تحريريه‌ها و دانشكده‌ها جدا از هم!

تحريريه‌ها و دانشكده‌ها جدا از هم!
يك مدرس روزنامه‌نگاري:
روزنامه‌نگاري با حاكميت «شايد» در تحريريه سايت‌ها‌ نحيف شده است


1388/09/28 12-19-2009 10:39:36 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
جدا بودن آموزش روزنامه‌نگاري و خبرنگاري در تحريريه‌ها از نوع آموزش در دانشكده‌هاي ارتباطات از دلايل ضعف سيستم‌هاي آموزشي روزنامه‌نگاري است كه به كپي كردن خبر توسط روزنامه از سايت‌هاي خبري منجر شده است
. صولت فروتن - مدرس روزنامه‌نگاري - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نقد و بررسي دلايل استفاده روزنامه‌ها از اخبار سايت‌هاي خبري اين اتفاق را داراي لايه‌هاي بسيار و يا به عبارتي ديگر دلايل متعدد وابسته دانست.
او ادامه داد: در بين دلايل اين پديده، آنچه آشكارتر مي‌نمايد ضعف سيستم‌هاي آموزشي روزنامه‌نگاري است؛ اين ضعف شايد در جدا بودن كلاس‌هاي درس از ميدان عمل است. ميدان عمل روزنامه‌نگاري و كار خبرنگار قطعا محيط خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها است.
وي تصريح كرد: اكنون و در اين سال‌ها كلاس‌هاي آموزشي دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي محل تدريس روزنامه‌نگاري كه كم هم نيستند، براي خود شاگرداني تربيت مي‌كنند و روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها نيز براي خود خبرنگاراني مي‌گيرند جدا از هم.
وي افزود: آنگاه كه نوبت وصل اين دو مي‌رسد، تازه ابتداي كارآموزي است، فارغ‌التحصيل دانشگاه، مدعي خبرنگار بودن و مجهز بودن به علم ارتباطات است. اما در تحريريه‌ها بيش‌تر و در نگاه اول و لزوما اين فن روزنامه‌نگاري است كه به كار مي‌آيد.
اين روزنامه‌نگار تصريح كرد: اين پرسش مطرح است كه آيا در روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي امروز و در هياهيوي خبري 24 ساعته مجالي براي آموزش حين خدمت دانشجوي مدعي علم ارتباطات هست؟ به نظر من اين فرصت نيست.
فروتن با طرح اين پرسش كه چرا ديگر براي آموزش‌هاي حين خدمت حوصله‌اي هم نيست؟ اظهار كرد: چون بسياري از افراد متخصص علم و فن روزنامه‌نگاري به دلايل صنفي و شايد دلايل ديگر عطاي تحريريه‌ها را به لقايش بخشيده‌اند و ديگران هم كه مانده‌اند شايد خود نمي‌دانند تفاوت خبر، گزارش، گفت‌وگو، مقاله و يادداشت چيست و چه بسا همين‌طور ندانسته و بر پايه‌هايي غير از حرفه‌يي بودن رشد كرده‌اند و به نان و نوايي در روزنامه‌ها رسيده‌اند اما آموزه‌اي براي آموختن ندارند.
به گفته اين مدرس روزنامه‌نگاري در اين شرايط كه چه بسا در تحريريه‌ سايت‌ها و خبرگزاري‌ها نيز «شايد» حاكم است، روزنامه‌نگاري نحيف شده است.
او در پايان خاطر نشان كرد: روزنامه‌ها در بسياري موارد خبر را بي‌كم و كاست از خبرگزاري‌ها و يا سايت‌ها و سايت‌ها و خبرگزاري‌ها نيز بي كم و كاست از روابط عمومي‌ها مي‌گيرند، اين روند در خبرهاي اجتماعي، اقتصادي و ورزشي بيش‌تر است و در بعد سياسي نيز كه خود حكايت مفصلي است.

0 نظرهای شما: