هزار پزشك به دليل قصور پزشكي محكوم شدند

رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور در گفت‌وگو با فارس:

هزار پزشك به دليل قصور پزشكي محكوم شدند

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: هزار و 47 نفر از كادر پزشكي به دليل قصور پزشكي در سال گذشته محكوم شدند كه بيشترين آمار مربوط به 4 رشته تخصصي جراحي زنان و زايمان، دندانپزشكي، ارتوپدي و جراحي عمومي است.
احمد شجاعي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: بررسي پرونده‌هاي قصور پزشكي در سازمان پزشكي قانوني شامل پرونده‌هايي است كه از طرف مراجع قضايي به اين سازمان ارسال مي‌شود و هيچ فردي مستقيماً براي شكايت در اين مورد و بررسي موضوع به سازمان مراجعه نمي‌كند.
وي افزود: در سازمان پزشكي قانوني كشور با بهره‌گيري از نظرات متخصصان در رشته‌هاي مختلف براي پرونده‌هاي قصور پزشكي، نظر كارشناسي ارائه مي‌شود و در خصوص آخرين وضعيت بررسي پرونده‌هاي مربوط به قصور پزشكي فرآيند بررسي صورت مي‌پذيرد.
شجاعي با اشاره به اينكه طبق اطلاعات آماري ارائه شده از اداره كل طرح و برنامه سازمان پزشكي قانوني كشور در كميسيون‌هاي پزشكي سراسر كشور در سال 1388تعداد دو هزار و 199 پرونده از طريق مراجع قضايي راجع به بررسي قصور پزشكي به اين كميسيون‌ها ارجاع شده است، گفت: در اين راستا پس از نظر كارشناسي و بررسي لازم تعداد يك هزار و 47 پرونده منجر به محكوميت كادر پزشكي به قصور و تعداد يك هزار و 152 مورد منجر به تبرئه شده است.
وي با بيان اينكه طبق اطلاعات آماري مذكور در اين مدت بيشترين شكايات از 4 رشته تخصصي جراحي زنان و زايمان شامل 323 پرونده، دندانپزشكي شامل 270 پرونده، ارتوپدي شامل 243 پرونده و جراحي عمومي شامل 241 پرونده است، افزود: در حال حاضر برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مربوط به پيشگيري و كاهش قصور پزشكي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان نظام پزشكي كه وظيفه نظارت و سازماندهي امور پزشكي را به عهده دارند در حال انجام است.
رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور تصريح كرد: پس از بررسي كارشناسان بر روي پرونده‌ها، مشخص شد كه كادر پزشكان رشته‌هاي تخصصي دندانپزشكي شامل 192 مورد، جراحي عمومي شامل 134 مورد، جراحي زنان و زايمان شامل 102 مورد و در نهايت ارتوپدي شامل 81 مورد محكوم به قصور پزشكي شده‌اند.
شجاعي اظهار داشت: سازمان پزشكي قانوني كشور نيز با توجه به توان و اشرافي كه به موضوع قصور پزشكي دارد در 2 محور اطلاع رساني به مبادي وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي براي برنامه‌ريزي‌هاي لازم و برگزاري گردهمايي‌ها و سمينارهاي متعدد در سراسر استان‌ها براي آموزش مقررات مربوط به كادر پزشكي و شاغلان اين حرفه‌ها در رشته‌هاي مختلف شغلي و تمام تخصص‌هاي مربوطه اقدام كرده است.

0 نظرهای شما: