‌تذكر ايكائو به 5 كشور اروپايي به دليل تحريم سوخت رساني به هواپيماهاي ايران

اختصاصي فارس

‌در پاسخ ‌رئيس‌ايكائو به نامه نخجواني اعلام شد

‌تذكر ايكائو به 5 كشور اروپايي به دليل تحريم

سوخت رساني به هواپيماهاي ايران


خبرگزاري فارس: رئيس سازمان هواپيمايي از دريافت پاسخ ايكائو به نامه اين سازمان در خصوص عدم ارائه سوخت به هواپيماهاي ايران‌اير در برخي فرودگاه‌هاي اروپايي خبر داد و گفت: ايكائو گفته است به مقامات كشور‌هاي آلمان، دانمارك، هلند، سوئد و انگليس به اين دليل تذكر داده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» رضا نخجواني چندي پيش در گفت‌و‌گو با فارس از ارسال نامه خود به ايكائو (سازمان هواپيمايي كشوري بين‌المللي) در اعتراض به تحريم سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايراني خبر داد و متن فارسي اين نامه در ا‌ختيار خبر‌گزاري فارس قرار گرفت. نخجواني به دنبال خودداري تعدادي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از ارائه سوخت هواپيما به شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) در مكاتبه‌اي با "ربرتو كُوبه گنزالس " رئيس شوراي ايكائو، خواستار رسيدگي به اين مشكل شده بود. بنابراين گزارش "ربرتو كُوبه گنزالس " بلافاصله در روز چهارشنبه هفته جاري، در پاسخ به خواسته‌هاي رييس سازمان هواپيمايي ايران، نمابري به اين سازمان ارسال كرده است. مضمون فارسي اين متن كه نخجواني آن را در اختيار خبرگزاري فارس قرار داد، به شرح زير است:
"جناب كاپيتان نخجواني رئيس سازمان هواپيمايي كشوري ايران؛ اينجانب مايل هستم به شما اعلام كنم كه در پاسخ به نامه پانزدهم نوامبر 2010 سازمان هواپيمايي ايران مبني بر عدم ارائه سوخت در برخي از فرودگاه‌هاي اروپايي به هواپيماهاي ايران‌اير، ايكائو به مقامات مسئول كشورهاي مذكور مشكل عدم سوخت‌رساني به هما را اعلام كرده است. در اين‌باره به مقامات كشور‌هاي آلمان، دانمارك، هلند، سوئد و انگليس به خاطر مشكلات ايران‌اير براي سوخت‌گيري در برخي از فرودگاه‌هاي اين كشورها، تذكراتي داده شده است. ايكائو از سازمان هواپيمايي كشوري ايران مي‌خواهد اگر اطلاعات جديدي را در اين‌باره يافت، به اين سازمان بين‌المللي اطلاع دهد. رئيس‌ايكائو تاكيد كرد: مطمئن باشيد ايكائو در خصوص برطرف كردن مسائلي كه منجر به خطر افتادن ايمني صنعت هوانوردي خواهد شد، بي توجه نخواهد بود و سازمان هواپيمايي كشور‌ها را ياري مي‌رساند؛ ما نگراني ايمني شما را درك مي‌كنيم ".
‌به گزارش فارس تحريم سوخت‌رساني به هواپيماهاي ايراني در برخي فرودگاه‌هاي اروپا بر خلاف پيمان شيكاگو است. ‌ايكائو نهاد تخصصي سازمان ملل متحد است؛ مأموريت ايكائو هماهنگ‌سازي استانداردهاي بين‌المللي پروازي و مديريت خطوط هوايي در سطح جهان است. ‌ايكائو بر اساس كنوانسيون شيكاگو ايجاد شده است و بسياري از كشورهاي دنيا به آن پيوسته‌اند.مقر دائمي ايكائو در مونترال كانادا است اما به‌طور موقت مي‌تواند به محل ديگري منتقل شود. ‌شوراي ايكائو نهاد اصلي تصميم‌گيري در اين سازمان است و از نمايندگان 33 كشور عضو ايكائو كه توسط اعضاي مجمع عمومي براي مدت سه سال انتخاب مي‌شوند، تشكيل مي‌شود.
* عذرخواهي ايكائو از ايران به خاطر يك اشتباه
رضا نخجواني با اشاره به اينكه چندي پيش در نشريه ايكائو، رئيس سازمان هواپيمايي دبي، نام جعلي خليج‌ ع.ر.ب.ي را به جاي خليج‌فارس به كار برده بود، گفت: بلافاصله پس از پيگيري‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري ايران، اين موضوع در نشريه ايكائو اصلاح شد و اين سازمان بين‌المللي پس از عذرخواهي از ايران، بلافاصله فايل اصلاح شده و PDF اين نشريه را براي سازمان هواپيمايي ايران ارسال كرد‌.

0 نظرهای شما: