موازنه تجاري به نفع همسايه شمال غربي؛


موازنه تجاري به نفع همسايه شمال غربي؛


قند توسعه گلوي آنكارا را شيرين كرد

طبق گزارش اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران، تا پایان مرداد ماه سال جاری، صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه حدودا 264میلیون دلار بوده، در حالیکه یک میلیارد و 582میلیون دلار کالا از مرزهای شمال غرب کشور وارد ایران شده است.



ايلنا- : چندی پیش مسوولان ایرانی پس از ملاقات و گفت‌وگو با همتایان ترکیه‌ای خود از افزایش حجم مبادلات میان ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار در سال‌جاری خبر دادند، با این حال آمار نشان می‌دهد که نه فقط این موضوع قابل تحقق نیست، بلکه در صورت افزایش مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه، این همسایه شمال غربی است که از این افزایش سود خواهد برد.
به گزارش ايلنا و طبق اعلام صندوق بين‌المللي پول، تركيه در 17سال اخير بيش از سه برابر توسعه يافته است.
بانك جهاني توسعه تركيه را نمونه موفقيت خود خوانده و اعلام کرده است كه در تركيه، ثبات سياسي و اقتصادي اميد به آينده را مي‌افزايد و در صورت ادامه اصلاحات پايه‌اي كه اين كشور در حال تطبيق آنهاست، در آينده بسيار نزديكي به يكي از مرفه‌ترين كشورهاي منطقه و جهان تبديل خواهد شد.
تركيه با درآمد ناخالص ملي بالای 400 ميليارد دلار، جايگاه خود را در ميان ٢٠ اقتصاد بزرگ جهان تثبيت کرده و با صادرات بالای١٠٠ ميليارد دلاري خود، هم اكنون جزو بزرگترين صادركنندگان جهان است. حتی بحران جهانی هم نتوانست این اقتصاد نوپای جهانی را از تک و تا بیاندازد. مطابق اظهارات کورشاد توزمن وزیر مشاور ترکیه حجم صادرات ترکیه در سال 2008 حدود 131 میلیارد و 500 میلیون دلار بود. این درحالی بود که هدف ترکیه در سال 2008 میلادی رساندن حجم صادرات به 125 میلیارد دلار اعلام شده بود.
البته مجلس صادرکنندگان ترکیه حجم صادرات کشور در سال 2008 را 127 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام کرد که تفاوت چندانی با آمار اعلامی از سوی وزیر مشاور نداشت. بنا بر ارقام فوق، صادرات ترکیه در سال 2008 نسبت به سال قبل از آن 20.3 درصد رشد داشته است. از مجموع صادرات ترکیه، 110.6 میلیارد دلار مربوط به صنایع بوده است. 13.5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و 3.2 میلیارد دلار نیز مربوط به مواد معدنی بوده است. همچنین در سال 2008، ترکیه به 28 کشور صادرات بیش از یک میلیارد دلار داشته است.
بحران جهانی هر چند ترکیه را هم متاثر کرد، اما باز هم نتوانست تا این اقتصاد نوظهور را از نفس اندازد، به‌گونه‌ای که مطابق آمار و گزارش‌های بین‌المللی، حجم صادرات ترکیه در سال جاری هم به 111 میلیارد دلار خواهد رسید. بحران اقتصادی جهان بر میزان صادرات سال 2009 ترکیه تاثیر منفی گذاشت، اما اوضاع اقتصادی این کشور از فصل چهارم 2009 رو به بهبود بوده و صنایع امیدوارند که سال 2010 اوضاع از این بهتر شود. در فصل آخر سال 2009 صادرات در بخش فلزات ترکیه افزایش یافت و این روند ادامه خواهد داشت. صادرات فولاد سال 2009 ترکیه 5 میلیارد دلار بوده و انتظار آن می‌رود که در سال 2010 به 6.5 میلیارد دلار برسد.
در تراز تجاری این همسایه پرشتاب با کشور ما، باز هم این ترک‌ها هستند که تک‌تازی می‌کنند، به‌خصوص از سال 1386، که ترازهای تجاری کاملا به نفع ترک‌ها رقم خورد. مطابق آمار رسمی اعلامی از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در سال 1380 صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه 58 میلیون دلار و در مقابل، واردات ایران از ترکیه 290 میلیون دلار بود. طی سال‌های 80 تا 86 و با وجود منفی شدن بیشتر تراز بازرگانی ایران با ترکیه، رشد صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه از رشد واردات ایران از ترکیه بالاتر گزارش شد، به گونه‌ای که صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه با 872 درصد رشد، به 566 میلیون دلار رسید در حالی که واردات ایران از ترکیه با رشد 329 درصدی به یک میلیارد و 246 میلیون دلار رسید.
با این حال این روند رو به بهبود، از سال 1386 به هم خورد، به گونه‌ای که طی سال‌های 87 و 88، صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه تقریبا ثابت ماند، به گونه‌ای که در پایان سال 1388، حدود 589 میلیون دلار اعلام شد، ولی در مقابل صادرات ترکیه به ایران، روند شتابان خود را ادامه داد و در پایان همین بازه زمانی، به 2 میلیارد و 6 میلیون دلار رسید. در 5 ماه نخست سال جاری، این موازنه باز هم بیشتر به نفع ترکیه رقم خورده است.
طبق گزارش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، تا پایان مرداد ماه سال جاری، صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه حدودا 264 میلیون دلار بوده، در حالیکه یک میلیارد و 582 میلیون دلار کالا از مرزهای شمال غرب کشور وارد ایران شده است. اگر اوضاع به این روال ادامه پیدا کند، تا پایان امسال، کل صادرات ایران به ترکیه به 635 میلیون دلار خواهد رسید، در حالیکه همسایه ما حدود 3 میلیارد و 797 میلیون دلار کالا به ما خواهد فروخت.
ترجمان دیگری از این ارقام به این معناست که تا پایان سال و فقط در برابر یک کشور، ایران حدود منفی 3 میلیارد دلار تراز تجاری خواهد داشت که این موضوع در صورت تداوم، به معنای پر شدن بیشتر جیب همسایه و تهی شدن بیشتر کشور از دلارهایی است که نفت به ما عرضه می‌کند.

1389/9/27 - 10:11 کد خبر : 167873
همچنین:-

0 نظرهای شما: