آغداشلو از نمايش اثر جديدش صرف‌نظر كرد

آغداشلو از نمايش اثر جديدش صرف‌نظر كرد

درست زماني‌كه قرار بودن تابلوي هفت متري آيدين آغداشلو در يك مراسم رسمي رونمايي شود، اين هنرمند اعلام كرد از

اين اثر رونمايي نخواهد كرد. وي دليل اين تصميم را شرايط نامطلوب دروني‌اش عنوان كرده است.


ایلنا:- آيدين آغداشلو(نقاش، نويسنده و طراح) از نمايش عمومي و رونمايي تابلوي هفت‌متري خود صرف‌نظر كرد. آغداشلو در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: چندي است كه روي يك تابلوي بسيار بزرگ به مساحت هفت مترمربع كار مي‌كنم و قصد داشتم ان را در يك گالري به نمايش بگذارم. وي افزود: در سالروز تولدم در دو سال پيش نيز سه كار جديدم را در در خانه هنرمندان به مدت دو روز به نمايش گذاشتم. برايم جاي بسيار خوشبختي و خوشحالي بود كه اين آثار با استقبال زياد علاقه‌مندانم روبرو شد و همين امر؛ انرژي زيادي به من داد ولي اكنون از برپايي نمايشگاه درباره اثر جديدم صرف‌نظر كرده‌ام، زيرا علاقه‌‌اي به مطرح كردن خودم نداشته و ندارم. وي درمورد تكنيك اين اثر توضيح داد: اين كار را با رنگ و روغن نقاشي كرده‌ام. به خاطر علاقه قديمي خودم درمورد اينكه يك كار بزرگ بكشم؛ اقدام به خلق اين اثر كردم. آغداشلو خاطرنشان كرد: مدتي است كه نه چيز خاصي نوشته‌ام و نه علاقه‌اي به مصاحبه‌ با رسانه‌ها دارم. وي در توضيح دليل اين سكوتش گفت: دليل اين سكوت، شرايط نامطلوب دروني من است.

شرايط بيروني و اطرافم هيچ‌گاه آنچنان كه بايد و شايد در اين سال‌ها براي من نامطلوب نبوده است ولي اين؛ دليل شرايط نامطلوب درونيم نيست زيرا من هرگز به بيرون از خود وابسته نبوده‌ام. وي اضافه كرد: يك نقاش تنها به دو خاطر آثارش را به نمايش مي‌گذارد؛ يكي درصورتي است كه آن آثار؛ پيامي داشته باشند كه هنرمند بخواهد آن ‌را به همگان انتقال دهد و دليل ديگر مسائل اقتصادي است كه هنرمند درصورتي‌كه بخواهد اثرش را بفروشد، آن‌را به نمايش مي‌گذارد. درحالي‌كه من هيچ‌كدام از اين دو دليل را براي برپايي نمايشگاه ندارم.


اين هنرمند نقاش اذعان داشت: بايد بگويم كه در زمان‌هايي كه شرايط درونيم مطلوب نيست؛ از نقاشي كردن دور نشده و نخواهم شد زيرا نقاشي آرامم مي‌كند. بسياري از كارهايم ازجمله تدريس در موسسه «ماه مهر» و «كارنامه» را تعطيل كرده‌ام تا زمان بيشتري براي نقاشي داشته باشم و درحال حاضر فقط و فقط نقاشي مي‌كنم. آغداشلو در پايان وعده داد كه از اين كار بزرگ و جديدش عكس گرفته و آن را در وب سايت خود قرار دهد تا مردم و كساني كه كارهاي او را دنبال مي‌كنند؛ آن را ببينند.


آيدين آغداشلو در سال 1319 در شهر رشت به دنيا آمد. در نوزده سالگي به دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران رفت، اما هشت سال بعد، در سال 1346، از ادامه تحصيل منصرف شد. آغداشلو از سال 1352 تا 1357 در هنرستان هنرهاي زيباي پسران و دانشکده هنرهاي تزئيني به تدريس پرداخت. وي در تاسيس موزه رضا عباسي نقش مؤثرى داشت و به سرپرستى آن منصوب شد. مشارکت در تاسيس و برنامه‌ريزي موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه کرمان و موزه خرم آباد نيز از ديگر فعاليت‌هاي او در اين زمينه بود.


وي تا سال 1385 كتاب‌هايي چون «تک چهره‌ها»، «آقا لطفعلي صورتگر شيرازي» و «سال‌هاي آتش و برف» را منتشر كرد. کتاب «اين دو حرف» تازه‌ترين کتابي است که از وي منتشر شده و شامل مجموعه‌اي از مقالات اوست.

1389/5/23 - 11:57:48 کد خبر : 141577

0 نظرهای شما: