آلودگي هواي تهران هنوزبا استانداردهاي پارسال اندازه‌گيري مي‌شود!

تهران در «هشدار»

آلودگي هواي تهران هنوزبا استانداردهاي
پارسال اندازه‌گيري مي‌شود!

مديرعامل كنترل كيفيت هوا: تهران براساس استانداردهاي امسال‌١٢٧روز ناسالم بود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست در حالي كه بر اساس مصوبه مردادماه سال 88 كميسيون زيربنايي صنعت و محيط زيست دولت قرار بود استانداردهاي هواي پاك در كشور امسال و سال آينده ارتقا يابد مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اينكه اين مصوبه اجرا نشده است گفت: متاسفانه حد مجاز آلودگي هوا هم اكنون در تهران بر اساس استانداردهاي سال 88 اندازه گيري مي‌شود!
دكتر يوسف رشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بر اساس ابلاغيه مردادماه سال 88 كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست دولت كه به سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ شده است قرار بود حد مجاز آلاينده ذرات معلق براي هر شبانه روز در سال گذشته 150 ميكروگرم بر متر مكعب، سال جاري 90 ميكروگرم بر متر مكعب و سال آينده 50 ميكروگرم بر متر مكعب شود اين در حاليست كه هنوز هم آقايان به جاي استاندارد سال 89 استانداردهاي سال 88 را ملاك عمل قرار داده‌اند!
وي با اشاره به اينكه بر اساس استانداردهاي سال 88، در سال جاري 21 روز هواي تهران به لحاظ آلاينده ذرات معلق فراتر از شرايط سالم بوده است افزود: اين در حاليست كه اگر استانداردهاي مصوب امسال را ملاك عمل قرار دهيم، پايتخت 127 روز را در شرايط «ناسالم»، «بسيار ناسالم» و يا «خطرناك» به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون سپري كرده است.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا افزود: اگر همين وضعيت را بر اساس استاندارد مصوب سال 90 بسنجيم بايد گفت كه تهران امسال 237 روز به لحاظ آلاينده ذرات معلق در شرايط «ناسالم» بوده است.
وي با اشاره به بازنگري دستورالعمل مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران به ايسنا گفت: اين دستورالعمل براي تصميم نهايي به شورايعالي ترافيك ارسال شده است اين در حاليست كه ضميمه اين دستورالعمل جدولي بود كه ارتباط بين PSI و استانداردهاي آلودگي هوا را مشخص مي‌كرد و قرار بود وزارت بهداشت اين جدول را تدوين كند.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا خاطرنشان كرد: با گذشت بيش از 6 ماه از ارائه اين دستورالعمل به شورايعالي ترافيك هنوز وزارت بهداشت اين جدول را تهيه نكرده است!
به گزارش ايسنا، از مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران نيز خبر رسيد كه هواي پايتخت در شرايط هشدار قرار دارد بر اين اساس غلظت كليه آلاينده‌ها به غير از ازن نسبت به روز گذشته افزايش يافته و به اين ترتيب غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط هشدار است كه پيش بيني مي‌شود در روز سه شنبه نيز با توجه به آسماني صاف و غبار آلود در تهران شاخص كيفيت هوا همچنان در شرايط هشدار باقي بماند.
افزايش تشديد بيماريهاي قلبي و ريوي و مرگ و مير زودرس در افراد مبتلا به بيماري قلبي و افراد مسن و افزايش تعداد تنفس در عموم افراد از جمله اثرات افزايش آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون بوده لذا به كليه افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي و ريوي، سالمندان و كودكان اكيدا توصيه شده است از فعاليت‌هاي طولاني مدت و سنگين در فضاي باز اجتناب كرده و بقيه افراد نيز فعاليت طولاني و سنگين خود را در فضاي باز كاهش دهند.
به گزارش ايسنا، تمامي اين مسائل در حالي است كه بر اساس پيش بيني سازمان هواشناسي كشور ميزان غلظت آلاينده‌ها در تهران تا روز چهارشنبه همچنان رو به افزايش است.
آمارها نشان مي‌دهد هم اكنون ميانگين آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون از نيمه شرايط ناسالم نيز فراتر رفته است به شكلي كه در تمامي ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا ميزان اين آلاينده فراتر از حد مجاز مي‌باشد. همچنين ميزان آلاينده مونوكسيد كربن در ايستگاه استانداري، پونك و آزادي، دي اكسيد نيتروژن در اتوبان محلاتي، استانداري، اقدسيه، بهاران، پارك رز، ژئوفيزيك، شهرداري منطقه 4، شهرداري منطقه 11، شهرداري منطقه 16، آزادي، پارك ترافيك پونك، پارك شكوفه، پارك قائم، پاسداران، دانشگاه شهيد بهشتي، علم و صنعت، سوهانك و قلهك و آلاينده ذرات معلق نيز در اتوبان محلاتي، بهاران، پارك رز، شهرداري منطقه 16، ميدان فتح، آزادي و قلهك در شرايط ناسالم قرار دارند.
از سوي ديگر ميانگين آلاينده دي اكسيد نيتروژن نيز در پايتخت از مرز شرايط سالم فراتر رفته است.
به گزارش ايسنا قرار است كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران عصر امروز به رياست استاندار تهران و بدون حضور خبرنگاران تشكيل جلسه دهد.
1389/09/01 11-22-2010 14:04:37 8909-00569: كد خبر

0 نظرهای شما: