محمد‌نژاد در گفتگوي مشروح با فارس:

محمد‌نژاد در گفتگوي مشروح با فارس:
طرح تفكيك جنسيتي به صورت آزمايشي در يك دانشگاه اجرا شود
خبرگزاري فارس: معاون پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري با بيان اينكه در حال حاضر نمي‌دانيم دانشگاه ايده‌آل مكتب اسلام، مختلط است يا تك‌جنسيتي، گفت:‌ پيشنهاد ما اين است كه طرح تفكيك جنسيتي به صورت آزمايشي در يك دانشگاه اجرايي شود.به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، بحث تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها چند وقتي است كه به يكي از سوژه‌هاي داغ در حوزه دانشگاه در عرصه رسانه‌ها تبديل شده است.
اين موضوع پس از طرح اوليه از سوي يكي از مسئولان، به سرعت مورد تحليل و نقد شخصيت‌هاي مختلف قرار گرفت كه تعدادي از آنها اين طرح را مناسب دانسته و عده‌اي ديگر انتقاداتي به آن وارد مي‌كردند. از اين روي به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمين حبيب محمدنژاد معاون پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها رفتيم تا از وي نتايج پژوهش‌هاي مختلف صورت گرفته در اين زمينه را جويا شويم. آنچه در پي مي‌آْيد، مشروح گفتگوي فارس با معاون پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها است.
لازم به ذكر است، گفتگوي فارس با حجت‌الاسلام والملسمين درباره مباحث مختلف دانشگاه‌ها از جمله آسيب‌هاي اجتماعي دانشگاه‌ها، ازدواج دانشجويي، اعتياد دانشجويان و ... در روزهاي آتي منتشر خواهد شد.
*فارس: آقاي محمدنژاد! تا كنون در بحث تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها، پژوهشي صورت گرفته است؟ -محمدنژاد: ما در معاونت پژوهشي نهاد در بحث تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها مطالعاتي در بخش 3 دانشگاه‌ شهيد بهشتي، امام صادق(ع) و الزهرا انجام داده‌ايم. همچنين قبلا مطالعاتي توسط دانشگاه آزاد در برخي واحدهايي از اين دانشگاه كه تك جنسيتي هستند و يا تفكيك جنسيتي در آنها وجود دارد، صورت گرفته بود كه نتايج آن به خدمت رياست نهاد رسيد، در اين مطالعات آمده بود كه خانواده‌ها و دانشجويان از محيط غير مختلط رضايت بالايي دارند؛ بصورتيكه دانشجويان اظهار كرده بودند كه ما در محيط غير مختلط راحت‌تر تحصيل مي‌كنيم همچنين خانواده‌هاي اين دسته از دانشجويان نيز مي‌گفتند ما نگراني و دغدغه‌اي ندارم و دانشگاه‌ به اين شكل را محيط امني براي فرزندان خود مي‌دانيم.
پس از اينكه نتيجه اين مطالعه در اختيار رئيس نهاد قرار گرفت، پيشنهاد دادند كه توسط معاونت پژوهشي مطالعه‌اي در اين زمينه صورت بگيرد و ما نيز اين مطالعه را سال گذشته انجام داديم و برخي از نتايج آن را در اختيار رسانه‌ها گذاشتيم به اين دليل كه احساس مي‌كرديم اين نتايج، نتايج علمي خوبي است، يكي از نتايج اين مطالعه اين بود كه بين اختلاط و پيشرفت علمي رابطه مثبتي وجود ندارد، يعني در واقع اين طور نيست كه دانشگاه‌هاي مختلط از لحاظ علمي پيشرفت بيشتري نسبت به دانشگاه‌هاي غير مختلط و تفكيك جنسيتي داشته باشند بنابراين اين نتيجه برخلاف ادعاي بسياري از دانشگاه‌ها و دانشجويان علاقه‌مند به دانشگاه‌هاي مختلط بود چراكه اين دانشجويان مي‌گفتند در اين دانشگاه‌هاي مختلط رقابت بسيار زياد است و در نتيجه پيشرفت علمي نيز بيشتر است.
درحالي كه اين مطالعه مي‌گفت، چنين چيزي وجود ندارد و ما نيز وقتي اين سه دانشگاه را با يكديگر مقايسه كرديم به اين نتيجه رسيديم كه رابطه بين پيشرفت علمي و اختلاط جنسيتي معنادار نيست.
با توجه به اينكه مطالعه انجام شده، در جمع‌بندي احساس كرديم كه در برخي از موضوعات در كشور ما اجحاف شده است به اين صورت كه اولا ما هيچ دانشگاهي به عنوان يك دانشگاه پايلوت و نمونه براي يك الگوي تفكيك جنسيتي در كشور نداريم چراكه دانشگاه‌هايي كه در كشور وجود دارند يا مانند دانشگاه امام صادق يك دانشگاه، با اهداف محدود است كه با شرايط خاص جذب دانشجو مي‌كند و نمي‌تواند براي ما يك پايلوت باشد و يا مانند دانشگاه الزهرا به عنوان يك دانشگاه تك جنسيتي نمي‌تواند براي ما نمونه باشد به اين دليل كه ما براي الگو به يك دانشگاه تفكيك جنسيتي شده نياز داريم نه يك دانشگاه تك جنسيتي لذا اين دانشگاه نيز از نظر ما به عنوان يك نمونه مطالعاتي دقيق نمي‌تواند قرار بگيرد.
الگوي نمونه ما رد اين مطالعه مي‌بايست دانشگاهي جامع باشد و تمام رشته‌ها را نيز داشته باشد و همچنين عوامل تاثيرگذار بر افت تحصيلي و يا عدم موفقيت آموزشي نيز در آن دانشگاه رفع شده باشد تا فقط عامل تفكيك جنسيتي آن مورد مطالعه قرار بگيرد و عوامل ديگري كه مطالعه را تخريب مي‌كند، وجود نداشته باشد تا نتايج دقيقي در اختيار جامعه علمي قرار بگيرد كه متاسفانه در اين حوزه ما يك پايلوت و نمونه نداريم و به نظر من اين موضوع يك ظلم است.
*فارس: به نظر شما بحث تفكي جنسيتي چه آثار مثبتي مي‌تواند داشته باشد؟ -محمدنژاد: من بارها گفتم به دليل اينكه هيچ نمونه‌اي در كشور نداريم، نمي‌دانم كه اين بحث چه آثار مثبتي مي‌تواند داشته باشد اما يك بحث نظري وجود دارد و آن اينكه در باورها و اعتقادات ما تاكيد شده كه ارتباط بين جنس‌هاي مخالف با يكديگر بايد حداقل باشد تا جوان‌ها به گناه نيفتند لذا يك نظام اسلامي موظف است فضايي را ايجاد كند كه در آن ارتباط جنس‌هاي مخالف در حداقل باشد. اما قطعا نمي‌دانيم كه نمونه‌ ايده‌آل مكتب ديني ما يك دانشگاه مختلط است و يا اين نمونه ايده‌آل يك دانشگاه تفكيك شده جنسيتي است.
البته ادعاها و مطالبه‌هاي زيادي در اين زمينه از سوي جامعه ديني ما وجود دارد همچنين در مطالعاتي كه خود ما در اين زمينه انجام داديم مشخص شد كه خانواده‌هاي دانشجويان دانشگاه‌هاي تفكيك جنسيتي و يا تك جنسيتي، اكثرا متدين هستند يعني ميزان دين‌داري در اين خانواده‌ها بيشتر است و اين نشان مي‌دهد كه خانواده‌هاي مذهبي علاقه‌مند هستند كه دانشگاه‌ها فضايي را ايجاد كنند كه جوان‌هايشان در يك فضاي امن تحصيل كنند. با اين پيشينه ما احساس مي‌كنيم كه لازم است حداقل به عنوان يك آزمون از ابتداي ورود دانشجويان به تحصيل تا انتهاي آن و ورود به فضاي اشتغال، يك بار اين مطالعه انجام بگيرد و پاسخ بگيريم كه آيا يك دانشگاه ايده‌آل در جامعه، دانشگاه تفكيك شده جنسيتي است كه مانع ازدواج، اشتغال و دل‌مشغولي‌هاي غير تحصيل در جامعه دانشگاهي ما وجود ندارد و يا دانشگاه ايده‌آل دانشگاه مختلط است و در آن دانشگاه فكر دانشجو بسوي ديگري نمي‌رود و نشاط دانشگاه حفظ مي‌شود.
*فارس: شما اثر سو و يا آثار مثبت دانشگاه‌هاي غير مختلط را پيش‌بيني نكرده‌ايد؟ -محمدنژاد: ما نمي‌توانيم در اين مورد ادعا كنيم، چراكه اين پيش‌بيني در فضاي غير علمي و غير تجربي است؛ اما اگر تاريخ را مطالعه كنيم مي‌بينيم كه در تاريخ ايران فضاهاي مختلط بسيار كم است. در واقع فضاي تحصيلي مختلط، براي مدرنيته و زماني است كه تحصيلات جديد ايجاد شد در حاليكه قبل از آن فضاهاي تفكيك شده وجود داشت همچنين تاريخ ايران نشان مي‌دهد كه ما در با آن فضاهاي تفكيك شده نيز در جهان عقب‌ افتاده نبوديم و تاريخ و تمدن درخشاني داشتيم اما آيا اين درخشندگي مربوط به تفكيك فضا بود، با قطعا نمي‌توان پاسخ داد، اما حداقل مي‌توان گفت كه تفكيك جنسيتي هيچ‌گاه ضربه‌اي به علم نزده است و مركز علمي ايران در گذشته موفق نيز بوده است، بنابراين بايد پرسيد كه ما چرا اين مطالعه را انجام ندهيم و متاثر از هياهويي كه اغلب توسط بيگانگان انجام مي‌گيرد، اين پژوهش را تعطيل كنيم.
همه شاهد بوديم كه وقتي اين موضوع را مطرح كرديم، عده‌اي بدون اينكه ذيل و سطر صحبت ما را بخوانند، به محض اينكه عنوان تفكيك جنسيتي را ديدند، هياهويي به راه انداختند كه اينها مي‌خواهند در خيابان‌ها نيز ديوار كشيده و عصر حجر را احيا كنند؛ يكي از هياهوها نيز اين بود كه مي‌گفتند اينها مي‌خواهند جوان‌ها يكديگر را نبينند و ازدواج نكنند اما بايد بگويم كه دانشگاه الزهرا يك دانشگاه تك جنسيتي است اما در آن ازدواج دانشجو‌ها هيچ مشكلي ندارد چرا كه فقط اين طور نيست كه اگر دانشجويان در كلاس يكديگر را بينند ازدواج مي‌كنند و اگر نديدند ديگر ازدواج نمي‌كنند، به نظر من مگر چه اشكالي دارد كه يك دانشگاه تفكيك جنسيتي شده كه هم دانشجوي پسر دارد و هم دانشجوي دختر، فراهم كنيم تا جوانان در يك فضاي سالم تحصيل كنند و در يك كلاس جدا از هم بنشينند و هم با يكديگر آشنا شده و ازدواج كنند چراكه ما موافق ازدواج هستيم و نهاد نمايندگي رهبري يكي از مشوقين جدي ازدواج‌هاي دانشجويي است.
به نظر من ما نبايد از يك مطالعه علمي كه تاريخ درخشاني دارد، به اين ميزان كنار بكشيم و هميشه آن را زير سوال ببريم و احساس كنيم كه پس از گذشت چندين دهه از تاسيس دانشگاه‌ها به شكل مدرن، بحث از صد سال پيش كردن عقب ماندگي و به تاريخ پيوستن ما است، در حالي كه چنين نيست و تاريخ ما به دليل درخشان بودنش، مي‌تواند تجربه مجددي براي ما باشد و يا چه اشكالي دارد كه اگر الگوي ما موفق باشد، به جهان نيز اين الگو را ارائه دهيم.
در اين زمينه پيشنهاد ما اين است كه يك دانشگاه موفق را تعيين كنند و دانشجويان نيز به صورت داوطلب بيايند كه قطعا اين دانشگاه پر خواهد شد و اين پژوهش انجام شود تا آثار و اشكالات دانشگاه تفكيك جنسيتي شده، مشخص شود. بحث تفكيك جنسيتي را ما به اين شكل مطرح كرديم تا اجازه مطالعه در اين موضوع داده شود كه ظاهرا برخي از آقايان نيز استقبال كردند اما خيلي جالب است كه يكي از اين آقايان مي‌گفت، يكي از صاحب‌نظران يك كشور اروپايي گفته بود كه اجراي اين پيشنهاد در ايران نه تنها يك كار علمي است بلكه ما پيشنهاد مي‌دهيم كه يكي از دانشگاه‌هاي برتر جهان به اين موضوع اختصاص داده شود و آزمايش كنيم كه اگر اين موضوع واقعا چنين نتيجه‌اي مي‌دهد و دانشجويان در يك فضاي تفكيك شده جنسيتي موفق‌تر است همين طرح اجرا شود چراكه مگر ما غير از علم و تحصيل از دانشگاه‌ مطالبه‌گر هستيم.
به نظر من اين درخواست چندان دور از عقل و منطق نيست و پيش‌بيني من اين است كه چنين دانشگاهي موفق خواهد بود چراكه من در دانشگاه تهران در واحد پرديس قم تحصيل كردم و در آن دانشگاه فضا ديني‌تر و مذهبي‌تر بود و تا حد امكان كلاس دختر و پسر جدا از هم تشكيل مي‌شد لذا من موفقيت پرديس قم نسبت به دانشكده‌هاي ديگر دانشگاه تهران را بهتر و بيشتر ارزيابي مي‌كنم، حتي بر طبق گزارشات خود دانشگاه نيز اكثر قبول‌شدگان كارشناسي ارشد از پرديس قم بودند.
گفتگو از؛ مونا رحيم‌بصيري

0 نظرهای شما: