپس در سال 2007 به آلمانی ترجمه و در مجموعه رکلام منتشر شد که مترجم فارسی از هر دو متن انگلیسی و آلمانی در کار خود استفاده کرده است.

تاریخ انتشار، تهران: ۰۹:۰۴ , ۱۳۸۹/۰۵/۲۸

0 نظرهای شما: