در 90 سالگی دانشگاه
دانشگاه تربیت معلم محصور
در بین دستفروشان و فضای غیرفرهنگی!
خبرگزاری مهر - گرو استانها: میدان دانشگاه تربیت معلم که سالهاست بواسطه قرارگرفتن این دانشگاه در آن، به نام میدان دانشگاه مشهور است از نابسامانیهای بسیاری رنج می برد که ترافیک، تجمع دستفروشان کمترین آن است و دهها مشکل آشکار و پنهان دیگر در آن وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر در کرج، دانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی) این روزها در حالی 90 سالگی خود را پشت سر گذاشت که با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است. این مرکز آموزش عالی با برخورداری از فضای فیزیکی و وسعت جغرافیایی و شمار زیادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی ساکن در مجتمع دانشگاهی و واقع شدن آن در استان تهران از گذشته با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کرده که شاید یکی از دلایل آن دو پارگی این دانشگاه در کرج و تهران است.
ترافیک دائمی میدان دانشگاه تربیت معلم
پردیس دانشگاه تربیت معلم واقع در حصارک کرج در حالی سالها پیش در این منطقه احداث شد که در آن زمان گمان می شد با ایجاد این دانشگاه منطقه محروم حصارک در مسیر رشد و رونق قرار گیرد و حضور دانشگاه در این منطقه توسعه و پیشرفت آن را با خود به همراه داشته باشد.
تداوم فقر فرهنگی رفاهی در میان موج جوانان حاضر در دانشگاه
سالها از احداث این مجموعه و گسترش آن گذشت اما آنچه نصیب ساکنان منطقه و دانشجویان این مرکز آموزشی شد، تنها تداوم فقر امکانات فرهنگی و رفاهی به همراه تزریق جمعیت جوان دانشجو در خیابانها و معابر منطقه شده است و به واقع مشکلات این منطقه بیشتر بر روی فضای دانشگاه تاثیر گذاشته است.
درب اصلی دانشگاه تنها نام دانشگاه را یدک می کشد
گذری در پیرامون درب اصلی دانشگاه و گشتی در میدان حصارک که تنها نام دانشگاه را بر خود یدک می کشد، خبری از محیط دانشگاهی در این منطقه نیست، جای بسی تامل و طرح پرسش را باقی می گذارد.
استقرار دانشگاهها در تمامی شهرستانهای کوچک و بزرگ همواره بیشتر از آثار منفی فرهنگی آثار مثبت توسعه ای را به همراه داشته است و موجب رونق کسب و کار و توسعه همه جانبه شهر ها و شهرستانها و بخش های مختلف شده است، حال آنکه در منطقه حصارک این مسئله وقوع نپیوسته است.
مغازه های اطراف میدان دانشگاه تربیت معلم
به طور معمول در اطراف محوطه های دانشگاهی بزرگی این چنین که تنها علاوه بر تردد روزانه هزاران دانشجو و اعضای هئت علمی ساکن در مجتمع دانشگاهی در حدود بیش ازچهار هزار دانشجو نیز در خوابگاههای آن زندگی می کنند.
با استقرار کتاب فروشیها، مراکز خدمات کامپیوتری، دانشجویی، کافی نتها، رستورانها، فروشگاههای لازم التحریر، مراکز درمانی، رفاهی و تفریحی، مراکز عرضه کالاهای خوراکی مورد نیاز دانشجویان و ... وجود دارد.
اطراف دانشگاه عظیم و طویل تربیت معلم را دوره گردها و دستفروشان احاطه کرده اند
حال آنکه اطراف دانشگاه عظیم و طویل تربیت معلم را خوار و بار فروشی، ابزار آلات و دستفروشان و دوره گردها احاطه کرده اند و اگر تابلوی دانشگاه را از دور کسی نظاره گر نباشد به ذهنش هم وجود دانشگاه این چنین عریض و طویل خطور نخواهد کرد.
دستفروشان دائمی در پیاده روهای میدان دانشگاه تربیت معلم
در کنار تمامی مسائل فوق به دلیل واقع شدن دانشگاه در مسیر اصلی اتوبان از داخل شهر و نیز مسیر دسترسی ساکنان این منطقه به شهرکهای صنعتی اطراف همواره در ساعات اولیه و شروع کلاسها و نیز در هنگام عصر با تعطیلی کارخانه ها ترافیک بسیار سنگینی در مسیر اصلی دسترسی به دانشگاه رخ می دهد که همواره کلافگی دانشجویان و اساتید و ... را به همراه دارد.
علاوه برمشکل ترافیک برای عبور از عرض خیابان مقابل دانشگاه که در چهار لاین عبور و مرور خودرو در دو طرف در حال تردد هستند دانشجویان اغلب با راز و نیاز و دلهره فراوان رد می شوند و پلی هم در کار نیست.
تازه بعد از عبور با دلهره فراوان از عرض خیابان که خط کشی بودن یا نبودن آن چندان برای رانندگان و نیز عابران آن مورد توجه نیست و خبری نیز از چراغ راهنمایی و پلیس راهنمایی رانندگی برای ساماندهی شلوغی نیست باید عبور از موانع را آغاز شود.
در این مسیر عابران که حجم قابل توجهی از آنان دانشجویان هستند باید ابتدا از بتون های سنگی مترو و مسافرهای برهای شخصی هشتگرد که اصلا متوجه عجله دانشجویان برای رسیدن به دانشگاه نیستند و دائم آنان را برای سوار شدن به خودروهای خط هشتگرد - کرج تشویق می کنند، عبور کنند.
پس از عبور از مانع اول که همان مسافربرهای شخصی هستند، سپس نرده های چوبی و در آخر گارد ریل وسط خیابان که تنها به اندازه عبور یک نفر جا دارد، پیش روست و باید تلاش کنی زودتر بیایی تا در لابلای ماشینها ناچار به ایستادن در صف برای رد شدن از وسط گارد ریل نباشی!
استقبال برخی کارگران فصلی کنار دانشگاه از دانشجویان تربیت معلم
از همه این مسائل که بتوان عبور کرد به سر در دانشگاه می رسی که اغلب کارگران فصلی در کنار دیوارها و سکوهای آن منتظر کار نشسته اند و برخی از آنها نیز از دانشجویان استقبال می کنند!
پس از عبور از میان کارگران، دانشجویان تازه به در وردی نگهبانی می رسند و حال باید آماده راهپیمایی چند کیلومتری داخل دانشگاه شوند، چون اغلب سرویس و تاکسی به تعداد دانشجویان نیست و برای رسیدن به هر قسمت از دانشگاه از درب ورودی در صورت نداشتن وسیله باید کیلومترها راهپیمایی کرد.
و اگر دانشجویان بدون در نظر گرفتن هفت خان بسیار زودتر از زمان معمول از خانه خارج نشوند اغلب کلاس اول را از دست می دهند.
ورودی اصلی دانشگاه تربیت معلم
دانشگاه سالهاست مستقیما دبیر تربیت نمی کند تنها در چند رشته و به تعداد بسیار محدود برای برخی شهرها رشته های دبیری دارد و کمتر از پنج درصد دانشجویان ان را دانشجویان دبیری تشکیل می دهند اما همچنان نام تربیت معلم بر سر در دانشگاه خودنمایی می کند و این امر موجب ارتباط کم صنعت و مراکز آموزشی با این دانشگاه شده است.
نام دانشگاه مشکل بزرگ دیگر
بسیاری از افراد نیز در زمان انتخاب رشته با انگیزه استخدام در آموزش و پرورش این دانشگاه را انتخاب می کنند و بسیاری دیگر نیز با این پیش زمینه که این دانشگاه دبیر تربیت می کند به رغم نزدیکی آن را انتخاب نمی کنند.
استانداری فعلی البرز سال گذشته برای شرکت در مراسمی میهمان تربیت معلمیها بود و از نامگذاری این دانشگاه بزرگ به نام البرز با استان شدن منطقه خبر داده بود که از این موضوع نیز خبری نشد.
به هر روی دانشگاهی با این وسعت و این حجم از تولید علم کسب موفقیت و فضای فیزیکی کم نظیر نباید به خاطر مشکلات پیرامونی محیط دانشگاه و نیز سهل انگاری برخی مدیران دانشگاه و مسئولان شهر از جایگاه واقعی خود دور شده است.
مسافران در انتظار تاکسی در جلوی دانشگاه تربیت معلم
اساتید نیز گاهی به سختی حاضرند در این دانشگاه حاضر شوند و خود اذعان دارند که دانشگاه دانشجویان کوشا و فضای مجهز در درون دارد اما در محیط نامناسبی واقع شده و ترافیک مسیر نیز برای این افراد غیرقابل تحمل است.
به نظر می رسد که به گفته مسئولان دانشگاه تربیت معلم و نیز مسئولان شهری کرج تاکنون تعامل مناسبی برای حل مشکلات پیرامونی دانشگاه تربیت معلم برقرار نشده است و باید با برقراری تعامل و استفاده متقابل از پتانسیلها سیمای دانشگاه تربیت معلم را به طور کامل تغییر داد و آن را به یکی از نمادهای البرز تبدیل کرد.
تلاش خبرنگار مهر برای مصاحبه با مسئولان دانشگاه در کرج موکول به وعده های طولانی شد، اما خبرگزاری مهر آماده انعکاس نظرات و اقدامات انجام شده دانشگاه در خصوص حل مسائل یاد شده است.
ترافیک دائمی میدان دانشگاه تربیت معلم
پردیس دانشگاه تربیت معلم واقع در حصارک کرج در حالی سالها پیش در این منطقه احداث شد که در آن زمان گمان می شد با ایجاد این دانشگاه منطقه محروم حصارک در مسیر رشد و رونق قرار گیرد و حضور دانشگاه در این منطقه توسعه و پیشرفت آن را با خود به همراه داشته باشد.
تداوم فقر فرهنگی رفاهی در میان موج جوانان حاضر در دانشگاه
سالها از احداث این مجموعه و گسترش آن گذشت اما آنچه نصیب ساکنان منطقه و دانشجویان این مرکز آموزشی شد، تنها تداوم فقر امکانات فرهنگی و رفاهی به همراه تزریق جمعیت جوان دانشجو در خیابانها و معابر منطقه شده است و به واقع مشکلات این منطقه بیشتر بر روی فضای دانشگاه تاثیر گذاشته است.
درب اصلی دانشگاه تنها نام دانشگاه را یدک می کشد
گذری در پیرامون درب اصلی دانشگاه و گشتی در میدان حصارک که تنها نام دانشگاه را بر خود یدک می کشد، خبری از محیط دانشگاهی در این منطقه نیست، جای بسی تامل و طرح پرسش را باقی می گذارد.
استقرار دانشگاهها در تمامی شهرستانهای کوچک و بزرگ همواره بیشتر از آثار منفی فرهنگی آثار مثبت توسعه ای را به همراه داشته است و موجب رونق کسب و کار و توسعه همه جانبه شهر ها و شهرستانها و بخش های مختلف شده است، حال آنکه در منطقه حصارک این مسئله وقوع نپیوسته است.
مغازه های اطراف میدان دانشگاه تربیت معلم
به طور معمول در اطراف محوطه های دانشگاهی بزرگی این چنین که تنها علاوه بر تردد روزانه هزاران دانشجو و اعضای هئت علمی ساکن در مجتمع دانشگاهی در حدود بیش ازچهار هزار دانشجو نیز در خوابگاههای آن زندگی می کنند.
با استقرار کتاب فروشیها، مراکز خدمات کامپیوتری، دانشجویی، کافی نتها، رستورانها، فروشگاههای لازم التحریر، مراکز درمانی، رفاهی و تفریحی، مراکز عرضه کالاهای خوراکی مورد نیاز دانشجویان و ... وجود دارد.
اطراف دانشگاه عظیم و طویل تربیت معلم را دوره گردها و دستفروشان احاطه کرده اند
حال آنکه اطراف دانشگاه عظیم و طویل تربیت معلم را خوار و بار فروشی، ابزار آلات و دستفروشان و دوره گردها احاطه کرده اند و اگر تابلوی دانشگاه را از دور کسی نظاره گر نباشد به ذهنش هم وجود دانشگاه این چنین عریض و طویل خطور نخواهد کرد.
دستفروشان دائمی در پیاده روهای میدان دانشگاه تربیت معلم
در کنار تمامی مسائل فوق به دلیل واقع شدن دانشگاه در مسیر اصلی اتوبان از داخل شهر و نیز مسیر دسترسی ساکنان این منطقه به شهرکهای صنعتی اطراف همواره در ساعات اولیه و شروع کلاسها و نیز در هنگام عصر با تعطیلی کارخانه ها ترافیک بسیار سنگینی در مسیر اصلی دسترسی به دانشگاه رخ می دهد که همواره کلافگی دانشجویان و اساتید و ... را به همراه دارد.
علاوه برمشکل ترافیک برای عبور از عرض خیابان مقابل دانشگاه که در چهار لاین عبور و مرور خودرو در دو طرف در حال تردد هستند دانشجویان اغلب با راز و نیاز و دلهره فراوان رد می شوند و پلی هم در کار نیست.
تازه بعد از عبور با دلهره فراوان از عرض خیابان که خط کشی بودن یا نبودن آن چندان برای رانندگان و نیز عابران آن مورد توجه نیست و خبری نیز از چراغ راهنمایی و پلیس راهنمایی رانندگی برای ساماندهی شلوغی نیست باید عبور از موانع را آغاز شود.
در این مسیر عابران که حجم قابل توجهی از آنان دانشجویان هستند باید ابتدا از بتون های سنگی مترو و مسافرهای برهای شخصی هشتگرد که اصلا متوجه عجله دانشجویان برای رسیدن به دانشگاه نیستند و دائم آنان را برای سوار شدن به خودروهای خط هشتگرد - کرج تشویق می کنند، عبور کنند.
پس از عبور از مانع اول که همان مسافربرهای شخصی هستند، سپس نرده های چوبی و در آخر گارد ریل وسط خیابان که تنها به اندازه عبور یک نفر جا دارد، پیش روست و باید تلاش کنی زودتر بیایی تا در لابلای ماشینها ناچار به ایستادن در صف برای رد شدن از وسط گارد ریل نباشی!
استقبال برخی کارگران فصلی کنار دانشگاه از دانشجویان تربیت معلم
از همه این مسائل که بتوان عبور کرد به سر در دانشگاه می رسی که اغلب کارگران فصلی در کنار دیوارها و سکوهای آن منتظر کار نشسته اند و برخی از آنها نیز از دانشجویان استقبال می کنند!
پس از عبور از میان کارگران، دانشجویان تازه به در وردی نگهبانی می رسند و حال باید آماده راهپیمایی چند کیلومتری داخل دانشگاه شوند، چون اغلب سرویس و تاکسی به تعداد دانشجویان نیست و برای رسیدن به هر قسمت از دانشگاه از درب ورودی در صورت نداشتن وسیله باید کیلومترها راهپیمایی کرد.
و اگر دانشجویان بدون در نظر گرفتن هفت خان بسیار زودتر از زمان معمول از خانه خارج نشوند اغلب کلاس اول را از دست می دهند.
ورودی اصلی دانشگاه تربیت معلم
دانشگاه سالهاست مستقیما دبیر تربیت نمی کند تنها در چند رشته و به تعداد بسیار محدود برای برخی شهرها رشته های دبیری دارد و کمتر از پنج درصد دانشجویان ان را دانشجویان دبیری تشکیل می دهند اما همچنان نام تربیت معلم بر سر در دانشگاه خودنمایی می کند و این امر موجب ارتباط کم صنعت و مراکز آموزشی با این دانشگاه شده است.
نام دانشگاه مشکل بزرگ دیگر
بسیاری از افراد نیز در زمان انتخاب رشته با انگیزه استخدام در آموزش و پرورش این دانشگاه را انتخاب می کنند و بسیاری دیگر نیز با این پیش زمینه که این دانشگاه دبیر تربیت می کند به رغم نزدیکی آن را انتخاب نمی کنند.
استانداری فعلی البرز سال گذشته برای شرکت در مراسمی میهمان تربیت معلمیها بود و از نامگذاری این دانشگاه بزرگ به نام البرز با استان شدن منطقه خبر داده بود که از این موضوع نیز خبری نشد.
به هر روی دانشگاهی با این وسعت و این حجم از تولید علم کسب موفقیت و فضای فیزیکی کم نظیر نباید به خاطر مشکلات پیرامونی محیط دانشگاه و نیز سهل انگاری برخی مدیران دانشگاه و مسئولان شهر از جایگاه واقعی خود دور شده است.
مسافران در انتظار تاکسی در جلوی دانشگاه تربیت معلم
اساتید نیز گاهی به سختی حاضرند در این دانشگاه حاضر شوند و خود اذعان دارند که دانشگاه دانشجویان کوشا و فضای مجهز در درون دارد اما در محیط نامناسبی واقع شده و ترافیک مسیر نیز برای این افراد غیرقابل تحمل است.
به نظر می رسد که به گفته مسئولان دانشگاه تربیت معلم و نیز مسئولان شهری کرج تاکنون تعامل مناسبی برای حل مشکلات پیرامونی دانشگاه تربیت معلم برقرار نشده است و باید با برقراری تعامل و استفاده متقابل از پتانسیلها سیمای دانشگاه تربیت معلم را به طور کامل تغییر داد و آن را به یکی از نمادهای البرز تبدیل کرد.
تلاش خبرنگار مهر برای مصاحبه با مسئولان دانشگاه در کرج موکول به وعده های طولانی شد، اما خبرگزاری مهر آماده انعکاس نظرات و اقدامات انجام شده دانشگاه در خصوص حل مسائل یاد شده است.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۴:۳۹ , ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
0 نظرهای شما:
Post a Comment