فروش 5 هزار تومان وجه رايج كشور در شب عيد غدير به قيمت 14 هزار تومان


باز هم خيابان فردوسي جولانگاه دلالان شد؛


فروش 5 هزار تومان وجه رايج كشور در شب


عيد غدير به قيمت 14 هزار تومان


خبرگزاري فارس: عدم نظارت و برنامه‌ريزي بانك مركزي باز هم موجب شد دلالان در شب عيد غدير از اين فرصت استفاده كرده و اسكناس‌هاي نو را با قيمت‌هاي بسيار بالاتري به متقاضيان بفروشند به نحوي كه مردم مجبورند 5 هزار تومان وجه رايج كشور را تنها به خاطر اينكه از اسكناس‌هاي 50 توماني نو تشكيل شده، 14 هزار تومان خريداري كنند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در فاصله يك روز مانده به عيد غدير خم، به دليل اينكه امسال بانك‌ها به سادات اسكناس‌هاي نو ارائه نكردند، بازار دلالي از رونق خاصي برخوردار شده و دوباره اين گروه از فرصت استفاده كرده و اسكناس‌هايي را كه مشخص نيست چه زماني و از چه بانك‌هايي تامين كرده‌اند با قيمت‌هاي بالا در ارقام 50، 100، 200، 500 و 1000 توماني ‌فروختند.
اين وضعيت در حالي وجود دارد كه روز سه شنبه اخير محمد حاجي‌بيگي مدير كل روابط عمومي بانك مركزي به خبرنگار فارس از عرضه اسكناس ابراز بي اطلاعي كرد و اداره نشر و اسكناس را مسئول پاسخگويي به اين وضعيت عنوان كرد اما پي‌گيري‌هاي فارس از اداره مذكور تا اين ساعت بي نتيجه بوده است. مشاهدات و شنيده‌هاي خبرنگار فارس حاكي‌است تعداد شعب بانك‌هايي كه امسال به مردم اسكناس‌ها نو مي‌فروشند در قياس با سال‌هاي گذشته به شدت تقليل يافته و اكثر شعب در مراجعه مردم و درخواست آنها براي دريافت اسكناس‌هاي نو مي‌گويند: " اسكناس نو نداريم " ، " بانك مركزي امسال به ما اسكناس نداده است " ، " فقط يك بار به مادادند و الان تمام شده است " ، " بايد زودتر مي آمديد " ، " 10 روز قبل اسكناس نو داشتيم " و جملاتي مشابه اينها. البته مردمي كه طي روزها و يا ماه‌هاي گذشته از بانك‌ها اسكناس‌هاي نو خريدند "سود " كرده‌اند؛ چرا كه اين روزها اين اسكناس‌ها در بانك‌ها همانند گوهري ناياب مي‌ماند كه يافتن آن‌ها در شعب تقريباً غيرممكن شده است.
اما دلالان كه همواره در ايام مشابه و زماني كه اسكناس‌هاي داخلي و يا خارجي در بازار كمياب مي‌شود در خزانه خود از اين اسكناس‌ها دارند در روزهاي اخير نيز طبق روال گذشته اسكناس‌هاي نو براي فروش به مردم دارند و البته اين اسكناس‌ها را با قيمت‌هاي به مراجعه‌كنندگان مي‌فروشند كه از اين مبادلات منفعت داشته باشند.
* سودجويي دلالان از نياز سادات به اسكناس‌هاي نو
خانمي كه در اطراف ميدان فردوسي مشغول خريد اسكناس نو از يكي از دلالان بوده است، به خبرنگار فارس مي‌گويد: به هر بانكي مراجعه كردم نتوانستم اسكناس نو بگيرم به همين دليل مجبورم شدم تا از دلالان اسكناس مورد نيازم را با رقم بالاتري بخرم. وي ادامه مي‌دهد: دلال‌ها هم اسكناس 100 و 200 توماني را خيلي گران‌تر از بقيه اسكناس‌ها مي‌فروشند و مي‌گويند چون اين اسكناس‌ها در بازار نيست طبيعي است گران باشد. اين خريدار اسكناس نو با اشاره به اينكه براي روز عيد به اين اسكناس‌ها نياز دارد، اضافه مي‌كند: بعضي‌ها مي‌گويند كه بانك مركزي ميدان امام خميني صبح‌هاي زود به مردم اسكناس نو مي‌فروشد ولي چون شلوغ بود من ترجيح دادم از دلالان اسكناس بخرم. وي با بيان اينكه دلال‌ها بيشتر اسكناس‌هاي 500 و 1000 توماني به مردم مي‌فروشند، ادامه مي‌دهد: مي‌خواستم يك بسته اسكناس 500 توماني معادل 50 هزار تومان بخرم اما دلالان اين اسكناس‌ها را با مبلغ 65 هزار تومان مي‌فروشند.
* چاره‌اي جز خريد از دلال‌ها ندارم، بانك‌ها اسكناس نمي‌دهند
يكي ديگر از آقاياني كه براي خريد اسكناس نو به ميدان فردوسي آمده بود، به خبرنگار فارس مي‌گويد: اگر بانك‌ها مثل هر سال به مردم اسكناس نو مي‌فروختند ديگر بازار سياه دلال‌ها را نمي‌افتاد. وي با تاكيد براينكه طي روزهاي گذشته به چند بانك مراجعه كرده اما هيچ كدام اسكناس نداشته‌اند، ادامه مي‌دهد: با وجود اينكه مخالف خريد از بازار سياه هستم اما چاره‌اي جز خريد اسكناس از دلال‌ها نداشتم. اين خريدار اسكناس اضافه مي‌كند: 5 هزار تومان اسكناس 50 توماني را از دلال‌ها 14 هزار تومان خريدم. وي با اشاره به فروش 28 هزار تومان اسكناس 200 توماني با قيمت 34 هزار تومان توسط دلال‌ها، مي‌گويد: 50 هزار تومان اسكناس 500 توماني را اين افراد با قيمت 65 هزار تومان مي‌فروشند. اين خريدار اسكناس با ابراز نارضايتي از عملكرد بانك مركزي در اين زمينه مي‌گويد: نياز مردم فقط با توزيع اسكناس توسط بانك مركزي ميدان امام خميني برطرف نمي‌شود و بهتر بود ساير شعب بانك‌ها به مردم اسكناس مي‌فروختند تا اين وضعيت در بازار بوجود نيايد.
* اسكناس‌ها را از دست مي‌خريم؛ زيردست دلال‌هاي بزرگ هستيم
يكي از دلالان خيابان فردوسي در مورد نحوه تامين اسكناس‌هاي نو به خبرنگار فارس مي‌گويد: از دلال‌ها گرفتم؛ زير دست دلال‌هاي بزرگ هستم. وي ادامه مي‌دهد: دلال‌هاي ديگر از نفوذي كه در بانك‌ها يا صرافي‌ها دارند اين اسكناس‌ها را مي‌خرند و با كمي افزايش قيمت به ما مي فروشند. اين فعال در بازار سياه اسكناس، مي‌گويد: 100 هزار تومان اسكناس 1000 توماني را 115 هزار توماني مي‌فروشم و هر چقدر رقم اسكناس كمتر باشد قيمت بالاتر است. وي با تاكيد بر اينكه همزمان با نزديك شدن عيد غدير تمامي دلال‌ها به فروش اسكناس‌هاي نو روي آورده‌اند، اضافه مي‌كند: بانك‌ها به مردم اسكناس نمي‌دهند و انها مجبور هستند از دلال‌هاي خياباني اسكناس خود را تهيه كنند.
با اين حساب بهتر است مسئولان مربوطه كمي در مورد وضعيت توزيع اسكناس نو در اعيادي مشابه عيد غدير و نوروز برنامه‌ريزي كنند تا از ايجاد بازارهاي سياه مشابه جلوگيري شود و مردم براي تامين اين اسكناس‌ها با مشكلات مذكور مواجه نشوند. شايد بهتر باشد كه اگر قرار است بانك مركزي به تنهايي به توزيع اسكناس بپردازد و ساير بانك‌ها اين امكان را نداشته باشند، در نحوه اطلاع رساني اين مهم تجديد نظري داشته باشند و براي سال‌هاي آتي از بروز اين مشكلات جلوگيري كنند. اين نكته نيز ناگفته نماند كه بانك مركزي طي سال جاري نشان داده است كه در چنين مواقعي تدابير از پيش تعيين شده‌اي براي كنترل بازار ندارد. تلاطم در بازار ارز نمونه اخير همين موارد بود كه بيش از دو هفته نابساماني را در بازار ارز كشور حاكم كرد.
به نظر نمي‌رسد كه اين قبيل موارد و شرايط به نحوي غيرقابل پيش‌بيني باشند كه بانك مركزي به عنوان مرجع اصلي سياستگذاري‌هاي پولي و ارزي كشور در ابعاد كلان و خرد، نتواند از عهده كنترل آن برآمده و جلوي بروز چنين شرايطي را بگيرد.

0 نظرهای شما: