پايتخت از آلودگي تا تعطيلي

احتمال تعطيلي در هفته آينده نيز وجود دارد

پايتخت از آلودگي تا تعطيلي

دنياي اقتصاد- کمیته اضطراری آلودگی هواي پایتخت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به دلیل آلودگی بیش از حد هوا، پایتخت امروز تعطیل است و همزمان معاون استاندار تهران هم اعلام کرد: در صورتي كه آلودگي شهر تهران افزايش پيدا كند، احتمال تعطيلي در هفته آينده نيز وجود دارد.
از سوی دیگر و بر اساس اطلاعات جمع‌آوري شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، افزایش میزان آلاینده‌های هوا مربوط به تمامی مناطق به ویژه مراکز پرتردد است و در تمامی مراکزی که تردد بالا است، میزان آلاینده منوکسید کربن یا یکی از آلاینده‌های هوا بیش از حد مجاز است. حتی در منطقه‌ای مانند سرخه حصار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا افزایش میزان آلاینده‌ها را نشان می‌دهد. تعطیلی امروز پایتخت در شرایطی اعلام شده است که مركز پايش آلودگي استان تهران هم از احتمال ورود هواي پايتخت به شرايط اضطرار خبر داده و خواستار اجراي ماده 7 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا شده است.
هواي آلوده امروز را در تهران تعطيل کرداحتمال تداوم تعطيلي براي هفته آيندهآلودگی هوا، پایتخت را به تعطیلی کشاند.استمرار روند آلودگی هوا که از اوایل هفته جاری در پایتخت آغاز شده و پدیده وارونگی هوا را نیز در پی داشته است سبب شد تا کميته اضطراري آلودگي تهران در نشست دوشنبه شب خود به دليل پايداري هواي آلوده شهر تهران را در روز چهارشنبه سوم آذر (امروز) تعطيل اعلام کند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، مرتضي تمدن استاندار تهران و رييس کميته اضطراري آلودگي هواي شهر تهران در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: به علت تداوم شرايط آلوده هواي تهران و با توجه به اعلام هواشناسي مبني بر افزايش ميزان آلودگي هوا در روز چهارشنبه (امروز) اين کميته تصميم گرفت روز چهارشنبه سوم آذر همه ادارات دولتي، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مدارس و دانشگاه‌هاي شهر تهران تعطيل شوند. البته سازمان‌هاي نظامي، مراکز درماني، اورژانس و دستگاه‌هاي امدادي داراي کشيک مشمول قوانين خاص خود خواهند بود. همچنین مدارس حوزه شهرستان ري شامل ري، فشافويه و كهريزك نیز امروز تعطيل اعلام شد.
ادامه آلودگی هوای تهران تا هفته‌ آيندهمدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور اما با بیان ‌اينکه آلودگی هوا در تهران به وضعیت هشدار رسیده، گفت: متاسفانه هفته آينده نیز در تهران بارندگی نداریم و برای بار دیگر‌اين آلودگی افزایش یافته و وضعیت کنونی تشدید می‌شود.پرویز رضازاده در گفت‌وگو با «مهر» با بیان ‌اينکه فصل پاییز زمان پایداری هوا است و در کنار آن کمبود بارش نیز وجود دارد، گفت: همین مساله موجب تشدید آلودگی هوا به خصوص در تهران که از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ویژه‌اي است و کوه‌ها اطراف آن را محصور کرده‌اند، مي‌شود. مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور تنها راه حل جلوگیری از تشدید آلودگی در تهران را تعطیلی مدارس و ادارات خواند و گفت: تردد بیش از حد خودروها در تهران موجب وارونگی هوا در‌اين فصل مي‌شود که دولت و شهرداری باید برای ‌اين وضع چاره‌اي بیندیشند.
احتمال تعطيلي طي هفته آيندهدر اين ميان مهندس محمودي، معاون عمراني استاندار تهران به «فارس» گفت: در صورتي كه آلودگي شهر تهران افزايش پيدا كند احتمال تعطيلي در هفته آينده وجود دارد. وی همچنین در گفت‌و‌گو با «‌ايسنا» تاكيد كرد كه ميانگين شاخص كيفيت هواي تهران تا پايان روز سه‌شنبه به بيش از 190 PSI رسید و طبق پيش‌بيني‌ها تا امروز اين ميزان به 200 PSI خواهد رسيد و به اين ترتيب وضعيت آلودگي هواي تهران از عصر سه‌شنبه گذشته (دیروز)به حالت «اضطرار» رسیده بوده است. وي در ادامه توضيح داد: مهلت اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هواي شهر تهران در پايان سال 88 تمام شده است و بايد طرح جديدي در اين خصوص تدوين شود كه در جلسه شامگاه دوشنبه مقرر شد پيش‌نويس اين طرح تهيه شده و براي تصويب نهايي به شوراي عالي ترافيك كشور ارائه شود تا در صورت تاييد به هيات دولت برود.
محمودي بيان كرد: يك گروه مهندسي از جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي شريف پيش‌نويس اين طرح را تهيه ‌كرده‌اند و قرار شد وظايف سازمان‌ها و ادارات مسوول در 10 سال آينده در آن مشخص شود، البته استاندار تهران دستور داد تا ظرف 15 روز آينده نظرات هر يك از دستگاه‌هاي مسوول در زمينه آلودگي هوا اخذ شده و به اين پيش‌نويس افزوده شود. بیماران قلبی از منزل خارج نشونداز سوي ديگر ريیس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت به تهرانی‌ها توصیه کرد که برای کاهش آسیب‌پذیری به دلیل آلاینده‌های هوا از انجام ورزش‌های صبحگاهی خارج از محیط‌های بسته خودداری کنند و بیماران قلبی – ریوی از منزل خارج نشوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شیدا ملک‌افضلی گفت: در هنگام آلودگی هوا، حملات قلبی یا تنفسی در گروه‌های در معرض خطر از جمله سالمندان بالای 65 سال که دارای سابقه بیماری‌های قلبی – ریوی هستند، تشدید می‌شود. وی افزود: جوانان و نوجوانان دارای سابقه بیماری آسم و آلرژی که در گروه‌های زیر 16 سال قرار دارند نیز عمدتا به دلیل در معرض قرار گرفتن با آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، ازن و اکسید نیتروژن دچار تشدید حملات آسم و آلرژی می‌شوند.آلودگی هوا مربوط به تمام مناطق استهمچنین به گزارش مهر، بر اساس اطلاعات مرکز مهار تهران که از ‌ايستگاه‌های سنجش آلودگی هوا جمع‌آوری شده، افزایش میزان آلاینده‌های هوا مربوط به تمامي‌مناطق به ویژه مراکز پرتردد است و در تمامي ‌مراکزی که تردد بالا است، میزان آلاینده منواکسید کربن یا یکی از آلاینده‌های هوا بیش از حد مجاز است. حتی در منطقه‌اي مانند سرخه حصار‌ايستگاه سنجش آلودگی هوا افزایش میزان آلاینده‌ها را نشان مي‌دهد.
منواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق پنج آلاینده مهم هوای تهران هستند. وضعیت پاک، سالم، ناسالم، بسیار ناسالم، هشدار، اضطرار و بحران از شاخص‌های اندازه‌گیری هوا هستند و با‌ اين شاخص‌ها هوای تهران اندازه‌گیری می‌شود.واکنش قالیبافدر همین حال محمد باقر قالیباف شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاري دهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك به تصمیم دولت برای تعطیلی پایتخت واکنش نشان داد و گفت: استانداري در اين زمينه تصميم گرفت و امروز را تعطيل اعلام كرد. شهردار تهران ادامه داد: ما از تعطيلي امروز به دليل آلودگي هوا استقبال مي‌كنيم، ولي به اقتصاد كشور لطمه وارد مي‌شود.
احتمال ورود هوای تهران به شرایط اضطرار مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران با اعلام شرایط هشدار، احتمال ورود هوا به شرایط اضطرار را نیز داده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، در اطلاعیه مرکزپایش آلودگی هوای استان تهران آمده است: باتوجه به اعلام استمرار ماندگاری هوا در کلان شهر تهران تا پایان این هفته و براساس آمار اخذشده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران که نسبت به روز گذشته در اغلب پارامترهای آلاینده روند افزایشی را نشان می دهند (میانگین 65= PSIS) برای منواکسیدکربن، 97 - PSI برای ذرات معلق 10 میکرون و 153 - PSI برای ذرات معلق کمتر از 2،5 میکرون) با اعلام شرایط هشدار، احتمال ورود به شرایط اضطرار نیز وجود دارد. در این اطلاعیه افزوده شده است: حسب تصمیمات متخذه در نشست کارگروه مواقع اضطراری آلودگی هوای استان 1/9/89 منطبق با دستورالعمل ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، اقدامات وضعیت اضطرار برای روز چهارشنبه 3/9/89 مبنی بر تعطیلی مراکز آموزشی و توقف فعالیت‌های صنعتی و عمرانی آلوده‌زا و تشدید کنترل معاینه فنی خودروها در مبادی ورودی طرح ترافیک و تعلیق فعالیت اداری و... صورت پذیرد.

0 نظرهای شما: