شيوه‌هاي جديد شركت‌هاي هرمي براي كلاهبرداري

مديركل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات
در گفت‌وگو با فارس تشريح كرد

شيوه‌هاي جديد شركت‌هاي هرمي براي كلاهبرداري

خبرگزاري فارس: مدير كل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات شيوه‌هاي جديد كلاهبرداري توسط شركت‌هاي هرمي را تشريح كرد.


علي تقوي در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامي فارس گفت: شركت‌هاي هرمي هر روز لباس تازه‌ايي مي‌پوشند. از روش تازه براي كلاهبرداري استفاده مي‌كنند.
وي اظهار داشت: اخيراً يكي از شركت‌هاي هرمي تحت پوشش فروش دستبندهاي انرژي‌زا اقدام به عضو گيري و فروش اين دستبندها مي‌كند، اعضا بايد اين دستبندها را به دو نفر ديگر فروخته و پورسانت دريافت كنند و نفرات جديد نيز به شكل هرمي مسير را ادامه مي‌دهند.
تقوي افزود: برخي هرمي‌ها تحت عنوان بيمه عمر و خودرو اقدام به عضو گيري و پرداخت پورسانت مي‌كردند، از اين شركت بيمه موضوع استعلام شد كه توسط اين شركت موضوع تكذيب شد. افراد سودجو، از اعضاي خود مي‌خواستند تا اقدام به فروش بيمه‌نامه كنند و اين بدون هماهنگي با شركت بيمه مذكور بود.
اين مدير وزارت اطلاعات تصريح كرد: اين شركت‌ها حق عضويت هم دريافت مي‌كردند، هر چند شركت‌هاي هرمي عضوگيري صرف را كنار گذاشته و همه به دنبال فروش محصول در كنار عضوگيري هستند.
وي اظهار داشت: شركت‌هاي هرمي تحت پوشش فروش لوازم آرايش، كتاب، لوازم خانگي و ... اقدام به عضوگيري مي‌كنند.
مديركل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات گفت: «فاركس» كه تحت عنوان خريد و فروش سهام اقدام مي‌كند، نوع ديگري از فعاليت شركت‌هاي هرمي است. استفاده از نام فاركس به عنوان يك تجارت اينترنتي در بورس‌هاي جهاني مطرح است.
تقوي افزود: فاركس شركت‌هايي هستند كه ثبت هم نشده‌اند اما دفتر به راه مي‌اندازند و مي‌گويند بياييد شما را عضو بورس‌هاي بين‌المللي كنيم و آنجا به اسم خريد و فروش شروع مي‌كنند اما اينها دروغ است.
وي در ادامه افزود: در واقع پشت صحنه هيچ چيز نيست و اينها پول مردم را مي‌گيرند و بعد در معاملات سهام به گونه‌اي وانمود مي‌كنند كه سهام شما سودآور شده و چند هزاردلار سود كرده‌ايد ولي همه اينها در حساب‌هاي مجازي افراد است اما در عمل زماني‌كه فرد مي‌خواهد سودش را دريافت كند در اولين معامله زيان كلاني به فرد وارد مي‌شود و كل پولش را از دست مي‌دهد.
اين مدير وزارت اطلاعات گفت: شركت‌هاي هرمي آدرس خود را مدام تغيير مي‌دهند و سعي مي‌كنند ردي از خود بر جاي نگذارند. رسانه‌ها بايد در زمينه فعاليت شركت‌هاي هرمي و شيوه‌هاي به كارگرفته شده توسط آنان اطلاعات لازم را به شهروندان ارائه دهند.
مدير كل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات اعلام كرد:‌ عمده دفاتر شركت‌هاي هرمي در تهران مستقر هستند و ليدرهاي اين شركت‌ها بسته به اينكه اصالتاً به كدام شهر نسبت دارند سعي مي‌‌كنند همشهريان خود را با وعده‌هاي دروغ و عناوين مختلف جذب كنند.
وي در ادامه افزود: اين افراد به همشهريان خود مي‌گويند كه در شركت‌هايي كه مثل شركت‌هاي خودروسازي، بيمه و ادارات مختلف استخدام شده‌اند اما براي اينكه به مشكل برنخورند بايد دوره‌هاي آموزشي را تحت نظر اين شركت بگذارند.
تقوي گفت: مديران اين شركت‌ها ارتباط اعضا را با دنياي بيرون قطع مي‌كنند و هرگونه فعاليت هرمي خود را تكذيب مي‌كنند.
اين مقام وزارت اطلاعات خواستار استفاده از شيوه‌هاي جديد براي شناسايي و معرفي روش‌هاي شركت‌هاي هرمي در قالب فيلم، سريال و مستندهاي آموزشي شد و تصريح كرد: بسياري از هموطنانمان در مناطق دور افتاده و روستاهاي كشور ارتباط زيادي با رسانه‌هاي مكتوب و برنامه‌هاي تخصصي ندارند و شركت‌هاي هرمي از اين مسئله سوء استفاده مي‌كنند.
تقوي گفت: با برخوردهاي انجام شده با شركت‌هاي هرمي فعاليت اين شركت‌ها به شدت كاهش يافته و كار برايشان سخت شده است.برخورد با شركت‌هاي هرمي توسط نيروهاي انتظامي، اطلاعاتي و امنيتي همچنان ادامه دارد.

0 نظرهای شما: