آمار نگران‌کننده ابتلا به "سرطان کبد" در استان فارس؛

آمار نگران‌کننده ابتلا به "سرطان کبد" در استان فارس؛
يك کارشناس مسؤول:
سالانه140نفر در فارس به سرطان کبد
مبتلامي‌شوند مهمترين علت، ابتلا به هپاتيت B و C است
1388/10/08 12-29-2009 08:25:10 8810-02644: كد خبر خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز سرويس: شهرستان‌ها
کارشناس مسؤول ثبت و کنترل سرطان در استان فارس گفت: سالانه حدود 140 نفر در فارس به سرطان کبد مبتلا مي‌شوند.
دکتر "مهين فرهمند"، در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، افزود: طبق آخرين اطلاعات، تعداد مردان مبتلا به اين نوع سرطان معمولاً بيشتر از زنان است به‌طوري که در فارس بر اساس آخرين آمار در سال 87، تعداد 60 زن و 79 مرد دچار سرطان کبد شده‌اند.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه سرطان کبد در گذشته از سرطان‌هاي شايع در کشورهاي توسعه‌يافته گزارش مي‏شد و هم اکنون در کشورهاي در حال توسعه روبه افزايش است، به نظر مي‌رسد مسئولان بيش از پيش بايد به عوامل خطر که مهمترين آن ابتلا به هپاتيت نوع B و C است، توجه داشته، ابتلا به اين نوع سرطان را کاهش دهند.
کارشناس مسؤول ثبت و کنترل سرطان در استان فارس اضافه کرد: مبتلايان به سرطان کبد در فارس بيشتر در گروه‌هاي سني 50 سال به بالا قرار دارند و حتي بر اساس آخرين آمار سالانه در گروه سني زير 20 سال 7 مورد گزارش شده و در زنان متأسفانه در تمام گروه‌هاي سني، ابتلا به اين نوع سرطان ديده شده است.
دکتر فرهمند گفت: سرطان کبد دوازدهمين سرطان شايع در استان است و با توجه به افزايش روزافزون آن، مردم و مسئولان بايد اهميت پيشگيري از آن را جدي بگيرند.
وي ادامه داد: کبد يکي از حساس‌ترين و عجيب‌ترين دستگاه‌هاي بدن است که تقريباً همه مواد سمي، شيميايي و سلول‌هاي بيگانه به نحوي از اين دستگاه پيچيده عبور مي‌كنند و با فعاليت کبد، تحت کنترل درمي‌آيند. به همين دليل آن را به عنوان بزرگ‌ترين آزمايشگاه بدن مي‌شناسند. ويروس‌ها مهمترين گروه‌هايي هستند که به کبد آسيب مي‌رسانند و آن را ملتهب و فرد را مبتلا به هپاتيت مي‌کنند.
اين مقام مسؤول دانشگاه علوم پزشکي شيراز، گفت: تاکنون ويروس‌هاي مختلفي شامل A و B و C و D سبب بروز هپاتيت شده‌اند که ويروس B و C به عنوان عامل سرطان شناخته شده‌اند.
دکتر فرهمند معتقد است: مواد سمي و داروها مي‌توانند موجب ايجاد هپاتيت شوند که الکل مشهورترين ماده شيميايي است که زيان‌هاي غيرقابل برگشتي به کبد وارد مي‌کند.
کارشناس مسؤول ثبت و کنترل سرطان در استان فارس افزود: غذاهاي آلوده به سم قارچ آفلاتوکسين که بيشتر روي مغزهاي گردو، بادام، پسته و خوارکي‏هايي از اين قبيل مي‏نشيند يکي از دلايل اصلي ابتلا به سرطان کبد در کشور است.
وي گفت: ويروس هپاتيت B منجر به التهاب کبدي و در دراز مدت، سرطان کبد مي‌شود. در بررسي‌هاي تحقيقاتي مشخص شده که 90 درصد علت اين سرطان‌ها آلودگي به هپاتيت B است.
کارشناس مسؤول ثبت و کنترل سرطان افزود: سرطان اوليه کبد که به وسيله اين ويروس‌ها ايجاد مي‌شود غيرقابل درمان است و در مدت کوتاهي به مرگ منجر مي‌شود در حالي که آلودگي به ويروس کاملاً قابل پيشگيري است.
دکتر فرهمند اظهار کرد: واکسيناسيون غلبه ويروس هپاتيت B از حدود 16 سال قبل براي نوزادان استان فارس شروع شده و دانشگاه علوم‌پزشکي شيراز در مورد نوجواناني که قبل از شروع واکسيناسيون همگاني، به دنيا آمده‌اند نيز به منظور پيشگيري از بروز اين نوع هپاتيت، اقدام به تزريق واکسن کرده است.
وي استفاده از سونوگرافي را بهترين وسيله تشخيص سرطان اوليه و ثانويه در کبد دانست.

0 نظرهای شما: