حاكميت بر خليج‌فارس در اختيار ايران است


سردار فدوي در نشست خبري

حاكميت بر خليج‌فارس در اختيار ايران است

خبرگزاري فارس: فرمانده نيروي دريايي سپاه تاكيد كرد: كشورهايي كه به‌دنبال بازرسي از كشتي‌هاي ايراني هستند بايد بدانند كه حاكميت بر خليج‌فارس در اختيار ايران است.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به بندرعباس، دريادار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه صبح امروز سه‌شنبه در اولين نشست خبري خود پس از انتقال ستاد فرماندهي اين نيرو به بندرعباس، تكليف‌مداري را از جمله مهمترين مؤلفه‌هاي مدنظر سپاه و نيروي دريايي عنوان كرد و با اشاره به اقدامات اين نيرو در سال‌هاي 66 و 67 در جنگ تحميلي خاطرنشان كرد: نيروي دريايي سپاه در اين سال‌ها در حالي به انجام مأموريت مي‌پرداخت كه خليج فارس مورد تهاجم همه جانبه كشورهاي فرامنطقه‌اي قرار گرفته و آمريكا با استقرار در اين منطقه دست رژيم بعث را باز گذاشته بود تا از شمالي‌ترين نقطه خليج فارس تا تنگه هرمز تمام منافع ايران را مورد اصابت قرار دهند. فدوي گفت: در اين زمان كه صادرات ما بايد به 20 ميليون بشكه نفت مي‌رسيد، تبديل به 100 هزار بشكه شد كه اين روند مي‌توانست حتي به قطع شدن صادرات نفت ما بينجامد و شاهد بوديم كه وقتي قيمت جهاني نفت در دنيا 18 دلار بود نفت ايران را به قيمت 6 دلار مي‌خريدند. وي خاطرنشان كرد: تعداد ناو‌هاي آمريكايي در خليج فارس تا قبل از سال 66 در حدود 10 فروند بود اما بعد از ورود سپاه، تعداد آنها به 86 فروند ناو جنگي رسيد و در حقيقت آنچه بين ما و دشمنان ما در سال 66 و 67 گذشت يك معيار همه جانبه را مي‌دهد كه وقتي ملتي براي انجام تكليف تماماً پاي كار مي‌آيند خدا نيز وعده‌هاي خود را محقق مي‌كند. اين فرمانده عاليرتبه نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: يكي از مقامات پنتاگون در اوايل تابستان 66 اعتراف كرد كه ناوهاي جنگي اعزامي آمريكا به خليج فارس نه تنها نمي‌توانند ماموريت خود را انجام دهند، بلكه قادر به دفاع از خود در برابر قايق‌هاي تندرو سپاه نيز نيستند. فدوي افزود: همه اينها در حالي است كه ما از سال‌ها قبل آماده اين نبرد نبوديم و در سال 66 از ميانه عمليات كربلاي 5 به خليج فارس آمديم اما در اين نبرد همه چيز خود را به ميدان آورديم.

وي با اشاره به جنگ نفت‌كش‌ها در ايام دفاع مقدس با تاكيد بر اينكه در آن نبردها برتري با جمهوري اسلامي ايران بود، گفت: وقتي آمريكايي‌ها در همان سال‌ها دو سكوي نفتي ما با نام "رشادت و رسالت " را هدف قرار دادند، ظرف تنها يك ساعت و نيم آمريكا با بزرگترين بحران اقتصادي خود پس از بحران سال 1929 مواجه شد و اگر ما مي‌خواستيم اين بحران را به سطح بانك‌ها بكشانديم،‌ آمريكا و اروپا بايد سال‌ها تلاش مي‌كردند تا خود را از آن بحران نجات دهند اما سياست ما حداقل تشنج در خليج فارس بود. فرمانده نيروي دريايي سپاه همچنين با اشاره به روند ارتقا و تجهيز اين نيرو از سال 67 تاكنون اظهار داشت: امروز بيش از 20 سال است كه يك روند ارتقاي توان رزمي در نيروي دريايي سپاه بدون تعطيلي دنبال مي‌شود و تمامي ماموريت‌ها، ‌آموزش‌ها، تجهيز و تسليح اين نيرو متناسب با تهديدات شكل مي‌گيرد.

فدوي با اشاره به توانمندي‌هاي نيروي دريايي سپاه طي سال‌هاي گذشته افزود: ما در زمان جنگ، شناور تندرو به آن معنا نداشتيم اما امروز شناورهاي پرسرعتي را در اختيار داريم كه چندين برابر قايق‌هاي زمان جنگ سرعت دارند و با همين توصيفات ديديم كه شناورهاي تندرو در سال‌هاي 66 و 67 به كابوس وحشتناكي براي آمريكا تبديل شده بودند. وي با تاكيد بر اينكه ما در حساس‌ترين نقطه دنيا قرار داريم، به اهميت منطقه خليج فارس و تنگه هرمز اشاره كرد و گفت: اهميت اين منطقه تنها به لحاظ وجود انرژي نيست بلكه موضوعات سياسي،‌ اقتصادي و نظامي نيز بر اهميت اين منطقه به عنوان يكي از نقاط استراتژيك منافع ملي آمريكا افزوده است. به طوري كه آنها معتقدند منافع حياتي امنيت ملي آمريكا در اين منطقه وجود دارد. فرمانده نيروي دريايي سپاه خاطرنشان كرد: نقش انرژي در اين منطقه نه تنها جايگزيني براي دنيا ندارد، بلكه روز به روز بر اهميت آن افزوده مي‌شود چرا كه بيش از 40 درصد نفت دنيا در اين منطقه قرار دارد و وقتي دنيا مي‌خواست انرژي‌هاي ديگر را مانند انرژي خورشيدي، ‌گاز و انرژي هسته‌اي را جايگزين نفت كنند باز هم مي‌بينيم بيشترين گاز دنيا در همين منطقه و در كشورهاي روسيه، ايران و قطر وجود دارد. فدوي با بيان اينكه ايران، ظرفيت و توان لازم را براي حفظ امنيت انرژي جهان در اين منطقه دارد، گفت: ما نمي‌خواهيم از اين ابزار براي سلطه در دنيا استفاده كنيم بلكه خواهان تامين عادلانه انرژي در جهان هستيم.
* ويژگي شناورهاي جديد نيروي دريايي سپاه
وي با اشاره به دستور فرمانده معظم كل قوا مبني بر انتقال نيروي دريايي سپاه و ارتش به بندرعباس اظهار داشت: امروز نيروي درياي سپاه كاملاً در اين منطقه استقرار پيدا كرده و ما در بندرعباس و بر سر تنگه هرمز، خليج فارس و درياي عمان اشراف داريم و مأموريت‌هاي خود را متفاوت با گذشته انجام مي‌دهيم و اميدواريم در آينده نزديك مجموعه‌هاي ديگر را نيز در كنار خود ببينيم. فرمانده نيروي دريايي سپاه همچنين به موضوع تحويل ده‌ها فروند شناور موشك‌انداز و اژدرافكن ذوالفقار به يگان‌هاي اين نيرو اشاره كرد و افزود: اين اقدام تا پايان سال 89 ادامه خواهد داشت. فدوي قدرت تخريب بالا، توانمندي دريانوردي مناسب و سرعت بالا را از جمله ويژگي‌هاي اين شناورها عنوان كرد و افزود: علاوه بر اينها، نيروي دريايي سپاه د‌ه‌ها سيستم موشكي ساحل به درياي جديد را نيز تحويل گرفته است. وي با بيان اينكه برنامه بلندمدت سپاه در اختيار داشتن مجهزترين و مناسب‌ترين شناورهاي تندروي موشك‌انداز است، به بي‌اثر بودن تحريم‌ها و كارشكني‌هاي دشمن در اين خصوص اشاره كرد و افزود: ما امروز پرسرعت‎ترين قايق تندروي جهان را كه سرعت آن بيش از 70 نات است را ح در اختيار داريم و در حالي كه يك سال و نيم پيش اين قايق را خريداري كرديم، شاهد بوديم كه 90 روز قبل رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرد كه شخصا نحوه در اختيار گذاشتن اين قايق توسط ايران را دنبال مي‌كند.

فرمانده نيروي دريايي سپاه افزود: وقتي اين قايق در حال انتقال به ايران بود، يك ناو جنگي آمريكايي از ساعت 6 صبح تا 10 شب در فاصله بسيار نزديك در آب‌هاي اقيانوس هند، قصد ممانعت ازورود آن به آب‌هاي ايران را داشت كه با عزيمت يگان اسكورت سپاه پاسداران مجبور به ترك منطقه شد. فدوي با بيان اينكه متخصصان داخلي ما با ارتقاي اين قايق غيرنظامي، آن را به يك شناور موشك‌انداز تبديل كرده‌اند كه تا سال 90 انبوهي از اين قايق موشك‌انداز در اختيار نيروي دريايي سپاه قرار مي‌گيرند. وي وجود اين شناور را يك جهش در قايق‌هاي تندروي سپاه دانست و افزود: سرعت اين قايق در حالي بيش از 70 نات است كه سرعت بالاي 30 نات براي بسياري از كشورها يك رويا محسوب مي‌شود. فدوي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه ما پس از جنگ هيچ گاه شاهد يك روز عادي در خليج فارس نبوديم، به حضور كشورهاي فرامنطقه‌اي از جمله آمريكا در خليج فارس اشاره كرد و گفت: به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب فرمودند تهديدات در خليج فارس شبه بالفعل هستند و ما در همين راستا هميشه آمادگي خود را در بالاترين سطح حفظ كرده و صحنه‌هاي مختلف تاييد ‌كننده اين حرف ما است. وي به انجام رزمايش‌هاي مختلف در آب‌هاي خليج فارس اشاره كرد و گفت: ‌همسايگان ما دشمنان ما نيستند بلكه كشورهاي فرامنطقه‌اي هستند كه از توانمندي دريايي براي حضور در منطقه ما استفاده مي‌كنند. فرمانده نيروي دريايي سپاه به تعامل سازنده ارتش و سپاه پاسداران در آب‌هاي جنوب كشور اشاره كرد و افزود: بنابر تفكيك وظايف صورت گرفته، تنگه هرمز و خليج فارس به سپاه و حضور در آب‌هاي آزاد و درياي عمان به ارتش سپرده شد اما سپاه به واسطه حضور در پايگاه جاسك و چابهار در درياي عمان نيز حضور دارد. وي همچنين به تعامل هميشگي كشورهاي همسايه اشاره كرد و افزود: در رزمايش اخير سپاه براي اولين بار شاهد حضور كشورهاي همسايه نيز بوديم و ما همواره آنها را در جريان اقدامات خود قرار مي‌دهيم.

وي خاطرنشان كرد: پس از انتقال ستاد نيروي دريايي سپاه به بندرعباس، من همه وابستگان نظامي را جمع كرده و به آنها گفتم كه اين اقدامات ما تنها براي حفظ امنيت منطقه براي همه كشورها است چرا كه دشمن ما دشمن همه كشورهاي اسلامي در منطقه است و ما بايد همكاري نزديكي با يكديگر داشته باشيم. فرمانده نيروي دريايي سپاه ادعاي آمريكايي‌ها مبني بر اقدام نظامي عليه ايران را يك موضوع جديد ندانست و افزود: ‌ما هيچ گاه شعارهاي اوباما مبني بر تغيير در انتخابات را قبول نكرديم كه امروز گزينه نظامي برايمان يك موضوع جديد باشد. فدوي ادامه داد: آمريكايي‌ها براي ايجاد جنگ جديد يك مصوبه دارند كه طي آن بايد پيش از آغاز جنگ، 4 الزام نظامي و 9 الزام سياسي را فراهم كنند كه ترسيم دقيق روند تحولات جنگ، اطمينان از توانايي كنترل دامنه و شدت جنگ در سطح مطلوب، اطمينان از پذيرش تلفات قابل قبول توسط جامعه و نظامي‌ها و اطمينان از پيروزي‌هاي قطعي و سريع از جمله الزامات نظامي در اين مصوبه است. وي ادامه داد: در الزامات سياسي نيز آنها بايد افكار عمومي در آمريكا را با خود همراه كرده،‌ درك و تعريف روشني از منافع ملي آمريكا ارائه دهند، زمينه پذيرش را براي افكار عمومي منطقه فراهم كنند، به تعريف يك رقيب طالب جنگ بپردازند، يك يا چند متحد مهم براي خود فراهم كنند و نيز به ايجاد تزلزل و ترديد در اراده ملي دشمن خود بپردازند.

وي افزود: اين ايجاد تزلزل و ترديد در اراده ملي از طريق زيرمجموعه‌هايي مانند شكاف بين مردم، عدم وحدت وانسجام، عدم وجود نيروهاي بازدارنده از طريق گروه‌هاي فشار و اقدامات ديگر صورت مي‌گيرد كه متاسفانه ديديم برخي مجموعه‌هاي ضد انقلاب داخلي همين روند را در داخل كشور ما دنبال مي‌كردند. فرمانده نيروي دريايي سپاه در پاسخ به سؤالي مبني بر اقدام اين نيرو در صورت بازرسي كشتي‌هاي ايراني خاطرنشان كرد: سياست ما و همه توانمندي ما براي مقابله به مثل با اين اقدام آماده شده‌اند و هر كجا كه لازم باشد، در صورت بازرسي شناورهاي ايراني متناسب با اقدام آنها مقابله به مثل مي‌كنيم. فدوي گفت: اگر آنها در آب‌هاي دوردست نيز دست به اين اقدام بزنند، بايد بدانند كه حاكميت بر خليج فارس در اختيار ما است و حتي تفكر اينكه يك روز خليج فارس ناامن باشد براي آنها وحشتناك است چه برسد به اينكه بخواهد اين اتفاق در عمل رخ بدهد. وي همچنين تعداد ناوهاي آمريكايي در خليج فارس را نسبت به قبل كمتر دانست و افزود: امروز آنها 75 فروند ناو در خليج فارس دارند كه كمتر از 30 فروند آن جنگي است. فرمانده نيروي دريايي سپاه افزود: در گذشته ناو هواپيمابر آمريكا در شمال خليج فارس به پشتيباني از نيروهاي خود در عراق مي‌پرداخت اما طي 2 سال گذشته كه سپاه در منطقه حضور قوي‌تر داشته است، چنين استقراري را از آنها نمي‌بينيم بلكه تنها براي تجديد قوا به بندر جبل علي رفته و پس از آن به سرعت منطقه را ترك مي‌كنند كه هم اكنون ناو هواپيمابر ترومن در بندر جبل علي در حال تدارك است. فدوي با تاكيد بر اينكه ناوهاي آمريكايي و كشورهاي بيگانه از نزديك‌ترين فاصله در رصد دائمي نيروهاي ما قرار دارند، گفت: ما هر گونه اقدام غيرمعمول در منطقه را تحت رصد كامل داريم چرا كه افزايش قدرت رزمي و مقابله با تهديدات نيازمند يك اشراف كامل اطلاعاتي كه ما آن را كاملا و به خوبي انجام مي‌دهيم و تمامي نيروهاي آنها را از حيث وسعت، طيف و حجم تحت نظر داريم. وي خاطرنشان كرد: احتمال حمله براي ما مهم نيست بلكه ما همواره خود را در شرايط آمادگي كامل قرار مي‌دهيم. فرمانده نيروي دريايي سپاه خاطرنشان كرد: بدون شك در زمان جنگ ما، هيچ گاه در جايي نخواهيم بود كه مورد اصابت قرار بگيريم اما در همه جا هستيم تا دشمن را مورد اصابت خود قرار دهيم و تاكيد مي‌كنيم نقش بازدارندگي اين است كه دشمن مطمئن باشد در صورت جنگ نفع او از ضررش بسيار كمتر است.

فدوي با تاكيد بر اينكه قدرت دريايي سپاه پاسداران علي‎رغم تمام تبليغات منفي رسانه‌هاي خارجي سياست‌هاي نظامي آمريكا را به هم ريخته است، به اظهارات وزير دفاع آمريكا در نيروي دريايي اين كشور اشاره كرد و گفت: آقاي گيتس 35 روز قبل براي اولين بار در تاريخ آمريكا اعلام كرد كه سپاه پاسداران استراتژي نظامي آمريكا را كه چند صد سال است دنبال مي‌شود، زير سؤال برده و ما بايد اين استراتژي خود را عوض كنيم.

0 نظرهای شما: