داستان آلودگی هوا به صورت حادتر تکرار مي‌شود

مشاور عالی شهردار تهران در امور ترافیک هشدار داد :


داستان آلودگی هوا به صورت حادتر تکرار مي‌شود

برای خروج از شرایط هشدار حاکم بر تهران به عنوان راه حل کوتاه مدت باید چند روز پشت سر هم تردد همه خودروهای شخصی در سطح شهر به جز خودروهای امدادی و پزشکان ممنوع اعلام شود.



ايلنا- : تهران نخستین شهری نیست که مشکل آلودگی هوا را به خود دیده، بلکه شهرهای بسیاری در دنیا وجود دارد که این مشکل در آنها وجود داشته اما آلودگی آنها بهبود پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاري ايلنا،‌ مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک با اعلام این مطلب گفت: به عنوان نمونه تا کمتر از دو دهه پیش مکزیکوسیتی آلوده ترین شهر دنیا بود، در صورتی که در حال حاضر به رغم ازدیاد جمعیت و افزایش سرانه خودرو از مشکل آلودگی هوای این شهر کاسته شده و وضعیت هوای آن رو به بهبود گذاشته است.
مهرداد تقی زاده افزود: برای حل مشکل آلودگی هوا در مکزیکوسیتی نه طرح زوج و فرد را در سطح شهر اجرا کردند و نه ساعات کار را یک ساعت تقلیل دادند، بلکه یک سلسله اقدامات گسترده با محوریت توسعه حمل و نقل عمومی را به انجام رساندند.
وی از توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی به عنوان کلید حل مشکل آلودگی هوا نام برد و اظهار کرد: در صورت توجه به این راهکار کلیدی است که سایر راهکارها مثل معاینه فنی خودروها، اصلاح کیفیت سوخت مصرفی و ایجاد محدودیت برای حرکت خودروهای شخصی معنا پیدا می کند و اثربخش می شود. تقی زاده اضافه کرد: این به آن معنا نیست که فعلا خودروها را معاینه فنی نکنیم یا کیفیت سوخت مصرفی را اصلاح نکنیم، بلکه قطعا این را باید انجام دهیم اما حاصل آن ها صرفا اصلاح بخشی از کیفیت هواست و مسلما به حل مشکل آلودگی هوا به طور کامل و ریشه ای منتج نمي شود.
وی با تشبیه شهر آلوده به بیماری که نیاز به جراحی دارد، تصریح کرد: اگر روی این بیمار اقدامات درمانی انجام شود ممکن است از پیشروی بیماری او جلوگیری شده و وضع او وخیم تر نشود، اما تا عمل جراحی انجام نشود و مراقبت های ویژه صورت نگیرد، بهبودی کامل حاصل نمی شود. تقی زاده افزود: حد مطلوب توسعه حمل و نقل عمومی تا جایی است که بسیاری از صاحبان خودروهای شخصی به علت مطلوبیت سفر با وسایل نقلیه عمومی به صورت داوطلبانه وسیله نقلیه شخصی خود را در سفرهای روزمره کنار بگذارند و با ناوگان حمل و نقل عمومی سفر کنند.
وی با بیان این که تا رسیدن به این حد راه طولانی در پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: باید همه امکانات مادی و مدیریتی خود را بسیج کنیم تا به این حد برسیم و با توجه به آلودگی هوای تهران باید این مسیر را به صورت فوق العاده و اضطراری طی کنیم. مشاور عالی شهردار تهران در پایان گفت: برای خروج از شرایط هشدار حاکم بر تهران به عنوان راه حل کوتاه مدت باید چند روز پشت سر هم تردد همه خودروهای شخصی در سطح شهر به جز خودروهای امدادی و پزشکان ممنوع اعلام شود که در آن صورت به علت خلوت شدن معابر و افزایش سرعت جا به جایی حمل و نقل عمومی ظرفیت بالایی را در اختیار خواهیم گرفت.

1389/9/19 - 12:28 کد خبر : 166651

0 نظرهای شما: