در پي تداوم آلودگي هوا و فراتر رفتن آن از نيمه شرايط «هشدار»

در پي تداوم آلودگي هوا و فراتر رفتن آن از نيمه شرايط «هشدار»

رييس مركز پايش آلودگي هواي تهران:
كميته اضطراري آلودگي هوا امروز
تشكيل جلسه مي‌دهد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست در پي تداوم وضعيت «هشدار» آلودگي هوا در تهران كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هوا امروز تشكيل جلسه مي‌دهد. مهندس وحدتي، رييس مركز پايش آلودگي هواي استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: متاسفانه طي چند روز گذشته عليرغم تعطيلي چهارشنبه شاخص كيفيت هواي تهران همچنان در شرايط «هشدار» باقي مانده و از ميزان آلاينده‌ها كاسته نشده است.
وي با اشاره به پيش‌بيني سازمان هواشناسي مبني بر استمرار شرايط جوي پايدار در تهران افزود: بر اين اساس كميته مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران قرار است امروز (جمعه) تشكيل جلسه داده و در خصوص وضعيت روز شنبه و تمهيدات اين روز تصميم‌گيري كند.
به گزارش ايسنا، از مركز هماهنگي و اطلاع رساني آلودگي هوا نيز خبر مي‌رسد كه بر اساس اطلاعات صبح جمعه از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران غلظت آلاينده‌هاي مونوكسيد كربن و ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نسبت به روز گذشته در همين ساعات كاهش داشته اما بر ميزان غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون افزوده شده است و بر اين اساس همچنان شاخص كيفيت هوا در شرايط «هشدار» است.
اين مركز به تمامي افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي و ريوي، سالمندان و كودكان توصيه كرد كه از فعاليت‌هاي طولاني مدت و سنگين در فضاي باز اجتناب كرده و ساير افراد نيز فعاليت‌هاي طولاني و سنگين خود را در فضاي باز كاهش دهند.
اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا نشان مي‌دهد به لحاظ الاينده ذرات كمتر از 5/2 ميكرون به جز ايستگاه پاسداران در تمامي ايستگاه‌هاي مورد سنجش ميزان اين آلاينده فراتر از حد مجاز قرار داشته و در ايستگاه‌هايي مانند پارك رازي، پارك قائم و پارك سلامت با فراتر رفتن از نيمه شرايط «هشدار»، در «آستانه شرايط اضطرار» قرار گرفته است. همچنين ميزان آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نيز در ايستگاه‌هاي شهرداري منطقه 16 و آزادي در شرايط «هشدار» است و ميزان آلاينده منوكسيدكربن نيز در ايستگاه‌هاي پارك قائم و استانداري در شرايط ناسالم و در آزادي در شرايط «اضطرار» قرار دارد.
به گزارش ايسنا، چند سالي است كه وزارت بهداشت قرار است آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را در كشور اعلام كند و هر سال وعده خود را به سال آينده محول مي‌كند، اما بر اساس اعلام دكتر فتح الله امي، مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران 9900 نفر در تهران در سال 84 به دليل دو آلاينده NOx و PM10 فوت كردند كه بدين ترتيب اين دو آلاينده هوا روزانه باعث مرگ 27 نفر بوده است.
وي با اشاره به اين كه اين رقم بر اساس جداول «واكنش ـ دز» برآورد شده است، افزود: خسارات اين ميزان مرگ و مير با فرض هر دلار 900 تومان، حداقل برابر 386 ميليون دلار است. وي به خسارات اقتصادي مرگ و مير ناشي از‌آلاينده‌هاي NOx و PM10 در تهران طي سال 84 اشاره كرد و گفت: آلاينده PM10 به تنهايي سال گذشته موجب مرگ 6 هزار و 200 نفر شده كه با احتساب 343 ميليون تومان ارزش آماري حيات، خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير 2 هزار و 127ميليارد تومان و اين خسارت با استفاده از ارزش ديه 217 ميليارد تومان بوده است.
امي به مرگ 3700 نفر در تهران طي سال 84 بر اثر آلاينده NOx اشاره كرد و گفت: بر اين اساس خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير با استفاده از ازرش آماري حيات يكهزار و 270 ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه 130 ميليارد تومان و در كل مي‌توان گفت كه خسارت اقتصادي مرگ 9 هزار و 900 نفر در تهران بر اثر دو آلاينده ياد شده با استفاده از ارزش آماري حيات 3 هزار و 397 ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه 347 ميليارد تومان بوده است. اين در حاليست كه ساير آلاينده‌ها داراي اثرات مهلكي بوده و مرگ و مير ناشي از آلاينده‌هايي نظير SOx ، O3 و HC در محاسبات دخالت داده نشده است.
به گزارش ايسنا، تعطيلي، تردد زوج و فرد در كل تهران و ممنوعيت تردد موتورسيكلت‌ها سه راهكار براي كاهش آلودگي هوا در روز شنبه است و بايد منتظر ماند و ديد كه مسوولان شهري چه تصميمي در خصوص روز شنبه اتخاذ خواهند كرد.

1389/09/05 11-26-2010 11:45:11 8909-02651: كد خبر

0 نظرهای شما: