دورنماي سياستهاي دولت و بازار مسكن پس از هدفمندي يارانه‌ها

مديرعامل بانك مسكن در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس تشريح كرد:

دورنماي سياستهاي دولت و بازار مسكن

پس از هدفمندي يارانه‌ها

خبرگزاري فارس: تحليل قيمت مسكن پس از اجراي هدفمندي يارانه ها و تمهيدات انديشيده شده براي كنترل بازار واكنش‌ها به افزايش تسهيلات 18 ميليون توماني، پيشنهاد افزايش سقف وام ساخت، حمايت بانك مسكن از توليد مصالح ساختماني و رفع نياز به مسكن تا 3 سال آينده برخي از محورهاي گفت و گوي فارس با مدير عامل بانك مسكن است.


قدرت‌الله شريفي مديرعامل بانك مسكن داراي 29 سال سابقه فعاليت در بانك است. او كار خود را از تحويلداري در شعب بانك صادرات آغاز و به مروز در پست‌هاي معاون شعبه، رئيس شعبه، معاون حوزه، رئيس حوزه، رئيس اداره اعتبارات، بازرس مدير عامل،‌ عضو هيات مديره استان ها و مدير عامل بانكهاي صادرات استان هاي سيستان و بلوچستان و گيلان و عضو هيات مديره بانك صادرات ايران ارتقاء سمت پيدا كرد. او فارغ التحصيل رشته تحصيلي حقوق و در حال حاضر دانشجوي كارشناسي ارشد است.
مديرعامل بانك مسكن مي گويد:كار خود را از بانك صادارت شروع كردم و آخرين پست من در بانك صادرات ايران در مقطعي سرپرست و رئيس هيات مديره و نايب رئيس هيات مديره بود. سابقه 29 سال فعاليت در بانك را دارم... كار خودم را از باجه شروع كردم، در قسمت‌هاي مختلف بانك كار كردم و در تمام بخش‌هاي بانكي شعب بودم، در چند استان هم مشغول و مسئوليت داشته‌ام، عضو هيات مديره بانك صادرات استان و قائم مقام مديرعامل در استان تهران بودم و سپس مدتي سرپرست بانك شدم.
او با صراحت و بر اساس تجربه‌اش معتقد است تمهيدات دولت باعث خواهد شد تا قيمت مسكن بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها افزايش نيابد. شريفي معتقد است اگر قيمت تمام شده مسكن مهر بعد از هدفمندي يارانه‌ها افزايش نيابد تاثير مثبتي بر ساير ساخت و سازها خواهد داشت.
گفت و گوي فارس با مديرعامل بانك مسكن داراي نكات درخور اعتنايي است. از جمله اينكه:
* با محول شدن پرداخت تسهيلات به بانك مسكن اين بانك برنامه‌ريزي را آغاز كرد تا بتواند كار را با 1170 شعب بانك مسكن و10 هزار نفر پرسنل بانك انجام دهد. * انعقاد 188 هزار ميليارد ريال قراداد و 84 هزار ميليارد ريال تسهيلات * پرداخت تسهيلات مسكن روستايي به 219 هزار و 600 واحد تا پايان آذرماه * تزريق هر پولي بدون برنامه‌ريزي تأثير منفي خود را در بخش مسكن خواهد گذاشت * سياست دولت و بانك مسكن تنها افزايش "عرضه " مسكن است و سياست دولت پرداخت و افزايش تسهيلات "ساخت " مسكن است * نظر ما اين است تسهيلات ساخت مسكن به 40 ميليون تومان افزايش يابد. * سياست دولت اين است كه مسكن به يك كالاي مصرفي تبديل شود و خدا را شكر كه موفق شده است *رتبه بانك مسكن در ميان بانك‌هاي دولتي در جذب منابع پنجم است *بانك مسكن امسال 193 هزار و 145 ميليارد ريال انواع وام‌ را پرداخت كرده كه نسبت به 8 ماهه سال گذشته داراي 446 درصد رشد است *رئيس جمهور بارها تأكيد كرده است كار يك دقيقه هم نبايد متوقف شود به همين دليل بانك مسكن يك لحظه هم اجازه توقف نداده است * 94 درصد منابع بانك مسكن در بخش مسكن مصرف مي‌شود و مي‌توان گفت كه در نظام بانكي كشور مقام اول را دارد * نسبت معوقه تسهيلات بانك مسكن 2.4 درصد است *برداشت من اين است كه قيمت مسكن بعد از هدفمندي يارانه ها افزايش نمي‌يابد *در بخش مسكن مهر واردات فولاد آغاز شد
متن گفت و گوي تفصيلي فارس با "قدرت‌الله شريفي " مديرعامل بانك مسكن را در ادامه مي خوانيم:
**18 هزار شعبه با180 هزار نفر پرسنل از عهده مسكن مهر برنيامدند
* در خصوص بحث محول كردن پرداخت تسهيلات مسكن مهر به بانك مسكن توضيح دهيد، اينكه در حال حاضر در چه وضعيتي است و تاكنون چه ميزان تسهيلات پرداخت شده است.
شريفي: ساخت مسكن مهر از سال 89 شروع شد و در سال 87 بانك‌ها به اين بخش ورود پيدا كردند. آن زمان كه بنده در بانك صادرات بودم و در جلسات تصميمات زيادي از طريق بانك مركزي و بانك مسكن گرفته مي‌شد اما كار بنا به دلايلي پيش نمي‌رفت، اما عدم پيشرفت كار به خاطر عدم همكاري نبود.در ابتدا قرار بود كه 18 هزار شعبه بانكي با 180 هزار نفر پرسنل درگير كار شوند، اما اين كار انجام نشد يعني 18 هزار شعبه و 180 هزار نفر پرسنل نتوانستند طرح مسكن مهر را انجام دهند تا اينكه در ابتداي ارديبهشت سال 88 بنا به دستور رئيس جمهور پرداخت تسهيلات مسكن مهر به بانك مسكن محول شد. از همان ابتدا كه اين كار به بانك مسكن محول شد برنامه‌ريزي آغاز شد تا بتواند كار را با تعداد شعب آن يعني1170 شعبه و با 10 هزار نفر پرسنل انجام دهد.پس اين آمارهايي كه مي‌خواهم ارائه دهم كاري است كه قرار بود با 18 هزار شعبه و 180 هزار نفر انجام شود و توسط بانك مسكن انجام شد. مي‌‌توان گفت كه جزو افتخارات سيستم بانكي در بانك مسكن است كه همكاران ما از تمام وقت زنده خود گذاشتند تا ظرف 8 ماه اين كار انجام شد.
*تا كنون چه ميزان قرارداد پرداخت تسهيلات امضا شده است؟
شريفي: اگر مجموع آن را بخواهم اعلام كنم تاكنون 188 هزار ميليارد ريال قرارداد منعقد شده است و 84 هزار ميليارد ريال هم پرداخت تسهيلات پرداخت شده است.
* اگر ممكن است با جزئيات اعلام كنيد كه پرداخت تسهيلات در بخش مسكن روستايي و يا شهري به چه ميزان بوده است.
شريفي: در بخش مسكن روستايي كه جزو تعهدات ما بوده است تا پايان آذرماه براي پرداخت تسهيلات به 200 هزار واحد مسكوني قرارداد امضا كرده‌ايم كه در حال حاضر به 219 هزار و 600 واحد مسكوني تسهيلات پرداخت شده است. در جلسه‌اي كه با رئيس جمهور داشتيم آقاي احمدي‌نژاد گفتند كه بانك مسكن روان كار مي‌كند و تقدير كردند و گفتند كه حال كه 200 هزار واحد مسكوني را به اتمام رسانده‌ايد 200 هزار واحد مسكوني ديگر را هم انجام دهيد. 19 هزار و 600 واحد مسكوني كه اضافه بر 200 هزار واحد بر اساس فرمايش رئيس جمهور بود كه انجام داده‌ايم. سعي بانك مسكن بر اين بود كه تا پايان امسال بتوانيم حداقل 50 درصد اين كار را انجام دهيم و قرار هم شد كه 200 هزار واحد مسكوني هم توسط چند بانك ديگر پرداخت تسهيلات شود. پس از آن بانك مسكن پرداخت تسهيلات به 200 هزار واحد مسكوني روستايي ديگر را علاوه بر آن 200 هزار واحد قبلي تمام كرد و حال دنبال اين هستيم كه دستور جديد رئيس جمهور را عملياتي كنيم. در بخش آماده‌سازي رقم پرداخت ما در مسكن روستايي 20 هزار ميليارد ريال بوده است،91 هزار واحد مسكوني هم تا ابتداي سال 88 پرداخت تسهيلات كرده‌ايم كه علاوه بر آن 219 هزار و 600 واحد بوده است. اين آمار واقعا نشان مي‌دهد كه جلوتر از برنامه هستيم و خوشحاليم كه كار را به خوبي به پيش مي‌بريم. اين شيرين‌ترين كار است، احساس مي‌كنيم كه افراد نياز به سرپناه دارند و نيازمند آسايش هستند و همين موضوع باعث شده بود تا برخي كارمندان بانك مسكن تا ساعت 12 شب كار كنند. مواردي كه عرض كردم در قرارداد با كساني منعقد شده كه به صورت انبوه‌ساز، پيمانكاران و خود مالكين يا به صورت انفرادي به بانك مراجعه مي‌كنند. پس ببينيد حجم كار بانك مسكن تا چه حدي بالا خواهد رفت. قبلا يك انبوه‌ساز به بانك مراجعه مي‌كرد تا 20 هزار واحد مسكوني بسازد بنابراين بانك مسكن با يك نفر طرف قرارداد بود اما در حال حاضر اگر 50 هزار نفر متقاضي باشند، به 50 هزار نفر تسهيلات پرداخت مي كند كه بانك مسكن براي همين موضوع نيز در حال برنامه‌ريزي است و تمهيداتي پيش‌بيني كرده تا وقتي افراد به شعب بانك مسكن مراجعه مي‌كنند كارشان به مرور زمان انجام شود، اين موضوع نيز در حال هماهنگي با وزارت مسكن و شهرسازي است تا مرم در كوتاه‌ترين زمان ممكن وقتي به شعب مراجعه كردند بلافاصله بحث تقسيط انجام شود.
** پرداخت 154 هزار ميليارد ريال تسهيلات در مسكن مهر
* بانك مسكن در بحث آماده‌سازي مسكن مهر چه كارهايي انجام داده است و چه ميزان تسهيلات در بخش بافتهاي فرسوده اعطاء كرده‌ايد؟
شريفي: آماده‌سازي 574 هزار واحد مسكوني را انجام داده‌ايم و رقمي كه پرداخت شده است 5 هزارو 461 ميليارد ريال است و در مسكن مهر هم براي 766 هزار و 600 واحد مسكوني حدود 154 هزار ميليارد ريال پرداخت تسهيلات انجام شده است. در بافتهاي فرسوده 48 هزار و 421 واحد مسكوني بوده است كه قرارداد منعقد و 8 هزارو 425 ميليارد ريال پرداخت تسهيلات شده است،30 هزار واحد مسكوني هم در سال 88 بوده كه اعتبارشان كاملا جذب شده است. در بحث بافت فرسوده ابتدا قرار بود به 50 هزار واحد مسكوني تسهيلات پرداخت شود كه به 80 هزار واحد مسكوني افزايش يافت، براي تمام اين 80 هزار واحد مسكوني قرارداد منعقد شده است. تلاش داريم كه تا پايان سال مشكلي به وجود نيايد تا پرداخت تسهيلات انجام شود. علي‌رغم اينكه هنوز امكان تامين خط اعتباري كه قرار بود 6 بانك عامل به ارزش 60 هزار ميليارد ريال و درامد انتشار 70 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت براي منابع محقق نشده، در حال مديريت هستيم و تسهيلات پرداخت مي‌كنيم تا رسالت خود را نسبت به برنامه‌هاي دولت انجام دهيم.
** اثرات تمركز بانك مسكن بر روي مسكن مهر
*به عنوان مديرعامل فكر نمي‌كنيد، تمركز بانك مسكن بر روي مسكن مهر باعث مي‌شود اين بانك از ساير سياست ها و برنامه‌هايش غافل شود؟
شريفي: نكته‌اي كه قبلاً نيز عرض كردم همين بود. قرار بود پرداخت تسهيلات مسكن مهر توسط چند بانك انجام شود، اما موفق نشدند و به هر حال تصميم خوبي هم گرفته شد كه بانك مسكن اين كار را انجام دهد. اگر به بانك مسكن در تخصيص اعتبار كمك شود و كمك‌هاي به موقع انجام گيرد، در كنار سعي و تلاش رئيس جمهور، وزير اقتصاد، وزير مسكن و بانك مركزي مطمئناً هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد. درباره اينكه مي‌گوئيد آيا بانك مسكن از ساير سياست‌هاي خود باز نخواهد ماند بايد خدمتتان عرض كنم كه نمي‌شود گفت كه اثر ندارند اثر دارد. به عنوان مثال در بحث مشترياني كه مي‌آمدند و سپرده‌گذاري مي‌كردند و خود مالكين كه در عرض 6 ماه بيشتر و يا كمتر تسهيلات دريافت مي‌كردند، حال ديگر آنها به بانك مراجعه نمي‌كنند و از بخش تسهيلات "مسكن مهر " استفاده مي‌كنند، پس شايد در اين بخش تا حدودي تأثير گذاشته باشد اما در ساير بخش‌ها، مسكن مهر مزيت‌هايي داشته است كه از آن فرصت‌ها استفاده و خلايي كه در بخش ديگر داريم را پر مي‌كنيم، ساير سياست‌ها را دنبال كرده و به شكل اكتيو در ساير بخش‌ها فعال هستيم.
*اشاره كرديد كه اگر كمك‌ها به موقع انجام شود؟ آيا به موقع به شما كمك شده است؟
شريفي: تاكنون به موقع كمك شده است و انتظار هم داريم كه اين روند ادامه پيدا كند، چون كاري شروع شده و رئيس جمهور بارها تأكيد كرده است كار يك دقيقه هم نبايد متوقف شود. به همين دليل بانك مسكن يك لحظه هم اجازه نداده است كه كار متوقف شود. بانك مسكن رسالت خود را انجام داده است و از اين به بعد هم رسالت خود را انجام خواهد داد.
**تزريق هر پول بي‌برنامه‌ تأثير منفي بر بازار مسكن دارد
*بحثي كه مطرح است و البته شخص شما و حتي مديرعامل سابق بانك مسكن آن را در حال حاضر به ضرر بازار مسكن مي‌دانيد، افزايش سقف وام 18 ميليون توماني مسكن است. اما آيا فكر نمي‌كنيد حال كه قيمت مسكن تا حدودي كاهش يافته براي اينكه مردم به راحتي صاحب مسكن شوند، بايد سقف وام مسكن افزايش يابد.
شريفي: تزريق هر پولي بدون برنامه‌ريزي تأثير خود را خواهد گذاشت. وقتي قدرت خريد بيشتر شد، مردم اقدام به خريد كرده و اثرات افزايش قيمت بر روي آن كالا نيز به خاطر افزايش تقاضا ايجاد مي‌شود،مسكن مهر سياستي براي اقشار كم درآمد جامعه بود، يعني سياست دولت اين است كه ما بي‌مسكن نداشته باشيم كه من معتقدم اگر همين طرح مسكن مهر را ادامه و در همين شهرهايي كه در حال احداث است امكانات و تأسياست زيربنايي را افزايش دهيم، مطمئناً به موفقيت دست خواهيم يافت و همه اقشار كم درآمدي كه متقاضي مسكن مهر هستند مسكن دار خواهند شد. چه عيبي دارد، اگر امكانات را به شهرهايي كه مسكن مهر در آنها در حال احداث است ببريم و مشكل حمل و نقلشان را حل كنيم اين جاذبه ايجاد خواهد شد كه همه به مردم به شهرهاي جديد نقل مكان كنند. در خيلي از كشور‌ها مثل فرانسه ديگر بسياري افراد متقاضي حضور در مركز شهر نيستند. بنده كه با برخي از مديران در آنجا صحبت مي‌كردم مي‌گفتند سالهاست در 25 كيلومتري پاريس زندگي مي‌كند.
*فارس: شرايط زندگي در شهرهاي اطراف تهران با زندگي در شهرهاي اطراف پاريس بسيار متفاوت است، چرا كه در اطراف شهر پاريس مشكل حمل و نقل عمومي براي رفت و آمد افراد به داخل پايتخت وجود ندارد.
شريفي: درست است،اما به هر حال سالهاست كه مي گفتند در 25 كيلومتري پاريس زندگي مي‌كنند.
** تسهيلات 18 ميليون توماني كفاف خريد مسكن را مي‌دهد؟
*اما حرف من اين است كه دولت تنها نبايد در جامعه به مسكن محرومان و اقشار ضعيف توجه كند. بايد خانه‌دار شدن اقشار متوسط و اقشار متوسط به بالا نيز مدنظر دولت باشد.اين 18 ميليون تومان كفاف خريد مسكن اين اقشار را نمي‌دهد.
شريفي: سياست دولت و بانك مسكن تنها افزايش عرضه است،سياست دولت پرداخت و يا افزايش تسهيلات ساخت مسكن است.
* چرا به سياستهاي ديگري فكر نمي‌شود؟ آيا نمي‌شود كه به انبوه‌سازان وام‌هاي كلان براي ساخت پرداخت كنيد و اين انبوه‌سازان پس از احداث مسكن، اين وام‌هاي كلان را به افرادي كه متقاضي خريد مسكن هستند انتقال دهند.
شريفي: اين كار در حال انجام است. طرحي كه از گذشته هم بوده است و مجتمع‌سازي مي آمد، از تسهيلات احداث مسكن استفاده مي‌كرد و بعد از احداث خريداران را به بانك معرفي مي‌كرد.
* تا چه سقفي است اين وام كه مي‌گوئيد از طريق انبوه‌ساز به خريد مسكن منتقل مي‌شود.
شريفي: سقف اين وام همان 18 ميليون تومان است.
**افزايش تسهيلات خريد بانك را دچار كمبود منابع مي كند
* اين كه شد همان وام 18 ميليون توماني؟ اين رقم در حال حاضر كفاف خريد مسكن را نمي‌دهد.
شريفي: تسهيلات مسكن مهر براي ساخت مسكن 25 ميليون تومان است و در حال حاضر ما 30 ميليون تومان به سازنده مسكن مي‌دهيم. اگر سقف تسهيلات را بالا ببريم بانك مسكن به عنوان يك بانك تخصصي با كمبود منابع هم مواجه مي‌شود. بايد براي تسهيلات سيكل پرداخت و برگشت تسهيلات برنامه‌ريزي ‌شود. بحث هر گونه اعطاي تسهيلات بايد متناسب با ورود منابع به بانك باشد. ما تناسبي داريم بين تسهيلات پرداختي نسبت به منابع و بايد آن را هميشه حفظ كنيم. اگر اين حفظ نشود بانك مسكن نمي‌تواند پرداخت تسهيلات داشته باشد. اگر روزي به اين نتيجه برسيم كه منابع ما در حد بالايي است خودمان به بانك مركزي پيشنهاد مي‌دهيم و بانك مركزي هم بررسي مي‌كند.
** نظر ما افزايش تسهيلات ساخت به 40 ميليون است
*پيشنهادي براي افزايش سقف وام ساخت مسكن كه در حال حاضر 30 ميليون تومان است به بانك مركزي ارائه كرده‌ايد؟
شريفي: براي ساخت مسكن نظر ما اين است كه تسهيلات به 40 ميليون تومان افزايش يابد،اما بحث بر روي آن است كه توان افراد را نيز سنجيد و ديد كه آيا اين تسهيلات امكان بازپرداخت خواهد داشت يا خير.
*گفته مي‌شود امسال پرداخت تسهيلات 18 ميليون توماني مسكن نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.
شريفي: اينطور نيست، فعلا آمار اين تسهيلات را ندارم. اما چيزي كه هست ما تمام مراجعات به بانك مسكن را پاسخ داده‌ايم.
*راكد بودن بازار مسكن در دريافت تسهيلات 18 ميليون تومان تأثير بسزايي داشته است.
شريفي: سياست دولت اين است كه مسكن به يك كالاي مصرفي تبديل شود و خدا را شكر كه موفق شده است.
** مسكن به كالاي مصرفي تبديل شد؛همه شده بودند پيمانكار
*يعني در حال حاضر مسكن از كالاي سرمايه‌اي به كالاي مصرفي تبديل شده است
شريفي: بله، قبلا اگر دقت مي‌كرديد هر فردي كه يك زمين داشت آن را به چند واحد مسكوني تبديل مي‌كرد و يا زميني خريداري مي‌كرد تا براي سود بيشتر آنرا بعد از مدتي به فروش برساند. همه به پيمانكار تبديل شده بودند و حتي كار مهندسان را انجام مي‌دادند اما در حال حاضر اين كار ديگر سود ندارد و هر فردي كار خود را انجام مي‌دهد.
* بانك مسكن در ميان بانك‌هاي دولتي در جذب منابع مقام چندم را دارد؟
شريفي: رتبه بانك مسكن در ميان بانك‌هاي دولتي در جذب منابع پنجم است، اما در پرداخت تسهيلات مقام اول را داريم. بايد يك موضوعي را نيز متذكر شوم كه تعداد پرسنل و شعب بانك مسكن بسيار كم است. بانك مسكن علاوه بر بخش مسكن و ارزي در بخش‌هاي ضمانت‌نامه بانكي و خدمات بانكي نيز موفق بوده است.
**رشد 446 درصدي پرداخت تسهيلات در 8 ماه
*از ابتداي سال چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد و نسبت به سال گذشته چند درصد رشد داشته است؟
شريفي: بانك مسكن امسال 193 هزار و 145 ميليارد ريال انواع وام‌هاي پرداختي داشته است كه نسبت به 8 ماهه سال گذشته 446 درصد رشد داشته است.، از اين تسهيلات هم 149 هزار ميليارد ريال آن در بخش مشاركت و انفرادي، سپرده‌گذاري، واحدهاي نيمه ساخته، اقشار خاص، تعاوني‌هاي مسكن بوده است. در حدود 2 هزارو 470 ميليارد ريال هم در بخش قرض‌الحسنه و 3 هزارو 310 ميليارد ريال در بخش جعاله تعميرات پرداخت تسهيلات داشته‌ايم. در بخش انتقال سهم‌الشركه هم 11هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است و در بخش تسهيلات تكليفي مربوط به خانواده شهدا 2 هزارو 786 ميليارد ريال پرداخت تسهيلات داشته‌ايم.
**سهم 50 درصدي بانك مسكن در بخش مسكن
* سهم بانك مسكن در نظام بانكي در بخش مسكن چند درصد است؟
شريفي: 94 درصد منابع بانك مسكن در بخش مسكن مصرف مي‌شود و مي‌توان گفت كه در نظام بانكي كشور مقام اول را دارد. آماري كه قبلا ارائه كرديم 474 هزار ميليارد ريال پرداختي كل شبكه بانكي كشور در بخش مسكن بوده است كه بيش از 190 هزار ميليارد ريال آن توسط بانك مسكن پرداخت شده است، يعني نزديك به 50 درصد را بانك مسكن تقبل كرده است. موضوعي را بايد متذكر شوم كه علاوه بر آن ما مي‌خواهيم به عنوان يك بانك فعاليت كنيم. در حال حاضر شرايط كشور ايجاب مي‌كند كه ما در كنار دولت و سياست‌هاي دولت باشيم و خوشبختانه بانك مسكن هم توانست در بحث مسكن مهر امتحان خوبي پس بدهد.
** سياست بانك مسكن تملك املاك نيست
*آيا سياست بانك مسكن تملك املاك است؟ شريفي: خير، سعي ما بر اين است كمك كنيم براي مردم مشكلي پيش نيابد، نسبت معوقه تسهيلات بانك مسكن 2.4 درصد است و در ميان ساير بانك‌ها نيز مقام اول را در پايين بودن معوقه تسهيلات داريم، البته شايد به نوعي زير اين 2 درصد هم باشد چرا كه برخي از مشتريان بانك به عنوان مثال اقساط بانكي خود را در چند ماه يك بار پرداخت مي‌كنند.
*شايد اين پايين بودن معوقه تسهيلات به خاطر در وثيقه بودن و در رهن بودن واحد مسكوني تسهيلات گيرنده باشد؟
شريفي: اين كه بي‌تأثير نيست،اما در برخي مواقع است كه كارخانه‌ها در رهن بانك ها است اما به هر حال رقم تسهيلات بانك مسكن هم چندان بالا نيست.
*اينكه مي‌گوئيد معوقه‌هاي بانك مسكن حدود 2.4 درصد است يعني چه مبلغي.
شريفي: حدود 12 هزار ميليارد ريال كه در مقابل 500 هزار ميليارد ريال مانده تسهيلات عدد چندان زيادي نيست.
*تحليل قيمت مسكن بعد از اجراي قانون هدفمندي؛ورود 500 ميليارد ريال فولاد براي مسكن مهر
** حمايت از توليد مصالح ساختماني؛بازار مسكن پس از هدفمندي
*تحليل شما به عنوان مديرعامل بانك مسكن از قيمت مسكن بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها چيست.
شريفي: سياست پرداخت تسهيلات در بانك مسكن و انعقاد قرارداد نهادينه شده و شفاف است و با سرعت ادامه دارد.برداشت ما اين است كه تا قبل از پايان سال از تعهداتي كه گفته مي‌شد ساخت يك ميليون واحد مسكوني است فراتر رويم، براي اينكه بحث افزايش قيمت مسكن رخ ندهد،سعي مي‌كنيم تخصيص اعتبار زودتر انجام شود و تاكنون هم نگذاشته‌ايم رشد قيمت مسكن اتفاق بيفتد. بانك مسكن در بحث تأمين مصالح ساختماني در حال فعاليت است چون عمده مصالح ساختماني در داخل كشور در حال توليد است، حال براي اينكه اين كار انجام نشود و مشكلي پيش نيايد قراردادي منعقد كرديم تا يك پارت 500 ميليارد ريالي فولاد -بيلت- وارد كنيم و قرار شده تمامش را براي مسكن مهر استفاده كنيم.
* اين قرارداد با كجا بسته شده است؟
شريفي: اين قرارداد با همكاري وزارت صنايع، وزارت مسكن و بانك مسكن بسته شده است. قرارداد منعقد و يك پارت آن وارد شده است و به تعاوني‌هاي مسكن مهر و سازنده‌ها اين فولاد‌ها تحويل داده مي‌شود. در حال حاضر از بخش مصالح ساختماني حمايت مي‌كنيم. اين كار بزرگي است كه بانك مسكن دارد انجام مي‌دهد،مطمئناً ادامه خواهد داشت و با ادامه اين كار افزايش قيمت مسكن اتفاق نخواهد افتاد. برخي نيز منتظر هستند كه بعد از هدفمندي يارانه‌ها قيمت مسكن افزايش يابد اين تمهيدات را داريم انجام مي‌دهيم كه قيمت مسكن افزايش نيابد.
**نمي‌گذاريم كه قيمت مسكن افزايش يابد
* يعني پيش‌بيني شما اين است كه قيمت مسكن افزايش پيدا نمي‌كند،اما اگر افزايش هم بيابد بانك مسكن تمهيداتي انديشيده است كه قيمت مسكن بالا نرود؟
شريفي: برداشت من اين است كه قيمت مسكن افزايش نمي‌يابد،نمي‌گذاريم كه قيمت مسكن افزايش داشته باشد. ما مي‌خواهيم كل نياز فولاد مسكن مهر توسط بانك مسكن تأمين شود.
* آقاي احمدي‌نژاد در جريان اين واردات فولاد هستند.
شريفي: بله ايشان در جريان كامل اين واردات قرار دارند. اين واردات توسط يك شركت كه متعلق به بانك مسكن است و با هماهنگي توليد‌كنندگان صورت مي‌گيرد. اين كار خوبي كه در حال جريان است اين نيست كه ميلگرد وارد كنيم بلكه به شكل «بيلت» وارد مي‌كنيم و در اختيار توليد‌كنندگان قرار مي‌دهيم و آنها توليد مي‌كنند. يعني هم توليد كننده به كار خود ادامه مي‌دهد و بحث اشتغالزايي مطرح مي‌شود و آنها نيز تعهد دارند كه بدون افزايش قيمت توليدات خود را در اختيار ما بگذارند. كشور خوشبختانه در بحث سيمان خودكفا است و حتي صادرات هم انجام مي‌دهد، پس مشكلي وجود ندارد.
* پس فعلاً در بخش مسكن مهر واردات فولاد را انجام مي‌دهيد.
شريفي: ما فعلاً در بخش مسكن مهر واردات انجام مي‌دهيم تا در ادامه ببينيم چه مي‌شود. بيش از 90 درصد در بحث مسكن مهر فعاليت مي‌كنند،اگر نگذاريم قيمتهايي كه پيمانكاران براساس قراردادهاي اوليه بسته‌اند افزايش يابد، قيمت مسكن مهر اثرات خود را در ساير واحدهاي مسكوني در حال ساخت نيز خواهد گذاشت.مطمئن هستيم با اين سياستي كه دنبال مي‌كنيم،افزايش قيمت مسكن رخ نخواهد داد.
**ساخت 3 سال و هر سال 1،5 ميليون؛مشكل مسكن را به كلي حل مي كند
* همواره در بخش مسكن شاهد ركود و رونق با مدت زمان 3 ساله را شاهد بوده‌ايم حال با توجه به اين كه بازار مسكن 3 سال است دچار ركود شده و كارشناسان اين احتمال را مي‌دهند كه قيمت مسكن آماده يك جهش است، آيا فكر نمي‌كنيد باز هم دچار افزايش قيمتي مانند ساهاي 85 و 86 شويم؟ شريفي: نياز مسكن كشور حدود چهار ميليون و 800 هزار واحد مسكوني است، برنامه داريم كه هر سال يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني احداث شود اگر اين رويه 3 سال ادامه يابد ما ديگر مشكل مسكن نخواهيم داشت.
*گفت و گو از اكبر محمودي

0 نظرهای شما: