گزارش مشروح فارس از قيمت‌هاي قديم و جديد‌ 7 حامل انرژي

بر اساس تازه‌ترين اطلاعات دريافتي منتشر شد:

گزارش مشروح فارس از قيمت‌هاي قديم

و جديد‌ 7 حامل انرژي


خبرگزاري فارس: همزمان با آغاز هدفمندسازي يارانه ها، گروه اقتصادي فارس قيمتهاي جديد انواع سوخت شامل بنزين، گازوئيل، نفت سفيد، نفت كوره، گاز مايع، سي ان جي و گاز خانگي به همراه قيمتهاي قديم آنها را منتشر كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، حامل انرژي بنزين معمولي پس از هدفمند يارانه‌ها به دو قيمت سهميه‌اي 400 و آزاد 700 تومان ارائه خواهد شد، همچنين قيمت سهميه‌اي بنزين سوپر 500 و آزاد آن 800 تومان تعيين شده است. بر اين اساس بنزين معمولي بصورت سهميه‌اي پيش از اعلام قيمت‌هاي جديد به قيمت 100 و به صورت آزاد 400 تومان ارائه مي‌شد. بر اساس اين گزارش گاز خودرو يا CNG نيز كه بر دو مبناي حجم و وزن سنجيده مي‌شود در هر متر مكعب 300 تومان يا در هر كيلوگرم 405 تومان عرضه خواهد شد.
اين گزارش حاكي است ظرفيت مخازن بزرگ 75 ليتري CNG نصب شده روي خودروها 20 متر مكعب يا 13 كيلوگرم است. پيش از اعلام قيمت‌هاي جديد CNG به قيمت 40 تومان در هر متر مكعب ارائه مي‌شد.
*گاز مايع ليتري 300 تومان
بر اين اساس گاز مايع يا LPG نيز از ديگر حامل‌هايي است كه افزايش قيمت خواهد داشت و قيمت آن در دو بخش حمل‌ونقل و مصارف خانگي (سيلندرهاي 11 كيلويي) متفاوت خواهد بود. قيمت LPG كه ارزش سوختي بسيار بالاتري نسبت به CNG دارد در بخش حمل‌ونقل هر ليتر 300 تومان يا هر كيلو 540 تومان ارائه مي‌شود. همچنين قيمت اين حامل انرژي براي مصارف خانگي هر ليتر 100 يا هر كيلو 180 تومان است.
بر اساس اين گزارش به دليل ارزش بالاي سوختي LPG و امكان استفاده آن در بخش‌هاي ديگر از پايان دي‌ماه به بعد به صورت كنترل‌شده و با كالابرگ ادامه خواهد يافت. در عين حال به ازاي هر كيلوگرم به طور متوسط 120 تومان بابت هزينه حمل، توزيع و نوسازي سيلندر علاوه بر قيمت گاز به شركت‌هاي توزيع كننده تعلق خواهد گرفت. اين گزارش حاكي است، پيش از تغيير قيمت‌ها LPG در بخش حمل و نقل تقريبا بصورت رايگان توزيع مي‌شد و تنها هر 6 ماه يكبار 3 هزار تومان بابت تست مخازن پرداخت مي‌شده است.
در عين حال قيمت توزيع گاز مايع خانگي به ازاي هر كيلو تقريبا 77.2 تومان و به ازاي يك سيلندر 11 كيلويي 850 تومان بوده است. در واقع با احتساب هزينه‌هاي حمل‌ونقل قيمت گاز مايع خانگي تقريبا 2.5 برابر شده است. بر اين اساس قيمت LPG باز و مخازن بيش از 11 كيلويي به ازاي هر ليتر 300 و به ازاي هر كيلو 540 تومان خواهد بود.
* نفت سفيد 100 تومان و نفت كوره 200 تومان قيمت‌گذاري شد
بر اساس اين گزارش قيمت نفت‌گاز براي بخش‌هاي حمل و نقل، كشاورزي و صنعت به صورت سهميه‌اي با كارت هوشمند سوخت 150 و به صورت آزاد 350 تومان ارائه مي‌شود. در عين حال قيمت نفت‌گاز نيروگاهي 350 تومان و نفت كوره نيروگاهي 200 تومان تعيين شده است. در عين حال نفت كوره حرارتي نيز 200 تومان و نفت سفيد حرارتي كه بر اساس مصارف خانگي با كالابرگ ارائه مي‌شود و سهميه آن نيز بصورت منطقه‌اي تعيين شده است، به قيمت 100 تومان ارائه مي‌شود.
بر اين اساس پيش از اعلام قيمت‌هاي جديد نفت‌گاز و نفت سفيد هر دو به قيمت 16.5 تومان و نفت كوره به قيمت 9.8 تومان به ازاي هر ليتر ارائه مي‌شدند. در عين حال براي بخش كشاورزي روزانه 10 ميليون ليتر، بخش صنعت 3 ميليون ليتر و حمل و نقل 39 ميليون ليتر سهميه نفت‌گاز در نظر گرفته شده كه قيمت هر ليتر گازوئيل در محدوده سهميه‌بندي 150 تومان است. در عين حال نرخ دوم قيمت گازوئيل 350 تومان است كه براي مصرف خارج از سهميه در نظر گرفته شده است.
*قيمت سوخت مصرفي حمل‌ونقل دريايي
اين گزارش حاكي است بنزين معمولي براي حمل‌ونقل دريايي شناورهاي صيادي به قيمت 400 تومان و براي شناورهاي تفريحي و باري به قيمت 700 تومان ارائه مي‌شود. بر اين اساس نفت‌گاز حمل و نقل دريايي صيادي به دو قيمت 150 و 350 توماني سهميه‌اي و آزاد ارائه مي‌شود و اين حامل براي شناورهاي ايراني با هر نوع كاربري در آب‌هاي بين‌المللي مشرف به كشورهاي همسايه 350 تومان قيمت‌گذاري شده است.
همچنين نفت‌گاز درياي بانكرينگ(سوخت‌رساني به كشتي‌ها) براي شناورهاي ايراني و خارجي با هر نوع كاربري در آب‌هاي بين‌المللي به نرخ بين‌المللي بانكرين و به نرخ روز دنيا كه بصورت هفتگي بر اساس قيمت‌هاي بين‌المللي تعيين مي‌شود، ارائه خواهد شد. در عين حال نفت‌گاز دريايي مسافربري داخلي كه سهميه آن بر اساس تقسيم‌بندي ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت تعيين مي‌شود به قيمت 150 تومان ارائه خواهد شد.
*بنزين هواپيما 400 تومان در هر ليتر
گاز خانگي متوسط 70 تومان در هر متر مكعب
بر اساس اين گزارش قيمت بنزين هواپيما براي ايرلاين‌هاي ايراني 400 تومان و براي هواپيماهاي ايرلاين‌هاي خارجي به نرخ بين‌المللي خواهد بود. اين در حالي است كه قيمت قبلي سوخت هواپيما براي شركتهاي خارجي 800 تومان و شركتهاي داخلي 130 تا 140 تومان بوده است. قيمت گاز براساس مناطق گرم، سرد و معتدل كشور و "گروه‌هاي مصرفي " متفاوت پيش بيني شده و متوسط قيمت گاز خانگي هر متر مكعب 70 تومان تعيين شده است. قيمت گاز خانگي پيش از هدفمند كردن يارانه‌ها 13 تومان در هر متر مكعب و براي دو دهك اول 10 تومان در هر متر مكعب محاسبه مي‌شده است.

0 نظرهای شما: