برج‌هايي كه روي هويت بازار تهران قد مي‌كشند

گزارش بازديد خبرنگاران از ساخت‌وسازهاي غير مجاز بازار تهران

برج‌هايي كه روي هويت بازار تهران قد مي‌كشند

خبرگزاري فارس: در بازار تاريخي تهران كه اثري ثبت‌شده است امروزه شاهد ساخت‌وسازهاي كاملاً غيرهمگون با بافت تاريخي هستيم، برج‌هايي كه سقف بازار را شكافته‌اند و هر روز بيشتر از گذشته، قد مي‌كشند.


به گزارش خبرنگار جامعه فارس، صبح امروز خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگي كشور از بازار تهران بازديد كردند كه احمد خوش‌نويس؛ رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، محمد ابراهيم لاريجاني؛ سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران، حسن محسني؛ سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قدير افروند؛ كارشناس اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران، خبرنگاران را در اين بازديد همراهي كردند.
به گفته محمد ابراهيم لاريجاني؛ سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران بازار تهران به عنوان يكي از بازارهاي قديمي كشور به ثبت ملي رسيده است اما متأسفانه به علت برخي سوء مديريت‌ها مورد استفاده برخي سودجويان قرار گرفته و پاساژهاي جديدي به جاي بافت سنتي بازار در دست احداث است.
وي در ادامه مي‌گويد: ما به دنبال حفظ هويت ايراني در اين بازار هستيم اما متأسفانه برخي اتفاقات ناخوشايند در اين بافت تاريخي رخ مي‌دهد.
به گفته خوشنويس؛ رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي در واقع در مقابل اعمال انجام شده‌اي در بازار تهران قرار گرفته است كه هيچ‌گونه از تغييراتي كه در بازار تهران از سوي مديريت شهري انجام مي‌شود مورد تأييد ما نيست.
افروند؛ كارشناس ميراث فرهنگي استان تهران نيز با اشاره به بازار طلا در روبروي بازار تهران تصريح مي‌كند: بازار طلا با هيچ عنصر شهرسازي و معماري سازگاري ندارد و تراكم تحميلي آن به بازار نيز بي‌سابقه است.
وي مهمترين اقدام در راستاي تخريب بازار تهران را حذف سكونت و حاكم كردن ديدگاه‌هاي تجاري و سودجويانه عنوان كرد.
افروند مي‌گويد: ايده‌آل ما ثبت جهاني بازار تهران است.
خوشنويس رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي نيز درباره مرمت‌هايي كه صورت مي‌گيرد، مي‌گويد: هيچ كسي نمي‌تواند بر اساس ذوق و سليقه خود در بافت تاريخي بازار تهران عمل كند. اگر اين‌ها ابداعي باشد بايد به اطلاع عموم برسد. شهرداري در اين مورد كاملاً سليقه‌اي عمل كرده است و اگر مديريت شهري هماهنگ با ميراث فرهنگي عمل كند ورود به بافت‌هاي تاريخي كاملا اصولي صورت خواهد پذيرفت.
كلاف سر در گم "سيم‌ها " و "زرها " در بازار تهران!


ظاهراً همه در بازار تهران به دنبال منافع و سودهاي مالي خود هستند و واژه‌هايي چون بافت تاريخي، هويت فرهنگي و... كاملاً به فراموشي سپرده شده‌اند.
خوشنويس؛ رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي تأكيد مي‌كند: غير از تخريب فيزيكي در بازار تهران زوائدي روي بازار از جمله سيم، كابل و ... ديده مي‌شود كه كاملاً مشكل منظري دارد. در بازار تهران فقط افراد به دنبال سود خود هستند و ظاهر بازار را مخدوش كرده‌اند. از سوي ديگر 8 هزار متر مربع انبار در حاشيه بازار و مشكل برق بازار كه از لحاظ ايمني نيز شهرداري آن را تأييد نكرده است باعث نگراني ميراث فرهنگي است كه در اين ارتباط نيز مديريت شهري بايد پاسخگو باشد و ايمني بازار را تأمين كند.
محمد ابراهيم لاريجاني؛ سرپرست ميراث فرهنگي استان تهران نيز به بافت صرفا تجاري و انبار بازار تهران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اين موضوع علاوه بر تخريب فيزيكي، تخريب هويتي نيز به شمار مي‌رود كه بايد مورد توجه ميراث فرهنگي و شهرداري تهران قرار گيرد. در واقع موضوع آتش‌سوزي شايد بسيار مهم‌تر از تخريب‌هاي موضعي در بازار تهران باشد.
ارسال بيش از هزار نامه ميراث فرهنگي به شهرداري تهران


محمد ابراهيم لاريجاني به ارسال بيش از هزار نامه به شهرداري و شوراي شهر تهران از سوي ميراث فرهنگي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: ما در طول سال مكاتبات بسياري را با شهرداري و شوراي شهر داريم كه بخشي از پيگيري‌هاي ما منجر به توقف پروژه‌ها شده است.
وي در ادامه تأكيد مي‌كند كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تنها نقش نظارت بر اقداماتي كه در بازار تهران صورت مي‌پذيرد را دارد.
افروند؛ كارشناس ميراث فرهنگي استان تهران پيش از آنكه شهرداري تهران هر اقدامي در بازار تهران بخواهد انجام دهد يا مجوزي را براي احداث صادر كند بايد ابتدا طرح آن را به ميراث فرهنگي ارائه بدهد اما در عمل اين اتفاق نمي‌افتد. شهرداري اعلام كرده است كه 2.5 كيلومتر در بازار تهران طاق‌سازي داشته است. دور تا دور بازار تهران را در حال حاضر اقدام به سردرسازي كرده‌اند اما اين با چه توجيهي انجام مي‌شود. ميراث فرهنگي بخشي از اين پروژه‌ها را متوقف كرده است.
لاريجاني نيز در ادامه اظهارات افروند تأكيد مي‌كند: بازار تهران نيازي به اضافه كردن چيزي ندارد ما همين بازار را بايد حفظ كنيم مشكل ما سودجويان هستند كه به دنبال احداث پاساژ در بازار تهران هستند.
سرمايه‌گذاران "مريم " تخريب‌كنندگان طاق‌هاي قاجاري


تخريب 2 طاق قاجاري بازار كفاشان تهران كه حدود دو ماه پيش در رسانه‌ها خبرساز شد به دليل احداث پاساژي به نام «مريم» در اين بازار انجام شد.
خبرنگاران با ورود به اين پاساژ كه كاملا بافت تاريخي بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است و هيچ نمايي از سنتي بودن در آن مشاهده نمي‌شود از كسبه اطراف اين پاساژ درباره زمان آغاز احداث اين پروژه پرسيدند كه به گفته كسبه بازار حدود دو سال است كه اين پاساژ در حال ساخت است. اين در حالي است كه خوشنويس؛ رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي مي‌گويد: سرمايه‌گذاران اين پاساژ با سرمايه‌اي كه داشتند يك ماهه اين پاساژ را ساختند.
به گفته خوشنويس اين پاساژ يك طبقه نيز اضافه ساخت دارد و هيچ شكل و شمايل سنتي ندارد.
سازمان ميراث فرهنگي فقط مي‌تواند نظارت داشته باشد و شهرداري تهران چون پول دارد عمل مي‌كند اما بايد درست هزينه شود و شاكله سنتي آن حفظ گردد.
وي ادامه مي‌دهد: به علت وجود طاق‌هاي اصلي در اين پاساژ زمين بازار سست خواهد شد و امكان ريزش ساختمان‌ها وجود دارد. شهرداري بايد بداند كه براي هر اقدامي در بازار سنتي تهران را نبايد مجوز بدهد.
به گفته يكي از كسبه بازار تهران پيش از آنكه سرمايه‌گذاران اقدام به ساخت پاساژ مريم در محوطه داخلي بازار تهران كنند زمين اين پاساژ يك خانه خرابه بوده است.
در سوي ديگري از بازار تهران در بازار چهارسوق مجتمع تجاري «سيد محسن» قد علم كرده است كه به گفته بازاري‌ها حدود يكسال است كه اين مجتمع در حال ساخت است. مجتمعي كه كاملا گودبرداري شده و نماي بيروني آن فعلا براي عابران بازار تنها برزنت‌هاي كهنه هستند.
لاريجاني سرپرست ميراث فرهنگي استان تهران درباره اين پروژه نيز مي‌گويد: حداقل نماي اين پروژه را بايد سنتي كنند.
درباره تيمچه‌ حاجب‌الدوله در بازار تهران كه بيش از 20 هزار مترمربع است و در دهه 60 يك بار به طور كامل فرو ريخته است افروند كارشناس ميراث فرهنگي استان تهران مي‌گويد: پس از گذشت 3 دهه دوباره همين وضعيت در حال رخ دادن است. ميراث فرهنگي اين موضوع را اطلاع داده است كه اين قسمت از بازار را تعطيل كنند چون به محض وقوع حادثه تخريب خسارت جبران‌ناپذيري را متحمل خواهند شد اما تاكنون اقدامي در اين زمينه صورت نپذيرفته است.
خوشنويس نيز در اين باره تأكيد مي‌كند كه هيچ مخالفتي با مرمت بازار نداريم و تاكنون 10‌ها پروژه مرمتي در بازار انجام شده است و بازار نيز به كسب و كار خود ادامه داده است.
راه‌اندازي شعبه ويژه جرائم ميراث فرهنگي


خوشنويس؛ رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي در خصوص برخي از تخريب‌هايي كه در بازار تهران صورت مي‌پذيرد پيشنهاد مي‌دهد كه شعبه ويژه جرائم ميراث فرهنگي راه‌اندازي شود تا اين موضوعات در آن شعبه مورد بررسي قرار گيرد.
وي به طور نمونه به راه‌اندازي شعبه بانك صادرات در تيمچه حاجب‌الدوله اشاره مي‌كند كه كاملا نماي داخل بازار را به هم زده است و نمايي مدرن دارد.
رشد عمودي بازار تهران


به گفته خوشنويس به علت اينكه قيمت زمين‌هاي بازار بسيار گران است مالكان اين زمين‌ها ترجيح مي‌دهند كه به جاي يك طبقه بتوانند از طبقه‌هاي بيشتري در مغازه‌هاي خود بهره‌مند شوند به همين دليل در بازار تهران به سمت رشد عمودي پيش مي‌رويم.
وي ادامه مي‌دهد: بازاري‌ها با اقدامات شهرداري‌ و مجوزهايي كه براي ساخت و ساز به آنها داده مي‌شود تصور مي‌كنند كه اين توسعه با توجه به سود مالي آن به نفع آنهاست در واقع باعث تخريب آثار فرهنگي و هويت آنها مي‌شود.
مديريت شهري بايد بداند كه در بازار تهران نمي‌توان "شهرك سينمايي " ساخت


خوشنويس با تأكيد بر اينكه غرض ما شكستن مديريت شهري و زير سؤال بردن آنها نيست تأكيد مي‌كند مديريت شهري بايد بداند كه نمي‌تواند در بازار تهران هنرنمايي كند و اينجا شهرك سينمايي بسازد. ما براي هر كدام از طاق و تويزه‌ها نقشه داريم.
وي ادامه مي‌دهد: مديريت شهري طاق مي‌زند اما در طبقه سوم و براي رشد عمودي ساختمان‌ها كه اين بازار ديگر آن بازار قديم نخواهد بود. كف بازار تهران نيز نم را به بالا مي‌كشد.
محمدابراهيم لاريجاني نيز تأكيد مي‌كند كه هدف ما از اين بازديد خبرنگاران از بازار تهران زير سؤال بردن مديريت شخص و نهاد خاصي نيست و تنها براي تنوير افكار عمومي اين اقدام را انجام داده‌ايم. به هيچ وجه مردم و كسبه مشكل ما نيستند، مردم طومار مي‌نويسند كه حاضرند در پروژه‌هاي مرمتي همكاري كنند.
وي تأكيد مي‌كند كه ما اگر مي‌گوييم مديريت شهري مجوز برخي از تخريب‌ها را مي‌دهد منظورمان شوراي شهر نيست چون آنها همكاري بسيار خوبي دارند و ظاهرا 20ميليارد تومان نيز شوراي شهر به شهرداري تهران براي ساماندهي بازار تهران بودجه داده است.
لاريجاني تصريح مي‌كند كه مديريت شهري بايد شهر را سرپا نگه دارد.

0 نظرهای شما: