حذف 35 اثر از فهرست آثار ملي تهديد محسوب مي‌شود

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:

حذف 35 اثر از فهرست آثار ملي تهديد
محسوب مي‌شود

رويکرد جديد ديوان عدالت اداري خلاف قانون است
خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان سرويس: ميراث فرهنگي معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حذف بيش از 35 اثر تاريخي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي را تهديدي جدي براي آثار فرهنگي دانست و تأكيد كرد: اين اقدام خلاف قانون است.
به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، مسعود علويان‌صدر در حاشيه‌ي نخستين همايش ثبت آثار ملي در جمع خبرنگاران درباره‌ي مرمت آثار تاريخي، گفت: سياست سازمان اين است که بحث مرمت را مردم‌گرا کند، چراکه مرمت آثار تاريخي فقط با تکيه بر اعتبارات دولتي ممكن نيست.
او با بيان اين‌که اگر اين استراتژي درست اجرا شود، در مدت يک‌سال اعتبارات ما دوبرابر مي‌شود، افزود: مزيت ديگر اين مشارکت، اضافه شدن مردم براي حفاظت از آثار است.
علويان‌صدر رويکرد جديد ديوان عدالت اداري را خلاف قانون دانست و بيان كرد: ديوان عدالت اداري به يک استفساريه‌ي شوراي نگهبان که اين استفساريه پيش از قانون است، استناد کرده، ولي قانون بعد از آن وضع شده و لازم‌الاجراست. اکنون اختلاف ما با ديوان عدالت اداري بر سر همين موضوع است.
او اين موضوع را تهديدي جدي براي آثار فرهنگي ارزيابي و اظهار كرد: رفع اين مشکل فقط در صورتي ممكن است که موضوع اين استفساريه حل شود.
علويان‌صدر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ي سرانجام مسير شرقي ــ غربي مترو اصفهان، گفت: ابتدا مسيري پيشنهاد شد که بازرسان يونسکو با آن موافقت نکردند. اکنون مسير به‌گونه‌اي طراحي شده است که از بافت تاريخي عبور نکند.
وي هم‌چنين به گلايه‌ي خبرنگاران از برگزاري همه‌ي مراسم و تجمع‌ها در ميدان نقش جهان و آسيب‌هاي واردشده به آن، اين‌گونه پاسخ داد: ميدان نقش جهان جامع‌ترين ميدان شهري کشور است و بايد با توجه به ظرفيت‌هاي آن، گردهمايي‌هاي مردمي در آن برگزار شود.
علويان‌صدر درباره‌ي حفاظت از ميراث فرهنگي با بيان اين‌که سازمان در حد توان، وظيفه‌ي خود را در اين زمينه انجام داده است، بيان كرد: حفاظت از آثاري که به ثبت جهاني رسيده‌اند و رده‌ي حفاظتي دارند، وظيفه‌ي نيروي انتظامي است.
معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ثبت پنج اثر معنوي تعزيه، آيين پهلواني و ورزش باستاني، فرش فارس، فرش کاشان و موسيقي مقامي شمال خراسان در يونسکو اشاره و اظهار کرد: با ثبت اين پنج اثر، تعداد آثار معنوي ثبت‌شده‌ي ايران در يونسکو به هفت اثر رسيد.
او هم‌چنين آماري درباره‌ي پرونده‌هاي ايران در يونسکو داد و گفت: از ميان 130 کشور، فقط 27 کشور توانستند پرونده‌هاي خود را ارائه دهند و پرونده‌هاي ايران هم از نظر کيفي و هم از نظر کمي بهترين جايگاه را داشتند.
وي قدمت آثار تاريخي، ويژگي هنري و معماري، تزيينات وابسته و کارکرد آن در طول تاريخ را از جمله خصوصيات آثار براي ثبت ملي دانست.
1389/09/09 11-30-2010 17:45:49 8909-05942: كد خبر

0 نظرهای شما: