تولیدکنندگان آبهای معدنی از وزارت نفت شکایت کردند


تولیدکنندگان آبهای معدنی از وزارت نفت شکایت کردند

دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی ایران اعلام کرد این انجمن شکایت خود از وزارت نفت بابت گزارش یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه از کیفیت آبهای معدنی را به قوه قضائیه ارسال کرد.


به گزارش خبرنگار مهر، شاهرخ ظهیری صبح امروز در یک نشست خبری از ارایه شکایت انجمنهای آب معدنی از وزارت نفت به قوه قضائیه خبرداد و گفت: متاسفانه یکی از زیرمجموعه های وزارت نفت به دلایل نامعلوم فهرستی از آبهای معدنی را به صورت گسترده منتشر کرده اند، در حالی که وزارت نفت مرجع قانونی و رسمی برای اظهار نظر در مورد سلامت این کالا نیست.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی ایران افزود: دو دستگاه نظارتی موسسه استاندارد و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت مسئولیت نظارت بر سلامت آبهای معدنی و به صورت کلی مواد غذایی را به عهده دارند، بنابراین اظهار نظر وزارت نفت در مورد سلامت آبهای معدنی از صلاحیت لازم برخوردار نیست.
به گفته ظهیری، وزارت بهداشت آزمایشهای سختگیرانه ای را در خصوص آبهای معدنی و املاح موجود در آن به عمل می آورد و در آزمایشات این وزارتخانه و موسسه استاندارد گفته می شود که کلسیم، منیزیم، نیترات و سایر املاح موجود در یک بطری آب معدنی به چه میزان است، اگر این املاح به حد استاندارد باشد، آنگاه وزارت بهداشت اجازه می دهد که این آب به نام آب معدنی وارد بازار شود.
وی تصریح کرد: تمامی آبهای معدنی که هم اکنون با علامت استاندارد وارد بازار می شوند، علامت استاندارد دارند و وزارت بهداشت نیز مجوز برای آنها صادر کرده است. بنابراین انتظار می رفت که موسسه استاندارد و وزارت بهداشت از سلامت آبهای موجود در بازار که علامت استاندارد دارند، دفاع کند.
همچنین شاهرخ رامین نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با گلایه از وزارت نفت مبنی بر اعلام اسامی تعدادی از برندهای آب معدنی در فهرست آبهای بی کیفیت، گفت: بعد از بازگشایی مجلس، حتما این موضوع را از وزارت نفت سئوال خواهم کرد چراکه وزارت نفت مسئول صاحب صلاحیت در خصوص سلامت آبهای معدنی نیست.
وی افزود: همچنین قصد داریم تا مرکز تحقیقات آب را در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت راه اندازی کنیم، چراکه برخی از آبهای معدنی در ایران، خواصی دارویی دارند و برای برخی بیماری ها مفید هستند، بنابراین می توانند به دنیا صادر شوند.
رامین گفت: در صورتی که موفق شویم آبهای معدنی را با این خصوصیت طبقه بندی کنیم، می توانیم شاهد ارزش افزوده بالاتر در بازار این کالا باشیم؛ ضمن اینکه این آبها ارزش صادراتی می یابند، چراکه از خواص متمایزتری برخوردار هستند.
همچنین ابوالحسن خلیلی دبیر کانون انجمنهای صنایع غذایی نیز گفت: امروز اگر اظهارنظرهایی در رابطه با برخی از کالاهای غیراستاندارد انجام می شود، به دلیل حفظ سلامت جامعه است، اما اینکه در رابطه با یک کالا به تشویش اذهان عمومی بپردازیم، صحیح نیست.
وی افزود: اگر شخصی در یک دستگاه دولتی به خود اجازه می دهد که در مورد یک کالا اظهارنظر کارشناسی کند، دولت باید تبعات اقتصادی آنرا بپذیرد.
خلیلی گفت: علیرغم اینکه اظهارنظرهای متعددی طی روزهای گذشته در مورد سلامت آبهای معدنی صورت گرفته، اما دریغ از یک اظهارنظر وزارت نفت که در مورد این قضیه توضیح دهد. بنابراین مدعی العموم باید در مورد تشویش اذهان عمومی این وزارتخانه را مورد سوال قرار دهد.

تاریخ انتشار، تهران: ۱۳:۱۴ , ۱۳۸۹/۰۵/۱۷


0 نظرهای شما: