هنوز آنقدر یوزپلنگ نداریم که با دنیا تعامل کنیم


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:


هنوز آنقدر یوزپلنگ نداریم که با دنیا تعامل کنیم

چنانچه تعداد يوزپلنگ‌هاي كشور به 400تا 500 قلاده برسد و ديگر اطمينان پيدا كنيم كه از حالت انقراض خارج شده است، تبادل آن مشكلي ندارد.



ایلنا- : هندوستان شیر دارد و ایران یوزپلنگ، ایران شیر ندارد و هندوستان یوزپلنگ، هر دو کشور به دنبال احیا گونه های جانوری منقرض شده خود هستند، اما هنوز برای تبادل به توافق نرسیده اند. چند سالی است که در ایران پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اجرایی شده و تعداد انگشت شمار یوزپلنگ ها به حدود 70 تا 120قلاده رسیده است اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است این تعداد یوزپلنگ هنوز کافی نیست، هنوز خطر انقراض وجود دارد و بنابراین نباید ریسک کرد، ایران تمایلی ندارد که یوزپلنگ را با کشورهای دیگر مبادله کند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، افتخار نجات نسل يوزپلنگ از انقراض براي ايران است. اين را عليرضا جورابچيان مدير پروژه احياء زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي وقتي مي‌گويد كه از او پرسيده شده آيا به هندي‌ها يوزپلنگ مي‌دهيد. جورابچيان مي‌گويد: ما هيچ مخالفتي با افزايش جمعيت و يا توسعه زيستگاهي يوز نداريم ولي بايستي با بررسي و حساب و كتاب اين كارها را انجام داد چون مسائل علمي نياز به مطالعه و بررسي دارد. او حتي مي‌گويد: يك سال پيش به هندي‌ها پيشنهاد داديم اگر مي‌خواهيد از ما يوزپلنگ بگيرد اول بايد ببينيم كه شما چه كاري مي‌خواهيد انجام دهيد، كجا مي‌خواهيد نگهداري كنيد و با چه هدفي مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد.
جورابچیان می گوید: آنچه مسلم است ما با هندي‌ها تعامل علمي و فني لازم را در زمينه احياء‌ نسل يوزپلنگ انجام می دهیم اما يوزپلنگ را براي تكثير نسل، حتي‌المقدور به آنها نمي‌دهيم. زماني كه از جورابچيان مجددا سئوال مي‌شود با اين تفاسير بالاخره به هند يوزپلنگ مي‌دهيم يا نمي‌دهيم او مي‌گويد: مسئولان هندي بيايند با مسئولان ايراني صحبت كنند، اين كار بايد از جنبه‌هاي مختلف بررسي شود.گرچه از صحبت‌هاي عليرضا جورابچيان نمي‌توان فهميد كه موضع قطعي ايران در مورد دادن يوزپلنگ به هندي‌ها چيست اما محمدجواد محمدي‌زاده رئيس سازمان محيط‌زيست روشن‌تر به اين پرسش پاسخ مي‌دهد. محمدی زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا مي‌گويد: ايران پروژه احياي يوزپلنگ را هنگامي آغاز كرد كه اين جانور كاملا در خطر انقراض بود و گرچه طرح تاكنون با موفقيت انجام شده است اما تعداد 70 تا حداكثر 120 يوزپلنگ هنوز اطمينان‌بخش نيست و بايد به شدت از آن مراقبت كرد.
محمدي‌زاده تاكيد مي‌كند: اگر تعداد يوزپلنگ‌هاي ما مانند تعداد مرال‌ها، آهوها و يا قوچ و ميش‌ها، در كشور بود مي‌توانستيم با دنيا تعامل كنيم و حتي به هندي‌ها يوزپلنگ بدهيم اما با اين تعداد كم حتي دادن يك يوزپلنگ هم براي جمعيت يوزپلنگ‌ها خطرناك است. او تصريح مي كند: چنانچه تعداد يوزپلنگ‌هاي كشور به 400تا 500 قلاده برسد و ديگر اطمينان پيدا كنيم كه از حالت انقراض خارج شده است، تبادل آن مشكلي ندارد. ولي در عين حال آماده همكاري در زمينه زيستگاه و پرورش و نگهداري يوزپلنگ با هندي‌ها هستيم. اين روزها اختصاص بودجه چند هزار پوندي هند براي احياء نسل يوزپلنگ در اين كشور سر و صداي زيادي در محافل زيست‌محيطي جهان به پا كرده است، آنها براي گرفتن يوزپلنگ كشورهاي مختلف را مد نظر قرار داده‌اند كه يكي از آنها ايران است يعني تنها جائي‌كه يوزپلنگ به طور آزاد و نه در شرايط اسارت هنوز براي بقا دست و پا مي‌زند.
موضوع هنگامي جالب مي‌شود كه ايران به فكر احياء نسل شير ايراني در زيستگاه‌هاي كشور است و هندوستان تنها جايي در جهان است كه شير ايراني در زيستگاه‌هاي آن به حيات ادامه مي‌دهد. در‌حالي‌كه هنديان نزدیک به یک سال پیش موضوع مبادله يوزپلنگ و شير ايراني نزديك مطرح كرده‌اند اما ايران بارها تاكيد كرده، يوزپلنگ آسيايي را به هنديان نمي‌دهد حتي اگر مجبور باشد شير ايراني را از يكي از باغ‌وحش‌هاي دنيا خريداري كند. با وجود تاكيد چندباره مسئولان محيط زيست ايران به اينكه يوزپلنگ آسيايي را به هندي‌ها نمي دهيم، و افتخار نجات نسل يوزپلنگ‌آسيايي را از آن خود مي‌دانيم برخي معتقدند شايد بهتر باشد به جاي اينكه تنها به افتخاري بيانديشيم كه در موفقيت آن شك و ترديد وجود دارد، با همكاري و تعامل با هند كاري كنيم كه خطر انقراض نسل اين جانور بي‌نظير كمتر شود.
شايد كار احياي نسل يوزپلنگ راحت‌تر و احتمال موفقیت آن بالاتر رود. و در مقابل عده‌اي كه تعدادشان هم كم نيست به شدت با خروج حتي يك يوز هم مخالفند و نگرانند ماجراي تبادل ببرهاي سيبري و پلنگ‌هاي ايراني مجددا تكرار شود اما اين بار در مورد يوزپلنگ آسيايي و شير ايراني.

0 نظرهای شما: