هواي تهران از«نيمه هشدار» فراتر رفت

هواي تهران از«نيمه هشدار» فراتر رفت

مديركل هواشناسي استان تهران خبر داد:

باد و باران در راه است

كاهش آلاينده‌ها از امروز را به حساب آب‌پاشي هوايي نگذارند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست در حالي روز گذشته آب‌پاشي هواي تهران آغاز شد كه به گفته مديركل هواشناسي استان تهران آب‌پاشي تهران بوسيله هواپيماهاي آب‌پاش هيچ پايه علمي ندارد، از سوي ديگر نتايج ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران نيز نشان مي‌دهد در روز چهارشنبه بر غلظت آلاينده‌هاي هوا افزوده شده و شاخص كيفيت هواي تهران از «نيمه شرايط هشدار» هم فراتر رفته است.
به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران بر ميزان غلظت آلاينده‌هاي ذرات معلق كمتر از ده ميكرون و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون نسبت به روز گذشته افزوده و از ميزان غلظت آلاينده‌هاي منوكسيدكربن، ازن و دي اكسيد گوگرد كاسته شده است. همچنين بر ميزان غلظت آلاينده دي‌اكسيد نيتروژن تغييري ملاحظه نمي‌شود و بدين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا هم اكنون در شرايط «هشدار» است.
از سازمان هواشناسي كشور نيز خبر مي‌رسد آسمان تهران در روز پنجشنبه صاف در پاره‌اي نقاط غبارآلود است كه به اين ترتيب انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هوا در شرايط «هشدار» باقي بماند.




مديركل هواشناسي استان تهران:
باد و باران در راه است
كاهش آلاينده‌ها از بعدازظهر چهارشنبه را به حساب آب‌پاشي هوايي نگذارند
آب‌پاشي هواي تهران فقط موجب بارش باران اسيدي مي‌شود
آب‌پاشي هوايي تهران هيچ پايه علمي و تاثيري ندارد



مهندس جباري، مديركل هواشناسي استان تهران با تاكيد بر اين كه آب‌پاشي تهران بوسيله هواپيماهاي آب‌پاش هيچ پايه علمي ندارد به ايسنا گفت: سامانه‌اي در غرب و شمال غرب كشور مستقر شده است كه از بعدازظهر چهارشنبه تهران را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد و بدين ترتيب اين سامانه ضعيف بر روي كاهش غلظت آلاينده‌هاي تهران تاثير مي‌گذارد و انتظار مي‌رود تا روز جمعه آلودگي هواي پايتخت به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.
وي با اشاره به نقشه‌هاي پيش‌بيني وضعيت هواي تهران گفت: بر اين اساس از چهارشنبه بعدازظهر روند كاهش تدريجي آلاينده‌ها را خواهيم داشت.
وي با اشاره به اين كه سامانه مذكور آنقدر قوي نيست كه بتواند به سرعت آلودگي هواي تهران را كاهش دهد، افزود: فعاليت اين سامانه در راستاي قائم بوده و روند كاهش پتانسيل آلاينده‌ها را بتدريج انجام مي‌دهد بدين ترتيب ظرف 3 روز آينده وضعيت آلاينده‌ها در تهران بهبود مي‌يابد و پيش‌بيني مي‌شود كه تا جمعه وضعيت آلودگي هواي تهران بهتر شود.
مديركل هواشناسي استان تهران به نقشه‌هاي پيش‌بيني هواشناسي در روزهاي آينده اشاره كرد و گفت: بر اين اساس در هفته آينده بارش باران در تهران پيش‌بيني مي‌شود كه بدين ترتيب مشكل چند ده روزه پايداري جوي و آلودگي هوا در تهران برطرف مي‌شود.
وي در خصوص آب‌پاشي تهران از طريق هواپيماهاي آب‌پاش به ايسنا گفت: اين طرح به هيچ عنوان پايه علمي ندارد و سازمان هواشناسي اين طرح را به هيچ وجه از نظر علمي تاييد نمي‌كند چرا كه تاثيري در كاهش آلودگي هوا ندارد.
مديركل هواشناسي استان تهران افزود: اجراي اين طرح تنها موجب تركيب آب با آلاينده‌هاي جوي و ريزش آن بر سطح زمين و آلودگي آب و خاك و بارش‌هاي اسيدي مي‌شود.
وي گفت: در حالت عادي به دليل اين كه پيش از بارش باران شاهد بروز باد و پراكندگي آلاينده‌ها هستيم و با توجه به حجم بالاي آبي كه در بارندگي‌ها حاصل مي‌شود كمتر مشكلات زيست‌محيطي ايجاد مي‌شود.
مديركل هواشناسي استان تهران با اشاره به اين كه موضوع آب‌پاشي با هواپيماهاي آب‌پاش نيز روز دوشنبه در كميته اضطراري آلودگي هواي تهران مورد بحث قرار گرفت تاكيد كرد: در همان جلسه هم تاكيد كرديم كه قرار است سامانه جوي جديدي بر تهران حاكم شود لذا اگر شاهد كاهش روند آلاينده‌ها از روز چهارشنبه بوديم به حساب آب‌پاشي نگذاريد!
وي با اشاره به اطلاعيه ويژه سازمان هواشناسي كشور گفت: بر اين اساس طي روزهاي جمعه و شنبه در استانهاي گيلان و مازندران و در روزهاي جمعه تا يكشنبه در استان گلستان و شمال سمنان دماي هوا بين 4 تا 7 درجه افزايش مي‌يابد.
باري با اشاره به اين كه از روز يكشنبه يك سامانه بارشي از نوار غربي وارد كشور مي‌شود و طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه در استانهاي واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و دامنه‌هاي مركزي زاگرس سبب بارش باران، وزش باد و سپس كاهش قابل توجه دما مي‌شود، پيش‌بيني كرد كه اين شرايط در روز سه‌شنبه مناطق مركزي، شمالي، شمال شرقي و تهران را با شدت كمتر تحت تاثير قرار دهد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به نفوذ اين سامانه از روز دوشنبه تا پايان هفته آينده به هواي شهرهاي صنعتي و پرجمعيت، از ميزان آلاينده‌ها كاسته خواهد شد كه طي روزهاي يكشنبه در غرب و شمال‌غرب و در روز دوشنبه در غرب و دامنه‌هاي زاگرس مركزي بارش از شدت بيشتري برخوردار است كه در مناطق سردسير و مرتفع به صورت برف پيش‌بيني مي‌شود.

جباري تصريح كرد: آسمان تهران در روزهاي پنجشنبه و جمعه صاف در پاره‌اي نقاط با غبار محلي خواهد بود.
به گزارش ايسنا، گزارش‌هاي دريافتي از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا نيز نشان مي‌دهد تا ساعت 14 روز چهارشنبه غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون در تمام ايستگاه‌ها مورد سنجش در شرايط هشدار قرار داشته و غلظت اين آلاينده در پارك رازي، پارك سلامت، پارك قائم، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه علم و صنعت، شهرك چشمه، فرمانداري شهرري، شهرداري منطقه 4، اقدسيه و استانداري از نيمه شرايط هشدار نيز فراتر رفته است.
همچنين به لحاظ آلاينده منوكسيد كربن ايستگاه آزادي هم اكنون در شرايط هشدار قرار گرفته و به لحاظ آلاينده دي اكسيد نيتروژن نيز ايستگاه‌هاي اتوبان شهيد محلاتي، اقدسيه، پارك رز، پونك، ژئوفيزيك، شهرداري منطقه 4، شهرداري منطقه 10، شهرداري منطقه 16، مسعوديه، آزادي، امام خميني (ره)، پارك ترافيك پونك، دانشگاه شهيد بهشتي، سوهانك، شهرداري منطقه 15، فرمانداري شهر ري و قلهك در شرايط هشدار بوده و ميانگين غلظت اين آلاينده نيز در مرز ورود به شرايط هشدار است.
از سوي ديگر غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نيز در آستانه ورود به شرايط هشدار قرار گرفته و در ايستگاه‌هاي اتوبان شهيد محلاتي، پارك رز، دروس، شهرداري منطقه 16، شهرداري منطقه 19، ميدان فتح، آزادي و شهرك چشمه در شرايط هشدار قرار دارد.
به گزارش ايسنا گزارش‌هاي دريافتي حاكي است هم اكنون اطلاعات ايستگاه‌هاي پرديسان، تجريش، بهمن و بهاران قابل دريافت نيست.

1389/09/17 12-08-2010 15:03:28 8909-11422: كد خبر

0 نظرهای شما: