هشدارنسبت به شيوع مصرف كراك به دليل كم‌هزينه ودردسترس بودن؛

هشدارنسبت به شيوع مصرف كراك به
دليل كم‌هزينه ودردسترس بودن؛
يک پژوهشگر اعتياد درگفت‌وگوباايسنا:
كراك رتبه اول مصرف مواد در جامعه را كسب خواهد كرد
1388/10/08 12-29-2009 10:34:52 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: آسيب‌هاي اجتماعي
به گفته يک كارشناس آسيب‌هاي رفتاري و پژوهشگر حوزه اعتياد، متاسفانه مصرف‌کنندگان کراک در كشور نسبت به مصرف كنندگان هروئين داراي سن کمتر هستند و با توجه به كم هزينه بودن و در دسترس بودن اين ماده در سطح كشور، مي‌توان تصور كرد كه كراك رتبه اول مصرف مواد در جامعه را كسب خواهد كرد
. پرويز خرمي، در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشويان ايران (ايسنا)، با هشدار نسبت به شيوع مصرف كراك در جامعه، افزود: مصرف اين ماده، علاوه بر واردكردن آسيب‌هاي شديد جسمي به مصرف كننده كه بعد از گذشت زمان كوتاهي از آغاز مصرف ظاهر مي‌شود، موجب افت شديد عملکرد خانوادگي، شغلي و تحصيلي افراد مصرف كننده مي‌شود.
وي با بيان اينكه کراک موجود در ايران با کراک همه كشورهاي دنيا متفاوت است، اظهار كرد: كراك مصرفي در ايران هرويين فشرده و خالص است؛ حال آن كه كراك مصرفي در ساير كشورهاي دنيا از جمله كشورهاي اروپايي، كوكايين است و همين امر، شدت عوارض مصرف كراك ايراني در برابر كراك خارجي را نشان مي‌دهد.
اين كارشناس آسيب‌هاي رفتاري و پژوهشگر حوزه اعتياد در ادامه با اشاره به يافته‌هاي پژوهش‌هايي كه تاكنون درباره ميزان شيوع مصرف كراك در جامعه و عوارض اعتياد به اين ماده انجام شده است، خاطر نشان كرد: بر اساس يافته‌هاي اين پژوهش‌ها، «کنجکاوي و بي‌اطلاعي نسبت به اعتيادآور بودن روحي و جسمي شديد اين ماده» و «دسترسي آسان» از مهمترين عوامل شيوع مصرف كراك در جامعه به ويژه در بين جوانان است.
وي همچنين با اشاره به علايم مصرف كراك، يادآور شد: بو نداشتن، راحتي مصرف، نشئگي بالا و لذت و زمان کمتر براي مصرف از دلايل مهم گرايش به مصرف کراک است كه براي مقابله با آن بايد اطلاع‌رساني‌ها در اين حوزه بيش از پيش افزايش يابد.
خرمي در پايان بي‌خوابي، ضعف، کابوس شبانه، انواع تيك عصبي، پرخاشگري شديد، اضطراب، بي‌قراري، حساسيت به سر و صدا، وسوسه مصرف، درد بدن، خميازه‌هاي شديد، عطسه، آبريزش بيني، تعريق، بي‌اشتهايي، بي‌خوابي و افسردگي را از شايع‌ترين علايم آغاز مصرف کراک ذكر و تاكيد كرد كه خانواده‌ها بايد با شناخت اين علائم، نسبت به نجات فرزنداني كه به تازگي در دام اعتياد گرفتار شده‌اند، تلاش كنند.

0 نظرهای شما: