افزایش همکاری نظامی بین روسیه و ارمنستان

افزایش همکاری نظامی بین روسیه و ارمنستان
تمرین مشترک نظامی ارمنستان و روسیه.



به گزارش اینتر فاکس در جديدترين پيمان همکاری های دفاعی روسيه و ارمنستان، دامنه همکاری های دفاعی فی مابين گسترده تر خواهد شد و ماهيت اين همکاری نيز تا حد زيادی تغيير خواهد يافت.
روسيه و ارمنستان با تغيير در مفاد قرارداد مربوط به فعاليت پايگاه نظامی ۱۰۲ روسيه مستقر در شهر گيومری ارمنستان، از اين پايگاه در جهت «اهداف مشترک دو کشور» استفاده خواهند کرد و روسيه با تجهيز دوباره، از اين پايگاه نه تنها برای دفاع از منافع فرامرزی و ملی خود، بلکه برای دفاع از امنيت ارمنستان نيز استفاده خواهد کرد.
هم اکنون پارلمان ارمنستان مشغول بررسی تصويب اين قرارداد است و در صورت تاييد، در روزهای آتی ميان مقامات روسيه و ارمنستان امضا خواهد شد. به گزارش خبرگزاری اينترفاکس روسيه، پايگاه ۱۰۲ روسيه منبعد با همکاری نيروهای نظامی ارمنستان برای تامين اهداف امنيتی ارمنستان نيز استفاده خواهد شد. مدت اين قرارداد ۴۹ سال اعلام شده است و هر پنج سال يکبار بطور خودکار تمديد خواهد شد.
مقامات جمهوری آذربايجان تاکنون واکنشی به اين قرارداد دفاعی-امنيتی نشان نداده اند.
به گزارش اينترفاکس، تغيير درقرارداد استفاده از اين پايگاه بر اساس تفاهمنامه همکاری امنيتی سال۱۹۹۲ ميان ارمنستان و روسيه، و نيز قرارداد همکاری امنيتی متقابل سال ۱۹۹۷ ميان دو کشور انجام خواهد گرفت.
طبق گزارشات، پايگاه نظامی روسيه موسوم به "ام ۱۰۲" ، با صد زره پوش، ۳۰۰ ماشين زرهی و ۴۰۰۰ سرباز روس از سال ۱۹۹۵ در منطقه "گيومری" ارمنستان فعاليت دارد و ماموريت اعلام شده آن فعاليت در چهارچوب سامانه دفاع واحد ضدهوايی کشورهای مشترک المنافع می باشد.
سال گذشته جمهوری آذربايجان به اخبار منتشر شده در رسانه های جمعی، مبنی بر اقدام روسيه در واگذاری مقادير قابل توجهی سلاح به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار از طريق اين پايگاه به ارتش ارمنستان اعتراض کرد و در اين رابطه روسيه را به «ناديده گرفتن کنوانسيون سازمان ملل در مورد حفظ موازنه در مناقشه قره باغ متهم نمود».
در پی آن، واسيلی ايستراتوف سفير سابق روسيه در آذربايجان جهت ارايه توضيحات به وزارت خارجه آذربايجان احضار گرديد و وزارت دفاع و وزارت امور خارجه فدراسيون روسيه اخبار منتشر شده در رسانه های گروهی را تکذيب نمودند، با اين حال مقامات باکو پاسخ مسکو را کافی ندانستند.
ارمنستان و روسيه علاوه بر قراردادهای همکاری نظامی و امنيتی دوجانبه ، در چهارچوب "سازمان پيمان امنيت جمعی" هم در زمينه های نظامی و تامين تسليحات با يکديگر همکاری می کنند.
در پی حملات ارمنستان به جمهوری آذربايجان بيست درصد از سرزمين های متعلق به جمهوری آذربايجان، يعنی قره باغ کوهستانی که عمدتا ارمنی نشین است، همراه با هفت شهر و ناحيه ديگر اطراف آن اشغال شده است.

در سال ۱۹۹۴ طرفين به پيمان آتش بس دست يافتند و مذاکرات پيرامون اين مناقشه با ميانجيگری گروه مينسک سازمان امنيت و همکاری اروپا با رياست مشترک روسيه، فرانسه و ايالات متحده آمريکا انجام می گيرد.

0 نظرهای شما: