احتمال بروز كودتاي بي‌سر و صدا در كاخ پادشاهي عربستان

در نشستي در قاهره مطرح شد؛

احتمال بروز كودتاي بي‌سر و صدا
در كاخ پادشاهي عربستان

خبرگزاري فارس: به دنبال وخامت حال پادشاه عربستان و بيماري ولي‌عهد اين كشور، اخيرا نشست مهمي در قاهره برگزار شد كه در آن تشديد رقابت سياسي شاهزاده‌هاي سعودي براي رسيدن به قدرت مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه "وطن "چاپ آمريكا،‌ قاهره اخيرا شاهد سميناري مهم و ويژه تحت عنوان "آينده مناقشات سياسي وارثان قدرت سعودي " بود كه در آن كارشناسان و سياستمداران، آينده مناقشه سياسي بين شاهزاده‌ها براي رسيدن به قدرت را مورد بررسي قرار دادند.
اين نشست در حالي برگزار شد كه ملك عبدالله بيمار به دنبال وخامت حال خود براي درمان يا مرتب كردن وضعيت تعيين جانشين خود به آمريكا سفر كرده است و با توجه به بيماري وي و شاهزاده "سلطان بن عبدالعزيز "، ولي‌عهد اين كشور احتمال مرگ اين دو نفر در آينده نزديك وجود دارد. در اين نشست شماري از كارشناسان سياسي، اساتيد دانشگاه مصر و از جمله شيخ عثمان الازهري از علماي دانشگاه الازهر و ديگر كارشناسان عربي حضور داشتند.
شركت كنندگان در اين نشست به نتايج زيادي دست يافتند از جمله اينكه اخبار و اطلاعات رسيده حاكي است كه درگيري بي‌سر و صدايي بين شاهزاده‌هاي سعودي براي رسيدن به قدرت وجود دارد و آمريكا و اسرائيل نيز در پس پرده اين درگيري قرار دارند چون عربستان براي اين دو طرف، كشور مهم و نخستين متحد راهبردي عليه نيروهاي مقاومت در منطقه به شمار مي‌رود. در اين نشست تاكيد شده است كه درگيري بين وارثان قدرت در دو جبهه مختلف جريان دارد: نخست بين فرزندان عبدالعزيز و دوم بين نوادگان وي است .
جبهه اول درگيري بين فرزندان عبدالعزيز بن سعود و كساني كه از جناح سديري‌‌ها باقي مانده‌اند جريان دارد كه شامل رقابت بين "نايف "، وزير كشور كه مورد حمايت جريان وهايي افرا‌ط‌گراي اين كشور است و همچنين "سلمان "، امير رياض و "سلطان "، ولي‌عهد و وزير دفاع بيمار و از نزديكان به سازمان اطلاعات آمريكا و غرب است به اعتقاد شركت كننندگان در نشست در جبهه ديگر رقابت بين نوادگان و نسل جوان شاهزادگان سعودي است كه مشهورترين آنها "خالد بن سلطان " است كه عملا وزارت دفاع را عهده‌دار است و همچون پدر خود دچار فساد اداري زيادي است و ديگر متعب بن عبدالله، فرزند پادشاه عربستان است كه پدرش طبق دستوري وي را مسئول رياست گارد ملي كه همان ارتش امنيت داخلي عربستان است قرار داده است.
"بندر بن سلطان " نيز كه به اتهام تلاش براي سرنگوني نظام حاكم بر عربستان از يك سال پيش در غيبت به سر برده بود و ماه پيش به رياض بازگشت و كارشناسان بازگشت وي به رياض را با سفر ملك عبدالله به خارج از كشور بي‌ارتباط نمي‌دانند از جمله عناصري است كه براي رسيدن به مسند پادشاهي تلاش مي‌كند. در نشست قاهره تاكيد شده است آمريكا و اسرائيل به دنبال انتقال مسالمت آميز قدرت در عربستان هستند اگرچه آنها مايلند "بندر بن سلطان " كه نيروي آمريكايي محسوب مي‌شود روي كار آيد يا حداقل فردي كه منافع واشنگتن و تل‌آويو را تامين كند. اعضاي نشست همچنين خواستار نجات دادن امكان مقدسه از سلطه آل سعود ، وهابي‌ها و نظارت مجدد آن از سوي امت اسلامي شدند.

0 نظرهای شما: