خشك ترين پاييز چند دهه اخير را تجربه مي‌كنيم

خشك ترين پاييز چند دهه اخير را تجربه مي‌كنيم

تهران -مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: در صورت تداوم خشكسالي در 10 روز آينده، خشك ترين پاييز چند دهه اخير را در كشور تجربه خواهيم كرد.


به گزارش ايرنا از وزارت نيرو، 'عليرضا دائمي'روز شنبه افزود: با گذشت بيش از 80 روز از سال آبي جاري، در بسياري از نقاط كشور بارندگي صورت نگرفته است. وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد بارندگي‌هاي پاييز سال‌جاري در تمام طول دوران آماربرداري ويژه است بطوري كه ميزان بارندگي در كشور از ابتداي سال‌‌آبي‌جاري تنها حدود 11 ميلي متر بوده كه در مقايسه با دوره درازمدت 72 درصد كمتر است.
وي آثار بارندگي‌هاي پاييز سال‌جاري را در بخش كشاورزي و تغذيه سفره‌هاي زيرزميني بسيار مهم دانست و تصريح كرد: آثار خشكسالي و كاهش منابع آب زيرزميني تا انتهاي سال آبي جاري به راحتي قابل جبران نخواهد بود. دائمي در عين خاطرنشان كرد: بررسي وضعيت بارش‌هاي 40 سال گذشته نشان مي‌دهد كه در ماه‌هاي پيش‌رو از سال آبي جاري، امكان بارش‌هاي مطلوب در زمستان و بهاره به گونه اي كه سال با بارش نرمال (معادل 250 ميلي‌ متر) پشت سر گذاشته شود، وجود دارد.
** وزارت نيرو و كاهش اثرات خشكسالي

مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: تامين آب مطمئن براي شرب و بخش صنعت كه سهم كمتري از مصارف را دارند به شرط رعايت الگوي مصرف بهينه آب تا پايان سال‌جاري تضمين شده است. دائمي تصريح كرد: در زمان حاضر حدود 16 ميليارد مترمكعب آب در مخازن سدهاي كشور وجود دارد كه نيمي از آن قابل مديريت براي مصرف است.
** نيروگاه‌هاي برق‌آبي دائمي

در مورد توليد نيروگاه‌هاي برق‌آبي كشور نيز گفت: خوشبختانه با بهره‌برداري از سد كارون چهار، شرايط مديريت توليد برق‌آبي در سدهاي زنجيره‌اي كارون به خوبي قابل كنترل است. وي افزود: در زمان كنوني مخزن سدهاي كارون سه و چهار در حدود يك ميليارد و 700 ميليون مترمكعب ذخيره آب دارند، هرچند وضعيت مناسبي براي توليد انرژي برق و مصارف كشاورزي خوزستان فراهم كرده‌اند.
** تغيير اقليم و درياچه اروميه

دائمي با اشاره به پديده تغيير اقليم در جهان گفت: سيلاب‌هاي بزرگ در شرق اروپا و بارش سنگين برف در اروپاي مركزي نشانه‌هايي از تغيير شديد آب و هوايي در سال آبي جاري است. مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو اظهار داشت: حوزه درياچه اروميه با هفت ميلي متر بارش و دماي بسيار بالا در دوراني به سر مي‌برد كه در تاريخ اقليمي اين حوزه كمتر شاهد آن بوده‌ايم و وضعيت آن بحراني است و ادامه روند كنوني به خشك شدن بخش عمده‌اي از درياچه اروميه منتهي خواهد شد. وي تاكيد كرد: وضعيت بحراني درياچه اروميه به علت مصرف آب در يك دهه خشكسالي و نيز برداشت‌هاي بيش از ظرفيت از اين حوزه است.
** بخش كشاورزي

دائمي با هشدار به كشاورزان كشور از آنها خواست تا برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آبي را متوقف كنند چرا كه نتايج برداشت بي‌رويه از منابع آبي كشور منجر به توسعه ناپايدار و نابودي مزارع و باغ‌ها خواهد شد و كشاورزان بيشترين آسيب را خواهند ديد. وي ادامه داد: شايد در كوتاه‌مدت برداشت‌ها به درآمد كشاورزان كمك كند اما در بلندمدت شوري و كاهش آبدهي را در پي خواهد داشت. دائمي با ابراز نگراني از وضعيت مصرف آب كشاورزي گفت: در صورت تداوم وضعيت كنوني بارندگي در كشور، به اراضي ديم(كشت بدون آبياري)خسارت فراواني وارد و در برخي از نقاط كشور نيز كشت آبي با محدوديت مواجه خواهد شد.
** زاينده‌رود

مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفا در بخش ديگري از سخنان خود وضعيت سد زاينده رود اصفهان را نامناسب خواند و افزود: سد زاينده‌رود نقش بسيار مهمي را در تامين آب شرب ، صنعت و كشاورزي استان اصفهان و نيز آب شرب و صنايع يزد و كاشان ايفا مي‌كند. اين مقام مسوول تاكيد كرد: وضعيت كنوني اين سد مناسب نيست، اما اميدواريم در ماه‌ هاي پيش‌رو جريان ورودي به آن افزايش يابد. دايمي اظهار داشت: حجم مخزن سد زاينده‌رود حدود 28 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته و اين درحالي است كه سدهاي استان فارس نيزوضعيت مشابهي دارند.
وي تصريح كرد: مخازن سدهاي درودزن و ملاصدرا در استان فارس نيز به ترتيب 10 و 21 درصد در مقايسه با سال گذشته از آب كمتري برخوردار هستند. دائمي در پايان گفت: منابع آبي سدهاي خوزستان داراي پايداري مناسب تري در مقايسه با سدهاي استان اصفهان و فارس است و هم اكنون حجم ورودي به مخزن سدهاي استان خوزستان نزديك به هشت ميليارد و 500 ميليون مترمكعب است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30120340

0 نظرهای شما: