تخريب «سراي دلگشا در بازار تهران» با حكم ديوان عدالت اداري انجام شد

مدير كل ميراث فرهنگي استان تهران در گفت‌وگو با فارس:

تخريب «سراي دلگشا در بازار تهران»
با حكم ديوان عدالت اداري انجام شد

خبرگزاري فارس: مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره تخريب سراي قاجاري دلگشا در بازار تهران گفت: مالك با تفسير حكم ديوان عدالت اداري دست به تخريب اين بناي تاريخي زده است.
محمدابراهيم لاريجاني در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص تخريب سراي دلگشا در بازار تهران كه دست كم 130 سال پيش در ضلع جنوبي خيابان 15 خرداد روبه‌روي ميدان ارك ساخته شد و با توجه به قدمتش سال 1356 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد، گفت: سال گذشته مالك از ميراث فرهنگي درخواست كرد تا بنا را تخريب كند كه ميراث فرهنگي به دليل اينكه اين اثر، اثر ثبت شده ملي بود با تخريب آن مخالفت كرد از سوي ديگر شهرداري نيز مجوز ساخت به مالك نداد و مالك به ديوان عدالت اداري شكايت كرد.
وي در ادامه افزود: ديوان عدالت اداري نيز رأي قطعي مبني بر خروج ملك از ثبت آثار ملي را صادر كرد.
مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: به دليل وجود فضاهاي الحاقي جديد در ملك كه بدون مجوز ساخته شده بود علاوه بر ديوان عدالت اداري، كميسيون ماده 100 هم رأي بر تخريب الحاقاتي را مي‌دهد كه بدون مجوز شهرداري ساخته شده بود. همزمان با اجراي رأي ماده 100 و رأي ديوان عدالت اداري مبني بر اينكه ملك ديگر اثر ثبت ملي نيست مالك، عمليات تخريب در قسمت‌هاي غير تاريخي و نوساز را آغاز كرد.
لاريجاني افزود: ميراث فرهنگي به محض اطلاع از اين موضوع دو ماه پيش در مهرماه با شكايت به دستگاه‌هاي قضايي، دستور توقف موقت عمليات را گرفت و كار را متوقف كرد اما چند روز كار متوقف ‌ماند و مالك از ما شكايت كرد. قاضي پرونده نيز دستور داد جلوي متوقف‌كنندگان پروژه تخريب سراي دلگشا گرفته شود. به عبارتي، قاضي به نفع مالك رأي صادر كرد و مالك نيز تخريب‌هاي خود را ادامه داد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر چون تعدادي از مالكان مجاور نيز موافق تخريب نبودند تمام پلاك‌ها تخريب نشد. ساير مالكان نيز شكايت كردند و مالك نيز مجبور شد شب‌ها از داخل، اقدام به تخريب ملك كند.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تصريح كرد: در حال حاضر بر خلاف تمام ضوابطي كه براي حفظ ميراث فرهنگي وجود دارد براساس رأي ديوان عدالت اداري، مالك در حال تخريب ملك است و الان هم بخش‌هاي زيادي از قسمت‌هاي قديم و نوساز تخريب شده است و آسيب‌هايي به قسمت‌هاي تاريخي نيز در حال وارد شدن است.
تهديد براي سراي دلگشا جدي است
---------------------------------------------
لاريجاني با تأكيد بر اينكه در حال حاضر تهديد براي سراي قاجاري دلگشا جدي است، گفت: ما از تمام ظرفيت‌هاي حقوقي، قضايي، رايزني با مالك، رايزني با انجمن بازار، شهرداري و... استفاده كرده‌ايم اما به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم و مالك همچنان با تكيه بر رأي ديوان عدالت اداري به كار تخريب ملك خود ادامه مي‌دهد.
وي در پاسخ به اين كه آيا تنها به دليل اينكه مالك رأي ديوان عدالت اداري را دارد مي‌توان دست روي دست گذاشت تا اثري تاريخي تخريب شود؟ گفت: ما همچنان كار قضايي را پيگيري مي‌كنيم و رايزني با مالك براي منصرف شدن نيز در حال انجام است اما تهديد براي اين بنا كاملاً جدي است.
ديوان عدالت اداري نگذارد رأي ديوان "تفسير " شود
-----------------------------------------------------------
لاريجاني اظهار داشت: خواسته ما از ديوان عدالت اداري اين است كه نگذارد مالك، رأي را تفسير كند چون رأي صادر شده اين بوده كه ملك، اثر ثبتي نيست اما آيا حالا كه ملك، اثر ثبتي نيست در حريم درجه يك بازار هم قرار ندارد؟ اين ملك اگر اثري ثبتي نيست حداقل در بافت تاريخي كه قرار دارد. از نظر ما خروج ملك از اثر ثبتي دليل بر تخريب نمي‌شود.
به هر نحوي بايد جلوي تخريب سراي دلگشا گرفته شود
--------------------------------------------------------------------
مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تأكيد كرد: تخريب سراي دلگشاي بازار تهران ضايعه‌اي است كه در حال رخ دادن است و بايد به هر نحوي جلوي آن گرفته شود. هر بار كه ما شكايت مي‌كنيم مالك مستندات خود از رأي ديوان عدالت اداري را در دادگاه ارائه مي‌كند كه قاضي نيز حكم بر ادامه كار مالك را مي‌دهد.
لاريجاني تصريح كرد:‌ حكم ديوان عدالت اداري متأسفانه حكم قطعي است. قضات، نيروي انتظامي و ميراث فرهنگي جز به قانون به چيزي ديگري نمي‌توانند تمكين كنند مگر اينكه از روش قانوني حكم جديدتري را بتوانيم بگيريم.
وي درباره ميزان تخريب‌ها در سراي دلگشا گفت: هر يك آجري كه از سرا تخريب شود يك تهديد و ضايعه‌اي بزرگ براي اثر تاريخي است. در حال حاضر بخش‌هاي نوساز اين اثر تخريب شده است اما مالك بنا دارد تمام ملك را تخريب كند و به جاي آن مجتمع تجاري بسازد.

0 نظرهای شما: