تعداد زنان مبتلا به ايدز در حال افزايش است

کارشناس ايدز استان همدان:

تعداد زنان مبتلا به ايدز در حال افزايش است

بار منفي اين بيماري موجب گسترش آن مي‌شود


کارشناس ايدز استان همدان گفت: تعداد زنان مبتلاي شناسايي شده به HIV/AIDS در حال افزايش است.


خبرگزاري دانشجويان ايران - همدان سرويس: شهرستان‌ها دکتر محمد ربيع يگانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در همدان بيان داشت: ‌٩٢.7 درصد مبتلايان به ايدز مردان و مابقي را زنان تشکيل مي‌دهد. وي با اشاره به اين مطلب که رفتارهاي پرخطر جنسي بيشتر خود را نشان مي‌دهد بيان كرد: تعداد زنان مبتلا در برخي شهرستان‌ها در حال افزايش است،البته ممکن است تعداد زنان و مردان در شهرستانها متغيير باشد.
وي ادامه داد: بيماري ايدز يک بيماري عفوني است و راه‌هاي انتقال آن نزديک به بيماري هپاتيت است اما بيماري ايدز اهميت خاصي دارد چرا که بيماري ايدز يک بيماري رفتاري نيز محسوب شده بنابراين توام با پنهان کاري است.
وي اذعان كرد: از مهمترين عواملي که باعث گسترش اين بيماري مي‌شود بار منفي اين بيماري يعني انگ و بدنامي ناشي از آن است.
دکتر ربيع يگانه تصريح کرد: ترس، اضطراب، استرس و در نهايت پنهان کاري افراد موجب گسترش اين بيماري مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در ايران به مصرف کنندگان مواد مخدر تزريقي در کليه مراکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري به طور رايگان سرنگ تحويل داده مي شود تا از گسترش اين بيماري جلو گيري شود.
وي اظهار كرد: در سطح استان ‌‌٤٩٣ نفر مبتلا به اچ آي وي و ايدز هستند و از اين تعداد ‌‌٨٦ نفر وارد مرحله ايدز شده‌اند هم‌چنين ‌‌٧١ نفر از بيماران واجد شرايط تحت درمان با داروهاي ضد ويروس قرار گرفته‌اند و تا کنون ‌‌١٣٩ نفر از مجموع بيماران جان خود را از دست دادند.
وي با توضيح اين که بين فرد آلوده به اچ آي وي و مبتلا به ايدز تفاوت وجود دارد بيان داشت: از زماني که ويروس ايدز وارد بدن مي شود و تا بروز علائم باليني به دلائل خاص از جمله عفونت هاي فرصت طلب که منجر به ورود بيمار به مرحله ايدز مي شود ممکن است ‌‌١٥ تا ‌‌٢٠ سال طول بکشد .در طي اين مدت بيمار که بيمار فاقد علامت است اچ آي وي مثبت گفته مي شود.
وي عنوان كرد: براساس آمار استاني شايع‌ترين راه انتقال، اعتياد تزريقي با ‌‌٧٨ درصد بوده و اين افراد کساني بودند که از سرنگ مشترک استفاده کردند. دومين راه انتقال نيز تماس جنسي با حدود ‌٩.3 درصد است.

وي ادامه داد: در سطح استان بيشتر افراد مبتلا مجرد بوده با ‌٤٠.7 درصد و سپس متاهل با ‌‌٣١.6 درصد در رده بعدي قرار داد.
دکتر ربيع يگانه بيان كرد: در حدود ‌‌٥٨ درصد بيماران استان در گروه سني جوان و ‌‌٢٠ تا ‌‌٣٤ ساله قرار دارند.
وي ادامه داد:در سطح استان بيشتر افراد مبتلا ‌٣١.6 درصد متاهل، ‌٣٠.7 درصد مجرد، ‌‌١٠.8 درصد افراد مطلقه، ‌١.4 درصد همسر مرده و ‌١٥.5 درصد مبتلايان نامشخص هستند.
وي درباره افراد نامشخص بيان كرد: اين تعداد افراد مبتلاياني بودند که از سال ‌‌٨١ آزمايش داده‌اند و فرم‌هاي اطلاعاتي را ناقص پر کرده‌اند و از آن به بعد اقدامي نکرده‌اند بنابراين اطلاعاتي در اين زمينه در دست نيست.
دکتر ربيع يگانه عنوان كرد: کشور ايران جز کشورهايي است که در اين زمينه بهترين اقدامات را براي مبارزه انجام داده و به عنوان الگو در منطقه شناخته شده است.
وي ابراز كرد: از سال گذشته مرکز مشاوره تلفني با شماره ‌‌٠٩٦٨٦ راه اندازي شده که اين شماره در تمام کشور ثابت است که اين سيستم به صورت رايگان و محرمانه آماده پاسخگويي به سوالات همشهريان عزيز بوده و اطلاعات مورد نياز را در اختيار مردم قرار مي دهد.
وي با اشاره به اين مطلب که الگوي اين بيماري در حال تغيير است بيان كرد: در حدود ‌‌٢٠٠ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر تزريقي در کشور وجود داشته که ‌‌٧٠ درصد آنان از نظر جنسي فعال بوده و بررسي‌هاي انجام شده نشان مي دهد که اين افراد در روابط جنسي که غالباً با بيش از يک نفر مي باشد از کاندوم استفاده نمي کنند اين خطر عظيمي است که جوانان را تهديد مي‌کند.
وي آموزش در مدارس راهنمايي و دبيرستان را موثر در آگاهي دادن به افراد جامعه دانست و ادامه داد: آموزش به سنين ابتدايي نيز به اين دليل موثر است که بچه‌ها بايد آموزش ببينند که براي بازي از سرنگ‌هاي افتاده در خيابان استفاده نکنند هم چنين آموزش به دوران راهنمايي موثر است؛ چرا که در اين دوره فرزندان در دوران بلوغ جنسي هستند و بايد آموزش‌هاي لازم را ببينند.
وي با بيان اين مطلب که بايد نگرش مردم را نسبت به اين بيماري تغيير داد افزود: مردم بايد دقيق اين بيماري را بشناسند و از حقوق شهروندي برخوردار باشند چراکه مردم بايد بدانند با اين بيماري بجنگند نه با بيمار بجنگند.
وي عنوان كرد: بيماري ايدز با بيماري‌هاي ديگر متفاوت است و مسوولين و ارگان‌هاي مسوول وظيفه دارند به مردم آگاهي دهند که استان همدان در اين زمينه اقدامات بسيار مناسبي انجام داده است.

1389/09/12 12-03-2010 09:06:59 8909-07018: كد خبر

0 نظرهای شما: