نشست سران سه كشور فارسي زبان در تهران آغاز شد

با حضور احمدي نژاد، كرزي و رحمان؛

نشست سران سه كشور فارسي زبان در تهران آغاز شد

خبرگزاري فارس: نشست سران سه كشور فارسي زبان با حضور روساي جمهور ايران، افغانستان و تاجيكستان لحظاتي پيش در تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، نشست سه جانبه سران سه كشور فارسي زبان با حضور محمود احمدي‌نژاد، امامعلي رحمان و حامد كرزي روساي جمهور ايران، تاجيكستان و افغانستان بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در ساختمان حافظيه مجموعه سعدآباد تهران آغاز به كار كرد.
موضوعات اقتصادي، سياسي، فرهنگي و موضوع تروريسم از جمله مباحثي است كه در اين نشست به آن پرداخته خواهد شد. محمود احمدي نژاد، حامد كرزي و امامعلي رحمان در اين نشست به ايراد سخنراني خواهند پرداخت و پس از آن نشست خصوصي روساي سه كشور برگزار خواهد شد.
امضا بيانيه مشترك و كنفرانس خبري از ديگر برنامه هاي امروز است. نخستين نشست سران سه كشور اوايل مردادماه 85 در دوشنبه برگزار شد و پس از آن احمدي نژاد، كرزي و رحمان در اوايل شهريورماه 87 در حاشيه اجلاس سازمان شانگهاي در چين و پس از آن در نوروز 1388 در مزار شريف با يكديگر ديدار و گفت وگو كردند. سران سه كشور فارسي زبان همچنين در حاشيه مراسم ثبت آيين باستاني نوروز در سال 89 در تهران با يكديگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
علي اصغر شعردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فارس انتقال شبكه‌هاي برق سه كشور، ايجاد راه‌هاي مواصلاتي ريلي و جاده‌اي، امضاي چند سند جديد همكاري در زمينه توسعه روابط و همكاري اقتصادي را از جمله محورهاي اين نشست برشمرد. فداحسين مالكي سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در اين نشست در خصوص موضوعات مورد علاقه سه كشور بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. سفير ايران در افغانستان اين نشست را با توجه به اشتراكات تاريخي،‌ فرهنگي، زباني و مناسبات تجاري و اقتصادي سه كشور حائز اهميت برشمرد.
منوچهر متكي 24 تيرماه در نشست مطبوعاتي مشترك به همراه زلماي رسول همتاي افغان خود از برگزاري اجلاس سه جانبه سران ايران، افغانستان و تاجيكستان در آينده نزديك و در راستاي گسترش همكاري‌هاي منطقه‌اي خبر داد.
جمعيت فارسي زبانان در جهان حدود 110 ميليون نفر است كه علاوه بر سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان در بخش هايي از ازبكستان، هند و حوزه خليج فارس نيز به اين زبان تكلم مي كنند.

0 نظرهای شما: