ورود 5 میلیون کولر گازی به مدار مصرف برق

نامجو به مهر خبر داد:

ورود 5 میلیون کولر گازی به مدار مصرف برق

پیک روز از شب پیشی گرفت


وزیر نیرو کولرهای گازی را مهمان ناخوانده خانه‌های ایرانی در سال 89 دانست و گفت: برآوردها نشان می دهد که امسال 4.5 تا 5
میلیون دستگاه کولر گازی به مدار مصرف وارد شده که این موضوع خود عاملی برای رشد مصرف برق در کشور بوده است. مجید نامجو در گفتگو با مهر گفت: امسال با توجه به گرمای شدید هوا، بحث استفاده از کولرهای گازی شکل جدیدتری به خود گرفت؛ به نحوی که تنها در چند روز از سال گذشته مواجه با پیشی گرفتن پیک روز از شب بودیم، اما امسال به صورت کلی پیک روز بیش از پیک شب بود.
وزیر نیرو افزود: روز سه شنبه 22 تیرماه، مصرف در طول روز به 41 هزار و 1 مگاوات رسید در حالی که در پیک شب، مصرف حدود 40 هزار مگاوات شد. این ارقام نشانگر فزونی 1000 مگاواتی پیک روز از پیک شب بود.
وی تصریح کرد: البته این نکته را نیز نباید از ذهن دور داشت که اصولا نیروگاهها، در پیک روز خروجی کمتری از پیک شب دارند؛ چراکه دمای هوا خود به خود بر راندمان نیروگاهها تاثیرگذار است؛ به نحوی که نیروگاهها در روز، 1000 مگاوات کمتر از شب تولید برق دارند.
به گفته نامجو، در چنین شرایطی با توجه به 1000 مگاوات اختلاف پیک شب و روز در تابستان امسال، 2 هزار مگاوات اختلاف در شبکه میان پیک روز و شب بوجود آمد.
این عضو کابینه دهم در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه حدود 35 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور وجود دارد؛ در حالی که ما در روزهای پرمصرف، تا 35 هزار و 141 مگاوات وارد مدار کردیم و توانستیم رکوردی را در این زمینه به ثبت رسانیم، ضمن اینکه برای تامین مابقی نیاز مصرف تا 41 هزار مگاوات، از واحدهای آبی استفاده شد.
وی اظهار داشت: به هرحال ورود حدود 4.5 تا 5 میلیون کولر گازی در کشور به مدار مصرف، باعث مشکلات زیادی می شود، این درحالی است که گرمای کولر گازی در واقع باعث آمپراژ زیاد می شود و آمپر وقتی از داخل کابل، تاسیسات و پست های برق عبور کند، باعث داغ شدن داخل کابل می شود که این گرما باید به بیرون منتقل شود.
نامجو ادامه داد: زمانی که دمای هوای بیرونی کابلها هم به شدت گرم است، کابلها خاصیت اصلی شان را از دست می دهند و خود به خود ظرفیت را پایین می آورند چراکه تحت افت ولتاژ قرار می گیرند، این درحالی است که ابتدای سیم باید نسبت به انتهای آن، 5 درصد افت ولتاژ داشته باشد؛ اما در این مواقع مشاهده می شد که تا 20 درصد افت ولتاژ صورت می گیرد و این موجب می شود که اختلالات جزئی در سیستم بوجود آید.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۴۰ , ۱۳۸۹/۰۵/۱۲

0 نظرهای شما: