من اهل استعفا نيستم

رامين در جلسه‌ي توديع خود گفت:

من اهل استعفا نيستم

رامين گفت: براساس مصلحت آمده‌ام و براساس مصلحت مي‌روم. اين مصلحت‌ها دراختيار ما نيست. بزرگ‌ترها آنها را تشخص مي‌دهند. در طول دوره معاونت خود با برخي از شما رسانه‌ها مشكل داشتم و از اين به بعد هم بعنوان يك شهروند مشكل خواهم داشت.


ایلنا:- مراسم توديح و معارفه‌ي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنين معاونت امور مجلس عصر امروز(4 دي) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ با حضور وزير و معاونينش برگزار شد. در اين مراسم نخست محمدعلي رامين(معاون سابق مطبوعات وزارت ارشاد) در جايگاه حاضر شد و به ايراد سخن پرداخت. وي گفت: خوشحالم كه در آخرين لحظات كاري‌ام در معاونت مطبوعاتي خدمتتان حضور دارم همانطور كه در روز معارفه‌ي خود به شما گفتم كه ما دوستتان داريم؛ بايد تا آخرين لحظه برعهد خود پايدار باشم. برادران و خواهران مطبوعاتي اين فرهنگ اصيل كه به دست ما رسيده است؛ ارزشمندترين ميراث پدرمانمان است و نبايد در رسانه‌ها مورد بهره‌برداري غلط قرار گيرد و ما با شايعه پراكني بزرگ‌نمايي و سانسور خودآگاهانه مقلد ديگران شويم. براي ما حقيقت‌گويي ملاك است. من امروز از سر خيرخواهي مي‌گويم تا با معاون بعدي مطبوعاتي به صورتي رفتار كنيد تا دلسوزي‌هايش محقق شود. اگر مسئولي آمد، تلاش كرد اما به در بسته خورد؛ طبيعي است كه مثل من بگويد من در بسياري از برنامه‌هاي خود ناموفق بوده‌ام. اين عجز نيست بلكه وفق شرايط است. ما بايد همواره از خود بپرسيم كه براي چه اينجا هستيم؟ كار معاونت مطبوعات چيست و اصلاً وظيفه وزارت ارشاد چيست؟ تمام ارگان‌هاي ديگر مانند مجلس، دولت و غيره بايد همواره فلسفه وجودي خود را مدنظر قرار دهند تا آحاد جامعه بتوانند در اين عرصه راه رشد جمعي را پيدا كنند. رامين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: هيچ جامعه‌اي نمي‌تواند از رسانه غافل باشد و جايگاه رسانه در تمام جوامع پيشرو قابل انكار است اما رسانه بايد خودآگاه باشد و خود در جهت تكامل خود اقدام كند. من متاسفانه امروز بايد اعلام كنم كه اگرچه نظام ما توانسته است در عرصه‌هاي جهاني و در حوزه‌هاي مختلف به جايگاه قابل توجهي دست پيدا كند اما ما در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها درجا زديم. چه كسي جوابگوي عقب‌ماندگي رسانه‌ها است؟ اينكه هنوز منشوري وجود ندارد كه نقشه راه رسانه‌ها در عرصه جهاني را نشان دهد؛ يك نقص است. اينكه هنوز مطبوعات و خبرگزاري‌ها جايگاه و مسير جهان شمول اسلامي خود را مشخص نكرده‌اند؛ يك نقص است. رامين گفت: امروز مي‌گويم اگر من معاون بدي بودم؛ خدانگهدار. اما اين مسير بايد به نحو صحيح دنبال شود البته حرف من به اين معنا نيست كه من با شما مطبوعاتي‌ها مشكل داشته‌ام ولي برخي از شما همواره دربرابر برنامه‌هاي وضع شده؛ سدسازي كرده‌ايد و نگذاشتيد هدايت و كنترل صحيحي در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات صورت گيرد. بنابراين بار ديگر مي‌گويم كه من با تمام شما مشكل ندارم اما آنهايي كه قانون‌شكني كرده‌اند؛ خود متحمل ضرر و زيان شده‌اند. معاون سابق مطبوعات گفت: معتقدم از همين امروز بايد با معاونت جديد هماهنگ و هميار باشيم تا اصلاح امور و مشكلات ميسر گردد. من از همان روز نخست گفتم كه حداقل 4 چالش اصلي در عرصه مطبوعات و رسانه‌هاي كشور وجود دارد: ارتباط مسئولين با مطبوعات، عدم اعتماد آنها نسبت به جايگاه‌هايي كه بايد به آنها تكيه كنند، عدم اعتماد بخش‌هايي از حاكميت و عدم اعتماد مردم به رسانه‌ها. رامين اضافه كرد: خدمت در حوزه معاونت مطبوعاتي براي من تجربه ارزشمندي بود اگر صراحت من باعث آزار برخي از شما شد؛ از اين صراحت ناگزيرم. من تنها بلدم با همين صراحت حرف بزنم زيرا آدم سياست نيستم و آنقدر اهليت ندارم كه دوپهلو حرف بزنم. همچنين از آقاي حسيني(وزير فرهنگ و ارشاد) متشكرم كه در طول يكسال اين فرصت و اعتماد را به من داد. ايشان فشارهاي مجلس را تحمل كردند و من بايد از دولت كريمه اسلامي سپاسگذار اين رخصت باشم. رامين اظهار داشت: من اهل استعفا نيستم و معتقدم براساس يك مصلحت آمده‌ام و اكنون نيز براساس يك مصلحت مي‌روم حال آنكه اين مصلحت‌ها دراختيار ما نيست و بزرگ‌ترها آنها را تشخص مي‌دهند. بار ديگر اعلام مي‌كنم كه در طول دوره معاونت خود با برخي از شما رسانه‌ها كه اكنون نيز نمايندگان‌تان در جلسه حضور داريد؛ مشكل داشتم و از اين به بعد نيز چنانچه رويه غلط خود را ادامه دهيد؛ بعنوان يك شهروند مشكل خواهم داشت. بخش ديگري از اين مراسم محمد عظيمي(معاون سابق حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ) گفت: از وزير محترم تشكر مي‌كنم كه در طول اين مدت به من اعتماد كردند كه دركنار اين مسئوليت، مسئوليت‌هاي ديگري را نيز به من سپردند. روزي كه در همين سالن معرفي مي‌شدم؛ گفتم بنا دارم اين معاونت را از روزمرگي نجات دهم و با طرح برنامه‌هاي متعدد اين كار را دنبال خواهم كرد. عظيمي گفت: ما در طول اين مدت در حوزه استان‌ها سعي كرده‌ايم مديركل‌ها را به طرح برنامه و يك سند راهبردي درخصوص وضعيت فرهنگي استان‌نشان ترسيم كنند و براي اولين بار در طول تاريخ اين وزارت‌خانه اين اتفاق افتاد. در حوزه حقوقي نيز بنا را بر اين گذاشتيم كه از حقوق كارمندان دفاع كنيم. همچنين به بحث مالكيت ادبي و هنري توجه كرديم كه مسئله‌اي مهم در جهان امروز است و باعث ايجاد خلاقيت و رشد فرهنگي در هر جامعه‌اي است. ما براي اولين بار در ايران همايش حقوق مالكيت ادبي و هنري را برگزار كرديم. همچنين در حوزه امور مجلس هم سعي كرديم رابطه سازنده‌اي با مجلس برقرار كنيم و به حمدالله وزارت ارشاد در اين دوره كمترين تذكر را از مجلس دريافت كرده است. وي افزود: به هر تقدير دست بر قضا من مجبور شدم بين ماندن در مسئوليت اجرائي و ادامه تحصيل يكي را انتخاب كنم زيرا قانون هم اجازه نمي‌دهد اين دو امر همزمان اتفاق بيفتد. البته اين پايان همكاري‌هاي من و وزارت فرهنگ و ارشاد نخواهد بود و اميدوارم در آينده با توانمندي‌هاي بيشتري به اين وزارتخانه خدمت كنم. وي در پايان سخنانش گفت: هر چند طي روزهاي اخير عده‌اي از محافل خبري بر اين شايعه دامن زده‌اند كه من از سمتم بركنار شده‌ام اما من هيچ واكنشي نشان نداده‌ام و اميدوارم آنها خود رويكردشان را اصلاح كنند.

1389/10/4 - 16:38:33 کد خبر : 169757

0 نظرهای شما: