مشايي:

مشايي:
خيلي از نخبگاني كه در صدر نظام هستند در
انحرافات سال‌هاي پيش از اين سهيم‌اند


1388/10/09 12-30-2009 13:49:01 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
رييس دفتر رييس‌جمهور در مراسم توديع و معارفه‌ معاونان ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با اشاره به اتفاقات اخير اظهار كرد: خيلي از نخبگان كه در صدر نظام هستند در انحرافات سال‌هاي پيش از اين سهيم هستند اما جسارت اصلاح ندارند


. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اسفنديار رحيم‌مشايي در ابتداي سخنانش با تسليت فرارسيدن ايام عزاداري امام حسين (ع) با عذرخواهي از تاخير در شروع برنامه به دليل يك ملاقات خارجي، هم‌چنين با تشكر از محمدزاده معاون پيشين ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور گفت: مسووليت در اين حوزه حساس و انصافا به دلايل مختلف سخت است.
وي افزود: در اين حوزه خدمات شايسته‌اي انجام شد.
مشايي در ادامه خطاب به حضار گفت: شما خود جنس كار رسانه‌اي را مي‌شناسيد و كار رسانه‌اي در دفتر رييس‌جمهور از همه جا سخت‌تر و حساس‌تر است.
وي افزود: البته آقاي محمدزاده از اين سمت كنار گذاشته نشدند. آقاي رحيمي قصد تحول در معاونت اول رييس‌جمهور و تحرك بيشتر در اين حوزه را داشتند و نيازمند همكاري توانا و متعهد و علاقه‌مند بودند از حضور آقاي محمدزاده استفاده كنند؛ از اين رو آقاي محمدزاده به دفتر معاون اول رييس‌جمهور رفتند. اخلاق من نيز اين است كه اگر در جايي كسي با من كار كند و جايي ديگر او را بخواهد و خود فرد نيز براي رفتن موافق باشد، مقاومتي نمي‌كنم؛ البته تغييراتي كه در دفتر انجام و تقاضايي كه انجام شد ناگهاني بود و ما نتوانستيم جايگزين سريعي داشته باشيم و كمي از اين بابت متضرر شديم.
رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌كه براي جايگزيني آقاي محمدزاده، با افراد مختلفي مشورت كردم، گفت: گزينه‌ها و نظرات مختلفي مطرح بود و در مجموع پس از مشورت‌ها و رايزني‌ها تصميم گرفته شد آقاي صالحي‌مرام كه مرام ايشان صالح است در اين سمت قرار بگيرند و ان‌شاءالله در اين سمت موفق باشند؛ چرا كه كار دشوار و سختي را بر عهده دارند.
رحيم‌مشايي در ادامه با بيان اين‌كه در مورد اطلاع‌رساني در دولت ديدگاههاي مختلف مطرح و انتقاداتي نيز به دولت مطرح شده است، اظهار كرد: از جمله اين‌كه گفته مي‌شود توفيقات دولت در ارائه توانمندي‌ها، ظرفيت‌ها و كاركردهايش در حد مطلوب نبوده است.
وي با بيان اين‌كه بايد معناي اين سخن را تبيين كرد، افزود: در تبيين اين سخن بعضي وقت‌ها بي‌انصافي مي‌بينيم و برخي مي‌گويند معناي اين سخن اين است كه توان ضعيف بوده و كم كار شده، اما چون خودم به كار رسانه‌اي تا حدودي اشراف دارم معتقدم اين قضاوت يعني اين‌كه كم كار شده، نادرست است و صحيح نيست؛ البته اين‌كه بگوييم نسبت به حجم كار و ظرفيتي كه براي اطلاع‌رساني بوده، كاري كه انجام شده نقطه‌ آرماني نبوده، حرف درستي است، ولي همان‌طور كه گفتم نتيجه‌ اين سخن اين نيست كه كم كار شده و توانمندي‌ها ضعيف بوده است. من معتقدم كار اطلاع‌رساني دولت و توليد خبر در چهار سال گذشته براي مشتريان اخبار، فوق‌العاده گسترده و سنگين و حتي بي‌نظير است.
وي با بيان اين‌كه جمع‌بندي درستي از كار رسانه‌اي به عنوان عملكرد دولت اتفاق نيفتاده و من از دوستان مي‌خواهم اين كار را به صورت پروژه‌اي تعريف و در مورد آن مطالعه كنند، گفت: دستاورد بزرگي در اين زمينه برروز كرده كه ما از آن غفلت كرده‌ايم.
مشايي افزود: من معتقدم كار دولت در حوزه‌ي رسانه در طول چهار سال گذشته مانند ديگر حوزه‌ها سنگين و بي‌نظير بوده و مثل ساير بخش‌ها قابل مقايسه با دولت‌هاي پيشين نيست.
وي هم‌چنين با اشاره به اين‌كه گاهي اوقات مشاهده مي‌كنيم مرز تبليغات و اطلاع‌رساني مخلوط مي‌شود و از يكديگر مشخص نمي‌شود، گفت: دولت در بخش تبليغات بوده و بيشتر انتقادات به دولت نيز از منظر تبليغات است و دولت در پاسخ به تبليغات منفي كه عليه‌اش صورت گرفته ضعيف بوده است، البته سياست دولت اين بوده كه در اين بخش حركت عميقي انجام ندهد و سياست خود رييس‌جمهور هم اين بود كه دولت در اين عرصه چندان براي پاسخگويي وارد نشود.
مشايي افزود: حجم سنگين تهاجم تبليغاتي عليه دولت شكل گرفته و در جريان بوده كه در گذشته سابقه نداشته و قابل مقايسه نيست. اگر حتي 30 سال را روي هم جمع كنيم از نظر كمي و كيفي، مقابله‌ي تبليغاتي كه با دولتها، از طريق رسانه‌ها در داخل و خارج صورت گرفته، قابل مقايسه با اين چهار سال نيست، اما همان‌طور كه گفتم سياست دولت اين نبوده كه در اين عرصه وارد شود و آقاي احمدي‌نژاد نيز چنين سياستي نداشت. شما مي‌بينيد آقاي رييس‌جمهور در انتخابات دور اول حاضر نشد يك عكس براي انتخابات بگيرد. به عنوان شاهدي كه حضور داشته مي‌گويم ايشان حاضر نشد يك قيافه و يا فيگور خاص براي انتخابات بگيرد و اعتقادي به اين امر نداشت، همين نگاه در كار دولت در جاهاي مختلف نيز بروز و ظهور پيدا كرد.
وي ادامه داد: رييس‌جمهور اعتقاد داشت تا حد امكان وارد پاسخگويي به اين عرصه نشويد و در دولت نيز عده‌اي اين نگاه را قبول نداشتند. البته من با نظر رييس‌جمهور موافق بودم و خودم به عنوان اهداف هجمه، در دو سال اول به اين هجمه‌ها جواب ندادم، برخي گفتند اين طرف سرش را بالا نمي‌كند و حتي شكايتي هم نمي‌كند پس به سمت او شليك كنيد.
رييس‌دفتر رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: اگر در دو سال اول به اين مساله مي‌پرداختيم دو اتفاق رخ مي‌داد. اتفاق اول اين بود كه فضاي منفي كه پيش از دولت نهم در بين مردم شكل گرفته بود دوباره شكل مي‌گرفت؛ چون تلخي آن در كام مردم نشسته بود و تلاش مي‌شد دولت همان وجهه را در بين مردم پيدا كند، اما رييس‌جمهور به درستي تشخيص داد نبايد وارد اين دام شد و از اين دام عبور كرديم.
وي با اشاره به اهميت نگاه و قضاوت افكار عمومي افزود: اگر يك مدير بتواند يك قضاوت عمومي و فراگير خوب در افكار عمومي اجتماع پيدا كند باري را كه بر عهده دارد آسان‌تر مي‌تواند به مقصد برساند و اگر پيدا نكند كار سخت مي‌شود.
مشايي ادامه داد: اين‌كه به چه ميزان كار انجام مي‌شود يك بحث است و اين‌كه چه احساسي در بين مردم وجود دارد بحث دوم است و بسيار مهم است كه مردم چه تلقي‌اي دارند.
مشايي افزود: آقاي احمدي‌نژاد معتقد بود نبايد وارد اين ماجرا و دام شد؛ چرا كه اين دام بزرگي است و اگر وارد اين دام شويم باعث مي‌شود اين تلقي در جامعه ايجاد شود كه اينها نيز مثل بقيه هستند و دولتي كه درگير اين مسائل شود قدرت تحرك لازم را در مسووليت اجرايي از دست مي‌دهد و نمي‌تواند كارش را انجام دهد.
وي هم‌چنين با بيان اين‌كه آقاي احمدي‌نژاد فردي بسيار بسيار باهوش، استراتژيك و خوش‌فكر است، گفت: من ديشب در شوراي اطلاع‌رساني گفتم بايد در يك برنامه‌ تلويزيوني تبيين كنيم كه احمدي‌نژاد چگونه است.

0 نظرهای شما: