آب معدني‌هاي داراي مهر وزارت بهداشت سالمند

با تاكيد برعدم آلودگي ميكروبي آب تهران؛
رييس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت:
آب معدني‌هاي داراي مهر وزارت بهداشت سالمند
36 حلقه چاه آب پرنيترات ازمدار خارج شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اشاره به نمونه‌برداري‌هاي صورت گرفته از آب تهران تاكيد كرد: آب تهران هيچ نوع آلودگي ميكروبي ندارد اما با وجود اين، استاندارد ميزان نيترات آب از نظر ما همان 50 درصد سازمان بهداشت جهاني است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا،‌ دكتر كاظم ندافي در ادامه گفت: در 96 درصد نمونه‌هاي گرفته شده از آب تهران هيچ آلودگي ميكروبي مشاهده نشده است. بنابراين آب تهران از نظر ميكروبي در تمام نقاط، مشكلي ندارد.
وي با اشاره به برخي مباحث مطرح شده مبني بر اين كه در صورت عدم وجود مشكل ميكروبي، حد مجاز نيترات آب مي‌تواند تا صد درصد هم باشد، ادامه داد: با اين موضوع كه در صورت عدم وجود آلودگي ميكروبي مي‌توان استاندارد نيترات آب را تا صد درصد افزايش داد، موافق نيستيم. از نظر ما استاندارد وجود نيترات آب همان 50 درصد سازمان بهداشت جهاني است.
نمونه‌برداري‌ها از آب تهران 10 برابر شده است
36 حلقه چاه آب داراي مشكل نيترات از مدار خارج شدند
ندافي در رابطه با ميزان نيترات موجود در آب تهران، گفت: حدود زمستان سال گذشته از آب منطقه جنوب تهران نمونه برداري شد كه بيش از 80 درصد نمونه‌ها نيترات‌شان بالاتر از استاندارد ملي بود. پس از اعلام اين بحث از سوي وزير بهداشت، جلسات مختلفي با وزارت نيرو برگزار شد. در حال حاضر 36 حلقه چاه كه از نظر ميزان نيترات مشكل عمده داشتند از مدار خارج شده و شش دستگاه RO (سيستم پيشرفته تصفيه آب) نصب شده است تا آب رقيق شود و كيفيت آن بهبود يابد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر وزارت بهداشت نمونه برداري‌هاي خود از آب تهران را 10 برابر كرده است، ادامه داد: آخرين نمونه‌برداري‌ها از آب اين مناطق هفته گذشته صورت گرفت و درصد مواردي كه نيتراتشان بيش از حد استاندارد بود به 35 درصد كاهش يافته است كه اين رقم پيشرفت خوبي است. اگر اين روند پايدار باشد در آينده نزديك اعلام مي‌شود كه آب اين مناطق تهران نيز ديگر مشكلي ندارد؛ به جز آن قسمت‌هايي كه در اختيار بخش خصوصي است.
وي دراين باره ادامه داد: در رابطه با آب مناطقي كه در اختيار بخش خصوصي است با شوراي شهر نشستي برگزار كرديم و درخواست شد تا مشكلات حقوقي خانواده‌ها براي دريافت انشعاب برطرف شود. شوراي شهر نيز براي پيگيري اين موضوع قول داده است. اگر تا 2-3 ماه آينده افرادي كه انشعاب از بخش خصوصي مي‌گيرند به طرف شبكه شهري سوق داده شوند مي‌توان اعلام كرد كه آب تمام مناطق تهران از نظر نيترات مشكلي ندارد.
توزيع آب معدني در يافت‌آباد تا برطرف شدن مشكل نيترات آب اين منطقه
رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت منطقه «يافت آباد» را از جمله مناطقي عنوان كرد كه آب اين منطقه عمدتا تحت پوشش بخش خصوصي است، در رابطه با جايگزيني آب معدني در اين منطقه و مناطق جنوب تهران تا برطرف شدن مشكل نيترات گفت:‌ آب‌هاي معدني براي توزيع در بازار بايد مجوز معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت را داشته باشند.
آب معدني‌هاي داراي مهر وزارت بهداشت سالمند
وي در رابطه با مباحث مطرح شده در زمينه آلودگي برخي آب‌هاي معدني، گفت: وزارت بهداشت از منابع آب‌هاي معدني نمونه‌برداري مي‌كند و پس از مقايسه با معيارها و استانداردهاي ملي، اجازه درج مهر وزارت بهداشت بر روي آنها داده مي‌شود. در مجموع آبهاي معدني كه مهر وزارت بهداشت دارند و داراي مجوز از اين وزارتخانه هستند، بهداشتي بوده و هيچ گونه عارضه‌اي حتي در بلندمدت ندارند.
ندافي در ادامه با اشاره به سند مطرح شده در برخي سايت‌ها مبني بر آلودگي برخي آب‌هاي معدني، گفت: پس از مطرح شدن آلودگي آب برخي مناطق تهران به نيترات، سندي با تيراژ بالا در سايت‌ها منتشر شد. اين سند صورت جلسه يك سازمان خاص بود. اين سازمان تاكيد كرده بود كه از 20 نوع آب معدني موجود در بازار تنها براي اين سازمان از 9 برند استفاده شود. اين سند فاقد اعتبارعلمي است و در اين مورد شيطنتي صورت گرفت و باعث نگراني شد. شهروندان تهراني نبايد به اين مراتب ترتيب اثر دهند. اگر موردي وجود داشته باشد وزارت بهداشت آن را اعلام كرده و از عرضه آن جلوگيري مي‌كند.
وي به شهروندان تهراني اطمينان داد كه آب‌ معدني‌هايي كه مهر وزارت بهداشت دارند صد در صد مطمئن است. هرچند كه از نظر املاح يكسان نيستند. اما تمام آبهاي معدني در رنج استاندارد قرار دارند و تفاوت املاح آنها باعث خروج‌شان از استاندارد نمي‌شود.
ارتباط سختي آب معدني‌ها با سنگ كليه ثابت نشده است
سختي آب معدني از بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي پيشگيري مي‌كند
ندافي در رابطه با مباحث مطرح شده مبني بر سختي آب‌هاي معدني و ارتباط آنها با سنگ كليه، ادامه داد: ارتباط سختي آب‌ معدني‌ها با سنگ كليه در دنيا ثابت نشده، بلكه عكس اين موضوع به اثبات رسيده و اين سختي آب به نوعي از بيماري‌هاي قلبي - عروقي پيشگيري كرده و اثر مثبت دارد.


در مجموع بايد گفت كه شهروندان تهران از بابت آب‌هاي معدني با مجوز وزارت بهداشت نگراني نداشته باشند.
وي با اشاره به اثرات نيترات در بدن نيز، گفت: نيترات در بدن بزرگسالان اثر حادي ايجاد نمي‌كند. اما ورود نيترات به بدن كودكان سبب مي‌شود كه اسيديته دستگاه گوارش كودكان به نيتريت تبديل شود. ميل تركيبي نيتريت با هموگلوبين خون زياد است و زمان ورود به بافت‌ها با كمبود اكسيژن رساني همراه مي‌شود. اگر ميزان «methaemoglobinaemia » در بدن كودك به 70 درصد برسد خطر مرگ را به همراه دارد؛ اما
تاكنون گزارشي در زمينه مرگ در اين باره نداشته‌ايم. در مجموع زماني كه نيتريت در بدن از سه درصد بيشتر شد به آن« methaemoglobinaemia» عنوان مي‌شود.
به گزارش ايسنا، رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت كه در يك برنامه تلويزيوني صحبت مي‌كرد با اشاره به اثرات نيترات در بدن بزرگسالان نيز گفت: نيترات در بدن بزرگسالان اثر حادي ندارد.


اگر نيترات در بدن بزرگسالان به «methaemoglobinaemia» تبديل شود، آنزيم‌هايي در بدن بزرگسالان وجود دارد كه آنها را مي‌شكند.
كد خبر: 8905-07391

0 نظرهای شما: