ايران بايد به سرعت فاصله علم و فناوري پزشكي خود را با تركيه جبران كند

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس:

ايران بايد به سرعت فاصله علم و فناوري پزشكي

خود را با تركيه جبران كند


خبرگزاري فارس: معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: ايران از نظر علوم پزشكي در منطقه رتبه دوم را دارد و بايد تا سال 1404 به جايگاه اول منطقه برسد اما تركيه كه اكنون جايگاه اول است از نظر علوم و فناوري پزشكي بسيار از ايران جلو افتاده است.


مصطفي قانعي در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: در سال‌هاي گذشته بيشتر اقدامات و برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در عرصه توليد علم و فناوري بر اساس سليقه و نظر اشخاص محدودي مشخص و پيگيري مي‌شد اما ما اكنون نقشه جامع علمي كشور و نقشه جامع سلامت كشور را در اختيار داريم كه تمام برنامه‌ها و اولويت‌هاي كشور در عرصه توليد علم و فناوري پزشكي در آن دقيقاً مشخص شده است.
وي گفت: بر اساس برنامه‌ چشم انداز 20 ساله و نقشه جامع علمي و نقشه جامع سلامت كشور، ايران بايد تا سال 1404 به رتبه اول منطقه از نظر علوم و فناوري پزشكي برسد.
وي افزود: بر اين اساس اكنون سهم هر يك از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور به خصوص دانشگاه‌هاي تيپ يك براي رسيدن به اين جايگاه تعريف شده است و هر كدام به درستي مي‌دانند كه چه سهمي در محقق شدن اين هدف و توسعه علم پزشكي كشور دارند.
قانعي اضافه كرد: بر اساس اين برنامه‌ها ايران بايد تا سال 1404 نه تنها از نظر علوم و فناوري پزشكي در منطقه حرف اول را بزند بلكه بايد اين فناوري‌ها را به محصول نهايي تبديل كند به طوري كه 2 درصد محصولات پزشكي دنيا در ايران توليد شود.
وي گفت: براي رسيدن به اين هدف دفتر فناوري‌هاي سلامت در معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ايجاد شده است كه قبلاً نبود. پيش اين بيشتر به بحث توليد مقالات علمي و پژوهش‌هاي علمي و كاربردي توجه مي‌شد و بحث توليد فناوري كمتر مورد توجه بود.
معاون وزير بهداشت در امور تحقيقات و فناوري اضافه كرد: برنامه ما اين است كه توليدات علمي كشور در امور پزشكي افزايش يابد، اين علوم تبديل به فناوري شود و بعد به محصول نهايي و كاربردي تبديل شود.
وي افزود: بر اساس برنامه، ما بايد تا 5 سال آينده به جايگاه دوم منطقه از نظر علوم و فناوري پزشكي برسيم و تا سال 1404 رتبه اول را كسب كنيم اكنون از نظر علوم پزشكي در منطقه رتبه دوم را داريم اما تركيه به خصوص در زمينه فناوري پزشكي فاصله خود را از ما زياد كرده و بسيار جلو افتاده است بنابراين براي تحقق برنامه و اول شدن در منطقه بايد برنامه‌ريزي و اجراي دقيق داشته باشيم و توليدات محصولات بيشتري در عرصه دارو، تجهيزات پزشكي و فناوري هاي جدي حوزه سلامت داشته باشيم.

0 نظرهای شما: