نبايد بگذاريم خبرهاي مربوط به كشور ايران را ديگران به اطلاع مردم ما برسانند

آیت الله هاشمی رفسنجانی


نبايد بگذاريم خبرهاي مربوط به كشور ايران

را ديگران به اطلاع مردم ما برسانند


هر‌چقدر دايره خبرسازي و كتمان حقايق گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌هاي داخلي كم و توجه آنان به رسانه‌هاي خارجي زياد مي‌شود.



ايلنا- : رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد : نبايد بگذاريم خبرهاي مربوط به كشور ايران را ديگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً كه مي‌دانيم آنان اهداف خاص خود را در چيدمان كلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعيت‌ها را براساس حقيقت محض بگوييم، مردم نيز از آنان روي برمي‌گردانند.

به گزارش ايلنا ، آيت الله هاشمي رفسنجاني به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار به بيان ديدگاههاي خود پرداخت. متن اين نوشتار در ادامه مي‌آيد : خبرنگاري، شغل شرافتمندانه‌اي است كه رسالت بزرگي را بر دوش خبرنگاران مي‌گذارد. اين گروه كه تمام همتشان ارتقاي اطلاعات در جوامع است، نمي‌گذارند جامعه در بي‌خبري بماند و با رشد آگاهي مردم، باعث تسريع حركت قافله انساني به سوي قله‌هاي دانش و علم و در نتيجه پيشرفت و سعادت مي‌شود.
توجه داشته باشيم كه خبرنگاري با خبرسازي تفاوت دارد، خبرسازي كه متأسفانه در كنار رشد نرم‌افزاري و سخت‌افزاري اطلاع‌رساني درست، در حال اشاعه در جامعه مي‌باشد، بر پايه دروغ و شايعه استوار است و نمي‌تواند منبع و مرجع باشد، اما مي‌بينيم كه بسياري از بوق‌هاي استعماري و استبدادي براي جبران عدم اعتماد مردم، به دروغ‌گويي و خبرسازي روي آورده و نمي‌دانند آنچه باعث افزايش رويگرداني مردم از آنان شده، همين حالت است. در دنياي فراصنعتي امروز كه همه ابزار اطلاع‌رساني با پيشرفته‌ترين تكنولوژي ساخته شده‌اند، نمي‌توان خبري را كتمان و يا سانسور كرد.
عصر انفجار اطلاعات است و هر حادثه‌اي كه در هر گوشه اين جهان اتفاق بيفتد، خيلي سريع با عبور بر شهپر اطلاع‌رساني به اقصي نقاط جهان مي‌رسد و حتي اخيراً در كنار خبر، تصاوير و فيلم آن نيز مخابره مي‌شود. مانند تصاويري كه در زمان هجوم ارتش اشغالگر اسرائيل به غزه از جنايات و كشتار صهيونيست‌ها پخش شد و به دنبال آن ادعاي مظلوميّت كذايي گروه افراطي يهودي كه بر اثر مظلوم‌نمايي و تبليغات غرب حاصل شده بود، بر باد رفت. تصوير به شهادت رسيدن نوجواني در آغوش پدر در خيابان‌هاي سرزمين‌هاي اشغالي كه نگذاشت نداي رياكارانه حقوق بشري اسرائيل و حاميان جنايت‌پيشه آن، در گوش مردم جهان بنشيند.
اين همه مرهون افزايش روزافزون خبرنگاران و توسعه ابزار اطلاع‌رساني در جامعه است شايسته است انقلاب اسلامي پايه و اساس نظام خويش را بر پايه اطلاع‌رساني صحيح و سريع قرار داده و با حضور خبرنگاران متعهد در صحنه رسالت آگاه‌سازي را انجام دهد. نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيم، اينكه هر‌چقدر دايره خبرسازي و كتمان حقايق را گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌هاي داخلي كم و توجه آنان به رسانه‌هاي خارجي زياد مي‌شود.
نبايد بگذاريم خبرهاي مربوط به كشور ايران را ديگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً كه مي‌دانيم آنان اهداف خاص خود را در چيدمان كلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعيت‌ها را براساس حقيقت محض بگوييم، مردم نيز از آنان روي برمي‌گردانند. به هر حال روز خبرنگار فرصت بسيار خوبي است تا من به عنوان مسئولي كه در طول 30 سال در سفر و حضر با آنان همراه بوده‌ام، از همه خبرنگاران تشكر كنم و بر روح بلند خبرنگاران شهيد درود فرستم كه خون پاكشان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزايش آگاهي مردم به زمين ريخته شد. والسلام
1389/5/16 - 09:55 کد خبر : 139949





0 نظرهای شما: